Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vårkänslor!
 

Bifogade filer

  • IMG_20180214_104343.webp
    IMG_20180214_104343.webp
    575,3 KB · Visningar: 43
jag vet inte riktigt :D dom stod iaf väldigt kallt precis när jag sådde dom, typ 5+ men det kan säkert blivit ner mot nollan med, sen blev det tokkallt så då tog jag in dom och några dagar senare ploppade nästan all upp :up:
Hmmm. Mina står relativt kallt, 15 grader ca. De har stått där i 5 veckor nu, en verkar vara på väg upp, de andra inte ett liv. Undrar om jag ska flytta in dem i husvärmen några dagar?
 
Hmmm. Mina står relativt kallt, 15 grader ca. De har stått där i 5 veckor nu, en verkar vara på väg upp, de andra inte ett liv. Undrar om jag ska flytta in dem i husvärmen några dagar?
det tog bara ett par dagar från att jag tog in dom till dom kom upp så det kan va värt att prova!
 
Nu har jag mätt mina fönsterbleck med värmekamera. 14 grader i fönstret där jag brukar ha odlingarna, inte så märkligt att jag haft bekymmer mao. I andra fönstret var det betydligt bättre, 17 grader, så där ska de få stå när de grott. Tills dess blir det nog köksbänken som var ca 18 grader (lite dålig innetemp just nu då vi inte elda igår).

Låter det rimligt? Värmematta hade förstås varit optimalt, men jag vet inte om det ryms i budgeten just nu.
 
Av alla mina frösådder har jag just nu 100% grodd :bump: Satte paprika förra veckan så där kan jag inte svara på det än, och idag satte jag persilja och jordgubbar. Iförrgår tog jag det sista av min persilja ute som jag sådde direkt på plats i våras :up:

Har omskolat allt en gång och flyttat upp det i lilla rummet, har ingen termometer där men gissar väl på att där är en 17-18 grader kanske, precis framför ett söderfönster så där trivs dem. Flera av chilisorterna och tomaterna har börjat sätta fler blad så det går åt rätt håll kan jag känna.:love:
 
Nu har jag mätt mina fönsterbleck med värmekamera. 14 grader i fönstret där jag brukar ha odlingarna, inte så märkligt att jag haft bekymmer mao. I andra fönstret var det betydligt bättre, 17 grader, så där ska de få stå när de grott. Tills dess blir det nog köksbänken som var ca 18 grader (lite dålig innetemp just nu då vi inte elda igår).

Låter det rimligt? Värmematta hade förstås varit optimalt, men jag vet inte om det ryms i budgeten just nu.
Jag låter mina växter gro inne på den lilla toaletten, där jag kan ställa upp värmen. När de väl kommit upp klarar de ju att det är lite svalare.
 
Har ni någon idé på vad som skulle trivas att klättra på en sån här i halvskugga, dock ganska blåsigt läge, utan att bli för stor? Någon klematis som kan funka?
Fast jag sätter nog inte stegen ända upp, kvarterets katter kan ju få lite större utmaning än så. Sen skadar det nog inte om den blir lite högre också.
fd5a57c65d6280097d72226f2178cdc8.webp
 
Har ni någon idé på vad som skulle trivas att klättra på en sån här i halvskugga, dock ganska blåsigt läge, utan att bli för stor? Någon klematis som kan funka?
Fast jag sätter nog inte stegen ända upp, kvarterets katter kan ju få lite större utmaning än så. Sen skadar det nog inte om den blir lite högre också.
Visa bifogad fil 11320
Blomsterbönor?
Eller ärtor. Både luktärtor och vanliga ärtor blommar vackert.
 
I går kväll fick jag äntligen tummen ur och sådde mina frön:)
Tyvärr så är såjorden här inte bra alls, full av klumpar och lera men jag hade med mig perlite hemifrån så jag hoppas att det ska gå ändå.

Tänker mig att jag tar en tur till storstan på lördag och kollar efter växtbelysning eller borde jag vänta och se i fallset verkligen kommer något ur jorden innan jag lägger pengar på det.. hm..
 
Men det var då själva....
Var HELT övertygad om att jag hade frön kvar av kryddtagetes Signet Lemon, men nix. De finns inte på granngården eller Coop heller.

Blir sannolikt tvungen att beställa från Impecta. Men man kan inte beställa EN påse frön. Det kan man verkligen inte :angel:
Så det blir dyrare....
 
Men det var då själva....
Var HELT övertygad om att jag hade frön kvar av kryddtagetes Signet Lemon, men nix. De finns inte på granngården eller Coop heller.

Blir sannolikt tvungen att beställa från Impecta. Men man kan inte beställa EN påse frön. Det kan man verkligen inte :angel:
Så det blir dyrare....
Om man beställer på eBay istället kan man beställa en påse mycket billigare, eller så kan man köpa fler påsar för vad det kostar att beställa från Impecta. :sneaky:
 
Jag lägger alla mina planer på is ett tag. Tänk om jag ska flytta igen i vår, vad gör jag med mon fina trädgård då?
 
Vilket antiklimax. Jag köpte ytterligare ett lysrör från Nelson som jag monterad upp för att jag tänkte skola om mina plantor idag. Men det visade sig vara defekt. :arghh: Så irriterande!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp