Den där sorten har jag också.
Jag vet faktiskt inte hur man för för att skapa djup. Går mest på känsla när jag gör något i trädgården så jag tror att mina svar kan bli aningens ospecifika.
Men jag har läst någonstans att man antingen kan jobba med kontraster eller med färger i samma färgskala, typ, så absolut mörkt och vitt kan säkert funka bra.
Sen måste man ju också ta hänsyn till vilket väderstreck rabatten ligger i. Samma färger kan te sig väldigt olikt i söder respektive norrläge. Generellt så säger jag väl mer färg ju mörkare det är. Men det är min högst personliga uppfattning.
De färger jag har i rabatten på framsidan (den på första bilden) är framförallt silverfärgade växter med röda och gula buskar, blommor och växter. Egentligen borde det inte funka men det gör det ju.
Grejen är nog att man gör en upprepning i allt. Typ att färgen från någon buske går igen i marktäckarna, typ. Och att man tänker större, bredare, fler av samma sort.
Har läst att det största felet folk gör är att göra för smala rabatter och att man har för många olika sorter i samma rabatt.
Jag har en rabatt i norrläge och där har jag bara vita blommor och mycket bladväxter. Det är jättefint just där men skulle säkert vara ganska intetsägande om den var i rakt söderläge.
I mina rabatter som ligger i söderläge har jag klassiska färger som rosa, blått, aprikos, rött osv (inte allt i samma rabatt, dock).
Här är till exempel en riktigt klassisk sommarrabatt med pioner. Den ligger i rakt söderläge.
Visa bifogad fil 10806