Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det tänker jag nästan varje år att jag ska testa! Men när det sedan är dags att så de där luktärterna, så har jag oftast slängt mitt lilla bunkrade toarulle-förråd.

Lite märkligt eftersom jag lyckas spara mjölkkartongerna. Jag får skärpa till mig nu och stålsätta mig från återvinningsröjandet på den punkten. Och gå på toa ofta fram till luktärtstiderna. :D
 
Jag har två sådana pluggboxar. I den första sådde jag paprika och riddarsporre för fyra veckor sedan. Paprikan har kommit upp fint och de första karaktärsbladen har börjat komma. Men riddarsporrarna är tröga (och jag vet ju att de ska vara det, men ändå!). I den andra sådde jag precis fem sorters tomater (varför kan man undra, jag har bara plats för fyra plantor i växthuset!). Tanken är att gurka och pumpa ska sås i den första när jag planterat om plantorna i den. Jag hoppas verkligen att riddarsporrarna sätter lite fart! Sen planterar jag dem i dubbla genomskinliga plastmuggar för att få lite djup. Den innersta är det hål i botten, och lite stenar i botten. Dessa sparar jag från år till år. Om jag planterar om en tredje gång, t ex gurka och tomat, gör jag det i höga mjölkpaket. Mitt måtto är alltså högt och smalt, hela tiden. De genomskinliga muggarna är dessutom rätt roliga eftersom man ser hur mycket rötter det kommer, och hur fort rötterna växer. Tomaterna som gror mörkt får stå första veckan på gästtoan, där jag lätt får upp temperaturen till ca 25 grader. Sen flyttar de ut på altanen med 16 grader, mycket sol + extra belysning.
 
Mina riddarsporrar börjar komma upp! Älskar riddarsporre men har aldrig lyckats med dom förr, dock har jag aldrig provat i denna trädgården. Har även sått brunnäva och igår sådde jag trädgårdssolbrud. Det verkar också som att mina gladiolus knölar har klarat sig såhär långt!
 
Mina riddarsporrar börjar komma upp! Älskar riddarsporre men har aldrig lyckats med dom förr, dock har jag aldrig provat i denna trädgården. Har även sått brunnäva och igår sådde jag trädgårdssolbrud. Det verkar också som att mina gladiolus knölar har klarat sig såhär långt!
Hur lång tid tog det för dina riddarsporrar att gro?
 
Jag har tenta nästa vecka så först nästa helg ska jag så det första.. purjolök, har frön på chili från Mexico och basilika. Sen har jag palmer, kaktus och någon spansk blomma också som jag kanske petar ner på chans.. :p

Kör ni hela påsarna jämt eller bara några frön?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp