Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min korg på Impecta innehåller just nu 49 varor :eek: och då har jag inte ens tittat åt blommorna än :laugh: Tur jag har ett helt matbord jag kan ställa framför fönstret och element k vardagsrummet :D

Edit: Dock ska ju inte alla frön planteras iår, vilket betyder att jag har frön för typ tre år :up:
 
Nu har jag blivit ned pallkragar! Fyra stycken fick jag tag i.
Borde jag behandla dem på något sätt? Blir det för mesigt att ha bara en krage högt? Det gör det va?
 
IMG_20180117_195052-992x744.jpg
 
Jag ÄLSKAR Änglatrumpeter och hade några underbara, enorma, fantastiska ... som frös ihjäl en vinter på vår vind, som jag trodde höll plusgrader..... Nu har jag hittat ett sagolikt TYSKT ställe som säljer exakt de jag vill ha - men hela deras website är på tyska och mailar jag dem får jag svar på tyska. Såhär, t.ex. :

Hallo,


wir beginnen mit dem Pflanzenversand immer erst im April.

Ja, wir können die gewünschten Pflanzen voraussichtlich Ende Mai zusenden.

Bestellen kann man sofort. Bei frühzeitigen Bestellungen können wir Pflanzenwünsche meist erfüllen.

Vad betyder det???

Websiten är http://www.engelstrompete.eu/ Nån som fattar nåt???
 
Jag ÄLSKAR Änglatrumpeter och hade några underbara, enorma, fantastiska ... som frös ihjäl en vinter på vår vind, som jag trodde höll plusgrader..... Nu har jag hittat ett sagolikt TYSKT ställe som säljer exakt de jag vill ha - men hela deras website är på tyska och mailar jag dem får jag svar på tyska. Såhär, t.ex. :

Hallo,


wir beginnen mit dem Pflanzenversand immer erst im April.

Ja, wir können die gewünschten Pflanzen voraussichtlich Ende Mai zusenden.

Bestellen kann man sofort. Bei frühzeitigen Bestellungen können wir Pflanzenwünsche meist erfüllen.

Vad betyder det???

Websiten är http://www.engelstrompete.eu/ Nån som fattar nåt???
Hej,
Vi börjar med plant utskikningen först i april. Ja, vi kan antagligen skicka den önskade plantan i slutet av maj.

Vi tar emot plantbeställningar redan nu och vid tidiga beställningar kan vi mestadels uppfylla dessa.

/ född tysk :D

(Ser nu att meningsuppbyggnaden ju är katastrof men du fattar sammanhanget hoppas jag :nailbiting:)
 
Hej,
Vi börjar med plant utskikningen först i april. Ja, vi kan antagligen skicka den önskade plantan i slutet av maj.

Vi tar emot plantbeställningar redan nu och vid tidiga beställningar kan vi mestadels uppfylla dessa.

/ född tysk :D

(Ser nu att meningsuppbyggnaden ju är katastrof men du fattar sammanhanget hoppas jag :nailbiting:)
Tack!!!
 
Nu blev jag också sugen på att beställa! Jag är med i facebookgruppen "vi som älskar änlgatrumpeter" och ser så många fantastiska änglar som de riktiga entusiasterna har. Jag fick faktiskt 15 frön från en i gruppen för två år sedan, och fick upp 12 plantor från dem. Men de blommar än så länge väldigt sparsamt, ett par blommor i taget som bäst. Men en har jag stammat upp till ca 130, den har jag stora förhoppningar på till nästa år! Egentligen blåser det lite för mycket för änglatrumpeter här, men jag försöker ändå fylla innergården med dem.
 
Jag hade tydligen lagt en bevakning på körsbärstomten Vilma som jag hört mycket gott om på Impecta. Nu fanns den inne. Jag hade ju redan beställt årets tomatfrön, men oops, jag råkade beställa den här med. Och betala frakt för en enda fröpåse dessutom... Och växthuset är fullt. Men jag tänkte att den kanske kunde bo i en kruka längst in på gången i växthuset?
 
Det kom närmare 3 dm snö på en natt här. By by växttunnel :cry:.
Plasten hade aldrig hålltider att ta av, som man borde vintertid, men vi hade stöttat upp den istället. Dock räknar vi inte med denna mängden på så kort tid. Bågarna har lagt sig ner nu. Bottenstängerna står kvar.

Till sommaren får det bli ett stabilt hemmabygge istället.
 
Nu har vi inga 3 dm här, men min tunnel har stått fint trots den hårda vind vi hade tidigare i veckan. :)

Om ni har gott om snö skulle jag testa att göra i ordning några lådor med vintersådd att glömma bort i skuggan tills våren kommer. :idea:
 
Jag har gjort en förbeställning av en liten andel rödrosa sättpotatis (Red Emmalie) i år. Funderar på att servera den som klyftpotatis tillsammans med Blå Kongo och valfri "normal" potatissort. :)

DSC_3887-570x708.jpg

Snygg! Hur är den, är den möjlig eller fast? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha ett potatisland eller inte. Men det slår mig när jag skriver detta att jag faktiskt inte är förbunden till ett jättestort potatisland om jag odlar potatis. Jag kan ju provodla lite grann.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp