Mitt bästa blev väl att framsidan har växt upp och blivit väldigt lummig och fin.
Har planterat alunrot som marktäckare som inte riktigt spritt sig som jag ville och därför har jag planterat in näva så nu bör marken vara täckt helt, förhoppningsvis.
Det sämsta med den är väl att det är en hel ogräs och vilda växter, men tack och lov syns det inte så mycket.
Visa bifogad fil 10728
Mitt sämsta för andra året i rad är gurkorna.
Det var för det första svårt att få dem att gro och väl i växthuset så dröjde det evigheter tills det kom några gurkor alls. Helt värdelöst.
Tomaterna gick bättre.
Likaså salladen. Fick massor. Räckte till både mig och rådjuren.
Sämsta har också varit de gamla äppelträden. Har beskurit dem sen jag flyttade hit då de var hemskt eftersatta och har hamnat i lite obalans med tillväxt-beskärning-tillväxt. Särskilt det ena trädet har en förmåga att skjuta väldigt mycket skott trots JAS-beskärning. Gjorde lite annorlunda förra året så jag hoppas att det kommer bli bättre där.
Mitt andra bästa är att mina frösådder med perenner och bienner har börjat bli mer eller mindre självgående. Har massor med aklejor, fingerborgsblommor och vallmo (förståss
)
Överlag börjar trädgården bli ganska bra och sätta till sig lite mer.
Jag har finslipat en del rabatter. Tagit bort, lagt till och flyttat runt.
För varje år blir det mer och mer ”perfekt” eller vad man ska säga. Perfekt är fel ord, kanske för jag strävar inte efter en perfekt trädgård med perfekta rabatter direkt, men jag vill att det ska vara en bra balans och se harmoniskt ut.
Planen för i år är att odla gurka och tomat och inte överdriva mängden plantor i växthuset.
Jag ska även så lite sallad i pallkragarna.
Frö-inköpen skedde redan i höstas så jag hoppas jag kommer kunna låta bli att gå in på impecta, men det brukar vara svårt.
Förhoppningsvis kommer jag kunna låta bli att starta upp nya projekt. Det är i alla fall målet. Hittills har det dock gått rätt dåligt.
På att göra-listan avdelningen trista saker ska jag lasera altanen och måla ett lager färg på söderfasden och dörrarna.
Sen tänkte jag vara med i Tusen Trädgårdar i år. Var med år 2016 och det gick väldigt bra.
Mycket jobb, bara.