Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är lite roande när jag, som har en hel kartong med fröer att gå igenom och välja på, får höra från sambon att "vi kanske ska prova en annan sort, eller två, av chili i år". Han som tyckte alla småplantor tog mycket plats förut :laugh:.

Nästa vecka ska jag börja plantera, tänkte jag. Eller nästa helg kanske (jobbar denna helg). Borde vara bra i tid, varken för tidigt eller för sent. Hoppas jag.
 
Lycka! Jula kommer få in pallkrageväxthus i plast! Lätt att jag ska ha ett sånt! Perfekt ju, där kan jag ha mina tomater och gurka. Jag behöver nog två. Kanske tre. Tur att svärmor jobbar på Jula så vi kan få lite rabatt :angel:
Jag behöver fler pallkragar! Aaah! Jag blev alldeles till mig nu!
Har precis skickat länk på dom till sambon. Blir perfekt för oss i sommar nu när tunneln ramlat ihop. Då behöver vi inte lägga tid på att bygga nåt i år :up:.
 
Jag har glömt att köpa paprika och chili!! :arghh:
Så nu måste jag handla mer fröer..! :idea::devil:

Fick paketet från odla idag. Nu är tomat, jordgubbe, vit paprika (från förra året), gul lök och rödkål sått. Tappat bort mitt ena minidrivhus så har gjort en kuvös av toarullar och plastfolie. Undrar hur länge den får stå kvar i fönstret.. :cautious: *tittar menande på demonkattungen*
Vi kan ju byta lite plantor framöver :-)
 
Evighetsarbete... Rutorna till växthuset är mer gröna än genomskinliga så dem får sig en grovtvätt idag och en avspolning till när dem sitter på plats.

Tur man har gott om plats i stallet nu när det blåser storm :up:
 

Bifogade filer

  • 929D166C-E15C-4EC3-8D4F-4A9AABF76C4C.webp
    929D166C-E15C-4EC3-8D4F-4A9AABF76C4C.webp
    92,4 KB · Visningar: 76
Sitter och tittar på Mandelmanns. Och fick faktiskt lära mig något vettigt när det kommer till att spara frön :up: Fantastiskt :laugh:
Jag har delade känslor om Mandelmanns. Mysigt att titta på (måste kolla på senaste avsnittet på play för det missade jag) men en hel del konstiga idéer. :o
 
Jag har delade känslor om Mandelmanns. Mysigt att titta på (måste kolla på senaste avsnittet på play för det missade jag) men en hel del konstiga idéer. :o
Haha precis vad jag tycker. Dem är ju jätteduktiga när det kommer till frukt och grönsaker men ibland blir man lite ställd över deras ideer för djur osv.
 
Vårkänslor idag när solen skiner och fåglarna kvittrar. Tömde en hink bokashi i komposten och täckte med material från trädgårdskomposten. Till våren ska jag nog köpa ett nystan mask och plantera in i både trädgårdskompost och kallkompost. Så det blir lite mer sprutt på processen.
Jag kommer förmodligen inte behöva köpa så vansinnigt mycket jord till vårens odlingar. Det verkar bli en hel del kompost. Heja!

På tal om jord, det är ju bra fart i bokashin. Kan jag komma undan med att köpa typ ÖoBs billiga jord eller är det ändå bättre att satsa på dyrare märken?
 
Vårkänslor idag när solen skiner och fåglarna kvittrar. Tömde en hink bokashi i komposten och täckte med material från trädgårdskomposten. Till våren ska jag nog köpa ett nystan mask och plantera in i både trädgårdskompost och kallkompost. Så det blir lite mer sprutt på processen.
Jag kommer förmodligen inte behöva köpa så vansinnigt mycket jord till vårens odlingar. Det verkar bli en hel del kompost. Heja!

På tal om jord, det är ju bra fart i bokashin. Kan jag komma undan med att köpa typ ÖoBs billiga jord eller är det ändå bättre att satsa på dyrare märken?
Meningen med bokashi är väl att du ska blanda den med dålig jord och på så sätt skapa egen bra jord? :)
 
Meningen med bokashi är väl att du ska blanda den med dålig jord och på så sätt skapa egen bra jord? :)

ja, typ. Eller egentligen bara blanda med jord och få en bättre jord. Det jag tänker är att det kanske är bra att peppra på ordentlig med en näringsrik jord och näringsrik bokashi? Eller blir det kaka på kaka och egentligen ganska onödigt? Jag lär ju vattna med näringslösning (lakvatten från bokashin) hela sommaren.
 
Vårkänslor idag när solen skiner och fåglarna kvittrar. Tömde en hink bokashi i komposten och täckte med material från trädgårdskomposten. Till våren ska jag nog köpa ett nystan mask och plantera in i både trädgårdskompost och kallkompost. Så det blir lite mer sprutt på processen.
Jag kommer förmodligen inte behöva köpa så vansinnigt mycket jord till vårens odlingar. Det verkar bli en hel del kompost. Heja!

På tal om jord, det är ju bra fart i bokashin. Kan jag komma undan med att köpa typ ÖoBs billiga jord eller är det ändå bättre att satsa på dyrare märken?

Jag kör enbart med billigast möjliga jord när jag köper, det har fungerat bra. Dock har jag köpt dyr rosjord när jag planterat dem men de är lite som mina barn... :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp