Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skämtar du, är det där din trädgård? Det är sånt jag får upp när jag googlar "min drömträdgård" :love::love:
Ja, faktiskt. :o :bow: En del av den. ;)
Försökte lägga in en bild hur det såg ut för åtta år sen men jag lyckades inte förminska den bilden. Ska be sambon om hjälp, kanske.

Här är en till bit av trädgården.
48776191-5676-48B8-8749-EC252677C828.webp
 
Sant! När sår du? Hade tänkt att så nu i februari, vi har milt väder här nu, men man kanske borde vänta lite till?
Chili och paprika i februari, tomater i mars, jag följer runåbergs såkalender och de brukar beskriva hur långt innan utplantering man ska så för att få fina plantor som inte står för länge i sina krukor :). Jag fick deras katalog för länge sedan när de hade all info i den men nu får man köpa deras bok istället där de beskriver noggrant hur alla växter ska hanteras från frösådd till frösamling :).
 
Mitt bästa blev väl att framsidan har växt upp och blivit väldigt lummig och fin.
Har planterat alunrot som marktäckare som inte riktigt spritt sig som jag ville och därför har jag planterat in näva så nu bör marken vara täckt helt, förhoppningsvis.
Det sämsta med den är väl att det är en hel ogräs och vilda växter, men tack och lov syns det inte så mycket. ;)
Visa bifogad fil 10728
Mitt sämsta för andra året i rad är gurkorna. :(
Det var för det första svårt att få dem att gro och väl i växthuset så dröjde det evigheter tills det kom några gurkor alls. Helt värdelöst.
Tomaterna gick bättre.
Likaså salladen. Fick massor. Räckte till både mig och rådjuren. ;)

Sämsta har också varit de gamla äppelträden. Har beskurit dem sen jag flyttade hit då de var hemskt eftersatta och har hamnat i lite obalans med tillväxt-beskärning-tillväxt. Särskilt det ena trädet har en förmåga att skjuta väldigt mycket skott trots JAS-beskärning. Gjorde lite annorlunda förra året så jag hoppas att det kommer bli bättre där.

Mitt andra bästa är att mina frösådder med perenner och bienner har börjat bli mer eller mindre självgående. Har massor med aklejor, fingerborgsblommor och vallmo (förståss ;))

Överlag börjar trädgården bli ganska bra och sätta till sig lite mer.
Jag har finslipat en del rabatter. Tagit bort, lagt till och flyttat runt.
För varje år blir det mer och mer ”perfekt” eller vad man ska säga. Perfekt är fel ord, kanske för jag strävar inte efter en perfekt trädgård med perfekta rabatter direkt, men jag vill att det ska vara en bra balans och se harmoniskt ut.

Planen för i år är att odla gurka och tomat och inte överdriva mängden plantor i växthuset. :angel:
Jag ska även så lite sallad i pallkragarna.
Frö-inköpen skedde redan i höstas så jag hoppas jag kommer kunna låta bli att gå in på impecta, men det brukar vara svårt. ;)

Förhoppningsvis kommer jag kunna låta bli att starta upp nya projekt. Det är i alla fall målet. Hittills har det dock gått rätt dåligt. :angel:

På att göra-listan avdelningen trista saker ska jag lasera altanen och måla ett lager färg på söderfasden och dörrarna.

Sen tänkte jag vara med i Tusen Trädgårdar i år. Var med år 2016 och det gick väldigt bra. :)
Mycket jobb, bara.

Ja, faktiskt. :o :bow: En del av den. ;)
Försökte lägga in en bild hur det såg ut för åtta år sen men jag lyckades inte förminska den bilden. Ska be sambon om hjälp, kanske.

Här är en till bit av trädgården.Visa bifogad fil 10731

Jäklar så fint! :love:
 
@athena_arabians
Vart får man tag på T5 lysrör, 849 mm med 6400 kelvin?
Jag har 3000 kelvin hemma nu, men de är ju inte jättebra för småttingarna. Och jag hittar inte 6400 kelvin, trots att jag vet att jag har sett det förut.
 
Nu blev jag påmind om att gå med i trädgårdsföreningen, tackar @Vallmo ! Har tänkt det flera år men bara inte blivit färdig till det förut, men nu har jag äntligen dragit iväg årsavgiften och spanat in årets program.

Trädgårdsgrupper om fem-sex pers som hälsar på och fikar hos varandra låter ju jättemysigt, men känner mig lite osäker på om min ojämna mossmatta och förvuxna gamla fruktträd platsar för att våga visa upp för några okända människor som kanske har perfekta trädgårdar själva. Fast det kunde ju samtidigt vara kul att få lite input från duktiga trädgårdsmänniskor också, om de är schyssta och trevliga? Och det brukar ju trädgårdsintresserade vara. Jag får nog känna av stämningen och nivån på något offentligt arrangemang först.

Men först dags att fira detta med att gå och så lite fler fröer. :)
 
Nu har jag 4 småttingar som har kommit upp liiiite smått. Så mina "prydnadssallader" fick flytta på sig från den bra ledlampan jag har på köksbänken. Jag tror förresten att jag kanske satte 4 dvärgtomater förra gången, isf har jag satt 4 st nu :rofl:

De här 3000K lysrören ska ju uppmuntra blomsättning... Funderar på om jag skulle flytta ett av lysrören upp till tomatplantorna o se om det händer något. På smulbären fungerade det ju ypperligt! Bären börjar bli stora och jag kan se fröna nu :love::love: Men knallgröna än så länge är de! Spännande att se hur långt tid det tar innan de blir mogna.

Nästa vinter ska jag ha många fler plantor! Tänk att kunna äta ordentligt med smulbär, mitt i vintern :love::love:
 
Mitt bästa blev väl att framsidan har växt upp och blivit väldigt lummig och fin.
Har planterat alunrot som marktäckare som inte riktigt spritt sig som jag ville och därför har jag planterat in näva så nu bör marken vara täckt helt, förhoppningsvis.
Det sämsta med den är väl att det är en hel ogräs och vilda växter, men tack och lov syns det inte så mycket. ;)
Visa bifogad fil 10728
Mitt sämsta för andra året i rad är gurkorna. :(
Det var för det första svårt att få dem att gro och väl i växthuset så dröjde det evigheter tills det kom några gurkor alls. Helt värdelöst.
Tomaterna gick bättre.
Likaså salladen. Fick massor. Räckte till både mig och rådjuren. ;)

Sämsta har också varit de gamla äppelträden. Har beskurit dem sen jag flyttade hit då de var hemskt eftersatta och har hamnat i lite obalans med tillväxt-beskärning-tillväxt. Särskilt det ena trädet har en förmåga att skjuta väldigt mycket skott trots JAS-beskärning. Gjorde lite annorlunda förra året så jag hoppas att det kommer bli bättre där.

Mitt andra bästa är att mina frösådder med perenner och bienner har börjat bli mer eller mindre självgående. Har massor med aklejor, fingerborgsblommor och vallmo (förståss ;))

Överlag börjar trädgården bli ganska bra och sätta till sig lite mer.
Jag har finslipat en del rabatter. Tagit bort, lagt till och flyttat runt.
För varje år blir det mer och mer ”perfekt” eller vad man ska säga. Perfekt är fel ord, kanske för jag strävar inte efter en perfekt trädgård med perfekta rabatter direkt, men jag vill att det ska vara en bra balans och se harmoniskt ut.

Planen för i år är att odla gurka och tomat och inte överdriva mängden plantor i växthuset. :angel:
Jag ska även så lite sallad i pallkragarna.
Frö-inköpen skedde redan i höstas så jag hoppas jag kommer kunna låta bli att gå in på impecta, men det brukar vara svårt. ;)

Förhoppningsvis kommer jag kunna låta bli att starta upp nya projekt. Det är i alla fall målet. Hittills har det dock gått rätt dåligt. :angel:

På att göra-listan avdelningen trista saker ska jag lasera altanen och måla ett lager färg på söderfasden och dörrarna.

Sen tänkte jag vara med i Tusen Trädgårdar i år. Var med år 2016 och det gick väldigt bra. :)
Mycket jobb, bara.

Du är min nya idol!
 
Kattskräpet hade vält ut mitt drivhus :rage: så smultron, persilja, chili och paprika blev förpassade till komposten, det var inte mycket som var helt där.. tur att jag har mer frön och fler plantor!
 
Sådär, nu har de första tomatfröna kommit i jord... :love:
Jag ska prova att odla slanggurka i år också, det står på fröpåsen att de kan försås från februari, jag bara funderar på hur fort de växer, om det verkligen funkar att så dem inne så tidigt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp