Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har fått mitt paket från Impecta :bump: så har satt ner tre chili sorter, en körsbärspaprika, en körsbärstomat och en bifftomat brandywine i jorden. Glömde sätta vanlig paprika men ska göras nu i dagarna.

Sen har jag delat upp och sorterat resten på när jag ska sätta varje sort. Ett par sorter för varje månad i förkultivering fram tills direktsådd när jorden tillåter :D
 
Det börjar klia i mina fingrar nu, så sugen på att handla massor och så, men jag ska hålla mig en lite stund till tänkte jag. :meh: Röja hemma, gå igenom vad jag redan har och först efter det får jag köpa mer. :cautious:

Nu försvann ju all snö blixtsnabbt, kommer det mer ska jag se om det inte blir några lådor vintersådd i år med. :up:
 
Idag var jag iväg och köpte fler små krukor! Så nu har jag satt 2 st dvärgtomater som bara ska bli 30 cm höga, hur gulligt är inte det? :love::love:
Sedan satte jag 2 st ampeltomater med, som jag tänkte kan hänga på verandan när det börjar bli dags för det.

Och sedan, mina bebisar! Vinbärstomater, 2 st av det med. Tänker att jag sätter 2 till om en månad ifall något skulle hända dem :nailbiting::nailbiting:

Sedan måste jag köpa typ 1,5 kubik jord då jag ska fixa pallkragar, 2 på höjden att odla i till sommaren. Tanken är lite olika sallader, potatis och rödlök!

Kanske försöker jag sätta djungelgurka och Kiwano mot bullerplanket med! Men där har jag inte bestämt mig än.

Gräslöksvitlök ska köpas hem och sättas i kruka här inne så fort jag hittar någon som har det hemma med!

Detta är första året jag odlar och det är så spännande :love::love::love:

Just ja, mina smulgubbplantor som jag har hållt liv i hela vintern blommar nu! Och jag verkar ha lyckats med polineringen för det ser ut som att det blir smulgubbar! 12 st knoppar än så länge, får se om den tredje plantan oxå känner sig motiverad snart :love:

Där ska jag faktiskt ta fröer ifrån frukterna och plantera för att sätta ut till våren med.
 
Ni som har försått och använder lampor, vad har ni för lampor? Vår försådd blir alltid så veklig och dan, tror inte att temperaturen blir den rätta och så skiftar den kanske lite för mycket? Tänkte därför använda mig av lampor detta år för att få en mer jämn och livskraftig sådd.
 
Ni som har försått och använder lampor, vad har ni för lampor? Vår försådd blir alltid så veklig och dan, tror inte att temperaturen blir den rätta och så skiftar den kanske lite för mycket? Tänkte därför använda mig av lampor detta år för att få en mer jämn och livskraftig sådd.
Precis vad jag satt och funderade på.. det hade väl med antal limen att göra tror jag. @tanten ??
 
Ni som har försått och använder lampor, vad har ni för lampor? Vår försådd blir alltid så veklig och dan, tror inte att temperaturen blir den rätta och så skiftar den kanske lite för mycket? Tänkte därför använda mig av lampor detta år för att få en mer jämn och livskraftig sådd.
Lysrörsljus är det du är utefter vad jag förstår spelar det ingen roll vilket lysrör. Men lampan ska inte avge värme utan enbart ljus helst. Rangliga sådder beror oftast på för mycket värme och för lite ljus.
 
Lysrörsljus är det du är utefter vad jag förstår spelar det ingen roll vilket lysrör. Men lampan ska inte avge värme utan enbart ljus helst. Rangliga sådder beror oftast på för mycket värme och för lite ljus.

Aha, okej! Det finns ju "värmemattor" man kan sätta under sina planteringar, så jag antog att lampor helst ska avge någon värme också om man använder sig av det istället.
 
Aha, okej! Det finns ju "värmemattor" man kan sätta under sina planteringar, så jag antog att lampor helst ska avge någon värme också om man använder sig av det istället.
Värmeplattorna är för groningens skull. Vissa fröer vill att det ska vara varmt i jorden när de ska gro :). Man måste ha balans mellan ljus och värme sedan när de väl kommit upp annars blir de rangliga. Har man dom inomhus behöver man ingen tillskottsvärme när de väl kommit upp.
 
Aha, okej! Det finns ju "värmemattor" man kan sätta under sina planteringar, så jag antog att lampor helst ska avge någon värme också om man använder sig av det istället.
Jag är inte expert på ljus. @athena_arabians däremot har koll på lumen :) Jag köper det som affären rekommenderar....

Värmematta under krukorna är för att de ska gro. Sedan tar man bort mattan. Jag har aldrig använt det. Men en proffsodlande bekant har och tycker det är bra.

Ljus utan värme är bäst när de väl kommit upp. Svalt men väldigt ljust.

Tillägg. Jag har köpt härifrån:
https://www.wexthuset.com/odling/vaxtbelysning
 
Värmeplattorna är för groningens skull. Vissa fröer vill att det ska vara varmt i jorden när de ska gro :). Man måste ha balans mellan ljus och värme sedan när de väl kommit upp annars blir de rangliga. Har man dom inomhus behöver man ingen tillskottsvärme när de väl kommit upp.

Se, så lite man vet. :angel: Kanske inte så konstigt att man misslyckas om och om igen! Men nu har jag köpt så mycket fröer, och himla fina är de också, så det vore så jävla trist om det blir som föregående år där typ 5% av det jag sått överlevt... :cautious:

Det är inomhus, vid fönster. Misstänker att det kan dra lite? Innetemp mellan 18-22 grader.
Hur hade ni planerat det? Värmematta först, och sedan ljus?
 
En till fråga; var tusan har ni era odlingar, när ni försår? :D Eftersom det ska vara varmt först, och sedan svalare, antar jag att de flesta flyttar runt dom en del?
 
Angående ljus, jag läste att någon som hade lite koll använde lysrörsarmaturer från Biltema, så jag tänkte skaffa en sån :D
 
Se, så lite man vet. :angel: Kanske inte så konstigt att man misslyckas om och om igen! Men nu har jag köpt så mycket fröer, och himla fina är de också, så det vore så jävla trist om det blir som föregående år där typ 5% av det jag sått överlevt... :cautious:

Det är inomhus, vid fönster. Misstänker att det kan dra lite? Innetemp mellan 18-22 grader.
Hur hade ni planerat det? Värmematta först, och sedan ljus?
Beror på vad det är, vissa vill gro svalt som sallad och kål och vissa vill gro varmt som paprika och chili, sen finns det de som vill ha ljus (ligger oftast ytligt sallad) och de som vill gro mörkt (viol tex). Kolla på påsen :). Vissa gror nästan vad man än gör typ tomater ;).
 
Först står de över elementet och sedan när de grott och kommit en bit så flyttar de ned i källaren ;). Man gör efter bästa förmåga med de förutsättningar man har.

Jo, så är det förstås! Vi bor väldigt litet och har inte gott om utrymme precis. I källaren eldar vi, så där kan det bli otroligt varmt. Men vi har fler hus att tillgå, så det går väl att lösa på något vis innan det är dags för växterna att komma ut helt.
 
Se, så lite man vet. :angel: Kanske inte så konstigt att man misslyckas om och om igen! Men nu har jag köpt så mycket fröer, och himla fina är de också, så det vore så jävla trist om det blir som föregående år där typ 5% av det jag sått överlevt... :cautious:

Det är inomhus, vid fönster. Misstänker att det kan dra lite? Innetemp mellan 18-22 grader.
Hur hade ni planerat det? Värmematta först, och sedan ljus?

Det ska vara dagsljus, dvs 6400-6500 lumen. Ljuset i ett fönster är för dåligt på våra breddgrader även om det är bättre än ingenting.

Att jag inte gillar LED är för att de ger för lite energi plus att rött och blått LED-ljus ger för begränsat ljusspektrum (utöver då att de är svindyra). Här har jag lärt mig det mesta om ljus: http://www.shaggkvist.se/2013/01/16...er-till-sveriges-ledande-forskare-om-i-amnet/

Vill du komma undan absolut billigast köp sladdställ på Biltema eller Jula och köp sedan lågenergilampor med rätt temperatur och så hög Watt som möjligt på eBay (går att köpa inom Europa och från kända märken som tex Osram för en mycket billig penning, PM:a om du vill att jag ska söka och skicka länkar ;)).

Jag sätter mina odlingar ovanför ett element (dvs behöver ingen värmematta) och under lämplig belysning. När de grott flyttar jag dem från elementet men behåller belysningen :)

Edit: De som är ljusgroende lägger jag direkt på såjorden och har på vermiculit överst, då behålls fukten bättre. När jag sår om chilin blandar jag perlit i den jorden, de vill ha det luftigt om rötterna.
 
Det ska vara dagsljus, dvs 6400-6500 lumen. Ljuset i ett fönster är för dåligt på våra breddgrader även om det är bättre än ingenting.

Att jag inte gillar LED är för att de ger för lite energi plus att rött och blått LED-ljus ger för begränsat ljusspektrum (utöver då att de är svindyra). Här har jag lärt mig det mesta om ljus: http://www.shaggkvist.se/2013/01/16...er-till-sveriges-ledande-forskare-om-i-amnet/

Vill du komma undan absolut billigast köp sladdställ på Biltema eller Jula och köp sedan lågenergilampor med rätt temperatur och så hög Watt som möjligt på eBay (går att köpa inom Europa och från kända märken som tex Osram för en mycket billig penning, PM:a om du vill att jag ska söka och skicka länkar ;)).

Jag sätter mina odlingar ovanför ett element (dvs behöver ingen värmematta) och under lämplig belysning. När de grott flyttar jag dem från elementet men behåller belysningen :)

Tack för tips, jag är sambo med en elektriker, så jag kommer nog himla billigt undan. :D
 
Jo, så är det förstås! Vi bor väldigt litet och har inte gott om utrymme precis. I källaren eldar vi, så där kan det bli otroligt varmt. Men vi har fler hus att tillgå, så det går väl att lösa på något vis innan det är dags för växterna att komma ut helt.
Jag har inga element, det verkar inte lämpligt att hänga dom under värmeväxlaren... :laugh: Det brukar ordna sig ändå. Även rangliga plantor brukar ordna upp sig när de väl kommer ut, man får stötta dem lite med pinnar. Det är dock extra viktigt att inte så för tidigt för oss som inte har "optimala förhållanden". Då är det bättre att vänta lite längre med att så än att få för rangliga plantor som står inne och plågas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp