Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag promenerar emellanåt in på Blomsterlandet eller Plantagen när jag passerar. Det blir oftast väldigt billigt för jag hittar inte så mycket roligt där. Köpte ros där en gång som visade sig vara felmärkt. Istället för en rosa storblommig klätterros fick jag en polstjärnan. :rage:

Näns inte gräva bort den även om jag irriterar mig varje dag på sommaren. Den har vuxit sig stor och frodig. Det ä'r nog bra. Men jag vill inte ha en enkel småblommig vit ros!

Jag har grundskepsis mot stora kedjor som har anställda som inte ens är speciellt trädgårdskunniga... Går hellre till en handelsträdgård.

Vad hittar man på Blomsterlandet som är lockande? Ärlig fråga.
Där jag bor finns det inga kedjor! Men istället gott om handelsträdgårdar. Härligt härligt, men farligt farligt...
 
Jag promenerar emellanåt in på Blomsterlandet eller Plantagen när jag passerar. Det blir oftast väldigt billigt för jag hittar inte så mycket roligt där. Köpte ros där en gång som visade sig vara felmärkt. Istället för en rosa storblommig klätterros fick jag en polstjärnan. :rage:

Näns inte gräva bort den även om jag irriterar mig varje dag på sommaren. Den har vuxit sig stor och frodig. Det ä'r nog bra. Men jag vill inte ha en enkel småblommig vit ros!

Jag har grundskepsis mot stora kedjor som har anställda som inte ens är speciellt trädgårdskunniga... Går hellre till en handelsträdgård.

Vad hittar man på Blomsterlandet som är lockande? Ärlig fråga.
Jag handlar väldigt sällan på Plantagen och Blomsterlandet, det jag gick bärsärk på nu var fröerna. Det är nog inte så lyckat att förbjuda sig själv, det blir som när en alkis bara ska ta ett glas och istället tömmer hela flaskan. :o

Det hamnade väldigt mycket mer i korgen än vad jag egentligen tänkt, men får jag det här i jorden i år och sköter om dem så kommer jag både att äta gott och ha mycket vackert att titta på. :love:
 
Den där sorten har jag också. ;)

Jag vet faktiskt inte hur man för för att skapa djup. Går mest på känsla när jag gör något i trädgården så jag tror att mina svar kan bli aningens ospecifika. :o
Men jag har läst någonstans att man antingen kan jobba med kontraster eller med färger i samma färgskala, typ, så absolut mörkt och vitt kan säkert funka bra.
Sen måste man ju också ta hänsyn till vilket väderstreck rabatten ligger i. Samma färger kan te sig väldigt olikt i söder respektive norrläge. Generellt så säger jag väl mer färg ju mörkare det är. Men det är min högst personliga uppfattning. :)
De färger jag har i rabatten på framsidan (den på första bilden) är framförallt silverfärgade växter med röda och gula buskar, blommor och växter. Egentligen borde det inte funka men det gör det ju. :D
Grejen är nog att man gör en upprepning i allt. Typ att färgen från någon buske går igen i marktäckarna, typ. Och att man tänker större, bredare, fler av samma sort.
Har läst att det största felet folk gör är att göra för smala rabatter och att man har för många olika sorter i samma rabatt.

Jag har en rabatt i norrläge och där har jag bara vita blommor och mycket bladväxter. Det är jättefint just där men skulle säkert vara ganska intetsägande om den var i rakt söderläge.
I mina rabatter som ligger i söderläge har jag klassiska färger som rosa, blått, aprikos, rött osv (inte allt i samma rabatt, dock).
Här är till exempel en riktigt klassisk sommarrabatt med pioner. Den ligger i rakt söderläge.
Visa bifogad fil 10806
Vilken underbar pionrabatt <3!
 
Jag promenerar emellanåt in på Blomsterlandet eller Plantagen när jag passerar. Det blir oftast väldigt billigt för jag hittar inte så mycket roligt där. Köpte ros där en gång som visade sig vara felmärkt. Istället för en rosa storblommig klätterros fick jag en polstjärnan. :rage:

Näns inte gräva bort den även om jag irriterar mig varje dag på sommaren. Den har vuxit sig stor och frodig. Det ä'r nog bra. Men jag vill inte ha en enkel småblommig vit ros!

Jag har grundskepsis mot stora kedjor som har anställda som inte ens är speciellt trädgårdskunniga... Går hellre till en handelsträdgård.

Vad hittar man på Blomsterlandet som är lockande? Ärlig fråga.

Mitt närmsta Blomsterlandet är bra med kunnig personal, men vad jag förstår så varierar det från butik till butik. Utbudet är så klart begränsat till det som säljer mycket, men växterna som finns där är välskötta och personalen kunnig. De har även duktiga florister om man ska köpa snittblommor.
 
Jag tänkte dra upp ett gäng solrosor lite här och var på gården och kan ju spara ett par nävar frön från fåglarna där blommorna får agera fågelmat framöver. Jag tänker att fågelfrö-solrosor borde vara såna som ger mycket frön...
Och sen komplettera med några varianter i roliga färger också...
Passade på att köpa lite solrosfrön i olika färger åsså köpte jag en påse färgglada tagetesfrön när det ändå skickades portofritt... :D
 
En egen liten skog av ärtskott att mumsa på i väntan på våren - det är något väldigt upplyftande med det där ljusgröna och krispiga.

Annars har jag gått loss på fröpåseförrådet och krafsat ner fröer i mängder av krukor och byttor och dragit igång tilläggsbelysningen för dem som börjat sticka fram.

Nu pågår förodling av sallat och pak choi till varmbänken, kronärtskocka och persilja, paprika och chili, koriander, rotselleri, blomkål, olika sorters basilika, jätteverbena, stor blomstertobak, vit klockranka, vit blåklocka, fingerborgsblommor, trädgårdsaurikel, smultron och sibirisk vallmo. Och några frösådda pelargoner. Fråga mig inte hur detta odlingsrum kommer att se ut i mitten på april. :angel: :o

DSC_0073.webp
 
Om någon annan hjälpt till med flytten och packat ner frösamlingen i en omärkt låda och alla flyttlådor flyttats omkring i det nya huset lite överallt...visst får man då köpa nya frön och skylla på att man annars inte hinner så i tid?

:D
 
Om någon annan hjälpt till med flytten och packat ner frösamlingen i en omärkt låda och alla flyttlådor flyttats omkring i det nya huset lite överallt...visst får man då köpa nya frön och skylla på att man annars inte hinner så i tid?

:D

Du väljer helt rätt sällskap att ställa denna fråga till. Svaret är så självklart JA, att det ju knappt behöver sägas. (Man behöver inga andra skäl/ursäkter för att köpa fröer än att "det känns bra") :D
 
Black Lace eller Black Beauty har jag nog dragit slutsatsen att det måste vara. Kanske den förra, då den senare inte verkar ha lika "tunnflikiga" blad. Hur som helst är båda jättefina! :love:

Jag har tänkt jobba lite mörkare bladverk och blommor, blandat med vita blommor som har ljusare bladverk för att skapa lite djup i min lilla trädgård. Åtminstone inbillar jag mig att man med ömsom ljust och mörkt borde kunna skapa illusionen av djup. Eller vad tror du?

sambucus_nigra_f._porphyrophylla_black_beauty_.jpg
Var precis ute och kollade i kartoteket. :angel: Du hade rätt precis. :)
Black Lace är den finflikiga du ser på mitt foto och Black Beauty är den här ovan.

Blev lite organiserat bland mina växtlappar på köpet också. :bow:
Men herregud vad många lökväxter jag har satt. :wtf: Nu är det slutplanterat med lökar. ;)
Och var tog alla klematis vägen som jag tydligen har köpt och planterat. :meh:
 
Mina chilisar har grott bra - alla utom två fröer har grott. Däremot verkar en sort inte vilja utveckla sig ordentligt. Det,är sorten Vampire som gror, växer ett par centimeter, slår ut hjärtbladen, men står därefter och stampar några veckor för att sedan dö. Vad händer?
 
Mina chilisar har grott bra - alla utom två fröer har grott. Däremot verkar en sort inte vilja utveckla sig ordentligt. Det,är sorten Vampire som gror, växer ett par centimeter, slår ut hjärtbladen, men står därefter och stampar några veckor för att sedan dö. Vad händer?
Näringsbrist? För kallt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp