Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som vet om det finns extrakassetter till Rootmaster? Jag har letat men kan inte hitta något, men tänker att jag kanske har googlat på fel ord.
 
Snygg! Hur är den, är den möjlig eller fast? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha ett potatisland eller inte. Men det slår mig när jag skriver detta att jag faktiskt inte är förbunden till ett jättestort potatisland om jag odlar potatis. Jag kan ju provodla lite grann.

Den röda ska vara en fast sort enligt leverantören. Klart du ska odla potatis! Den där känslan när man söker i jorden och så har den där enda rynkiga sättpotatisen förökat sig till en hel middag av släta, härliga färskpotatisar som nästan aldrig tar slut när man undersöker jorden. I år ska jag satsa på att odla lite mer för planerad lagring och lite mer blandade roliga potatissorter. Den enda vinterpotatisen som blev nu, var den alldeles bortglömda som hittades först vid vitlökssättandet.

I dag ska jag starta de riktiga frösådderna i hela odlingsrummet. Penischilin bland annat! /Lillgrådis, 12 år. :D

(även kronärtskocka, jätteverbena, rotselleri och paprika. Och kanske någon mer sorts blommor från det digra förrådet av fröer. Och någon sorts mer anständig chili. Och kanske drar jag igång en liten liten förodling av sallat inför varmbänken :bump:)
 
http://grohus.se/produkt/vaxthus/tunnelvaxthus/classic-extra-300/ jag tror jag ska köpa ett sånt här iår, någon som har någon uppfattning om det är bra eller dåligt?
Dancover har till mycket bättre priser och jag gissar på att de är lika bra efter att ha läst länken du la in.

Nu har vi inga 3 dm här, men min tunnel har stått fint trots den hårda vind vi hade tidigare i veckan. :)

Om ni har gott om snö skulle jag testa att göra i ordning några lådor med vintersådd att glömma bort i skuggan tills våren kommer. :idea:
Utomhus? Förstår inte :p.
 
Dancover har fått väldigt dålig kritik på sina vad jag förstått så jag hoppades på att detta skulle vara bättre :).
Mmmmm.
Jag har en dancover. Tog ner den iför vintern och såg att det var någon söm som släppt där det suttit tajt.

för mig är det en nödlösning som rymdes inom min budget. Drömmen är ett växthus men det vete katten om jag har råd. ...eftersom jag vill ha ett större och de kostar
 
Dancover har till mycket bättre priser och jag gissar på att de är lika bra efter att ha läst länken du la in.


Utomhus? Förstår inte :p.
Japp, utomhus. :p

Ta en stor genomskinlig låda med lock, borra hål i sidorna och botten så vatten kan rinna ut. Lägg tidningspapper i botten så jorden stannar kvar och inga sniglar kan krypa in. Häll på jord ca 1/3 av lådhöjden, så blommor, lök, grönsaker och fyll sen på lådan med snö. Lägg locket på och ställ utomhus i skuggan.

När temperaturen stiger kommer snön att smälta och vattna sådden, ev överskott rinner genom hålen i botten och det bildas ett microklimat i lådan. Ta absolut inte in den när det börjar gro! Lådan ska stå kvar ute även om det blir kallt igen, vattna om det ser torrt ut och plantera sedan ut det i rabatter och land senare i vår. :)
 
Snygg! Hur är den, är den möjlig eller fast? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha ett potatisland eller inte. Men det slår mig när jag skriver detta att jag faktiskt inte är förbunden till ett jättestort potatisland om jag odlar potatis. Jag kan ju provodla lite grann.
En granne hade planterat potatis i stora krukor förra året, blev jättefina "prydnasbuskar" av dem vid uteplatsen som sedan skördades. :idea:
 
Hittade hyacinter på bygghandeln i helgen så nu är bordsdekorationen utbytt 1516608119732210458927.webp
 
Ha jag lyckades roffa åt mig ett växthus på fb för 500kr :banana: visserligen bara typ 5kvm stort men det duger finfint för lite gurka och tomater:up: Nu var där ett par -tre rutor som va sönder men det ska vi väl kunna lösa på något sätt. Nu är den stora frågan var fasen jag ska ställa det :angel:

Åh nu blir jag avundsjuk! Mot Facebook och leta växthus!
 
Lycka! Jula kommer få in pallkrageväxthus i plast! Lätt att jag ska ha ett sånt! Perfekt ju, där kan jag ha mina tomater och gurka. Jag behöver nog två. Kanske tre. Tur att svärmor jobbar på Jula så vi kan få lite rabatt :angel:
Jag behöver fler pallkragar! Aaah! Jag blev alldeles till mig nu!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp