Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
2016 odlade vi massor och höll ordning, fick på plats odlingslådor och påbörjade växthus.
2017 blev det ingen odling, skötsel eller omsorg i trädgården. Maken vattnade ibland. Gräslöken, jordgubben och vildhallonet tog över lådorna.
2018 flyttar vi och får ta över en etablerad och välskött trädgård. Vi vet att det ska finnas björnbär, vinbär, krusbär, äpple och päron och att det ska ha odlats potatis, men vi ser året som en upptäcktsfärd. Vill ha egen lök, potatis, morot och kålrot samt jordgubbar. Sen får vi se om vi hinner med squash och gurka. Tomater har vi odlat på balkong tidigare, så kanske blir det nån svart tomat också.
 
Alltså, min nya våta dröm är ampel-körsbärstomater, om man kan få dem så här frodiga...

9683_1.jpg


OM jag nu ska lyckas med detta, hur gör jag bäst då?
Är det en eller flera plantor i en ampel lik den på bilden? Vi har haft några liknande ampelkrukor för många år sedan (vet inte om husbandet har slängt dem eller om de ligger nånstans på nåt bra ställe...) som var kanske 20 cm djupa och 25-30 cm i diameter.
Räcker det med näringsrik jord när man sår dem, eller ska man tillföra näring med vattnet?
 
Alltså, min nya våta dröm är ampel-körsbärstomater, om man kan få dem så här frodiga...

9683_1.jpg


OM jag nu ska lyckas med detta, hur gör jag bäst då?
Är det en eller flera plantor i en ampel lik den på bilden? Vi har haft några liknande ampelkrukor för många år sedan (vet inte om husbandet har slängt dem eller om de ligger nånstans på nåt bra ställe...) som var kanske 20 cm djupa och 25-30 cm i diameter.
Räcker det med näringsrik jord när man sår dem, eller ska man tillföra näring med vattnet?
Du kommer behöva tillföra näring allt eftersom under hela sommaren.
 
Alltså, min nya våta dröm är ampel-körsbärstomater, om man kan få dem så här frodiga...

9683_1.jpg


OM jag nu ska lyckas med detta, hur gör jag bäst då?
Är det en eller flera plantor i en ampel lik den på bilden? Vi har haft några liknande ampelkrukor för många år sedan (vet inte om husbandet har slängt dem eller om de ligger nånstans på nåt bra ställe...) som var kanske 20 cm djupa och 25-30 cm i diameter.
Räcker det med näringsrik jord när man sår dem, eller ska man tillföra näring med vattnet?
En planta och så som @Mia_R skriver så näringsvattna tomater vill ha varmt, soligt, mycket näring och mycket vatten :).
 
Alltså, min nya våta dröm är ampel-körsbärstomater, om man kan få dem så här frodiga...

9683_1.jpg


OM jag nu ska lyckas med detta, hur gör jag bäst då?
Är det en eller flera plantor i en ampel lik den på bilden? Vi har haft några liknande ampelkrukor för många år sedan (vet inte om husbandet har slängt dem eller om de ligger nånstans på nåt bra ställe...) som var kanske 20 cm djupa och 25-30 cm i diameter.
Räcker det med näringsrik jord när man sår dem, eller ska man tillföra näring med vattnet?

Det är en planta. En ampeltomat som tydligen ska göra skäl för sitt namn är "Hundreds and Thousands". Den ska tydligen vara omöjlig att misslyckas med (bara man ger näring och vatten förstås). Den sägs översållas med små munsbitssmå tomater som ska vara riktigt goda. Jag försökte få tag på fröer förra året men misslyckades. Men i år så ska jag prova den!
 
Jag ska odla upp min gödselstack. Det ligger en gammal hög precis bredvid min nya så där ska jag odla squash och några tomater. Sist jag odlade zuccini i gödselhög fick jag löjliga mängder, så jag ser positivt på framtiden :up: Det är dock lite skuggigt där (förmiddagssol) så tomaterna kanske inte trivs. Men så många tomatfrön som jag petat ner gör det inget om två eller tre inte ger full avkastning. Har köpt "Outdoor girl" som ska funka utomhus. Längtar till våren!
 
Jag funderar på att odla i den andra pallkragen också, förra året blev det ju bara i en. Men jag hann inte äta upp alla morötter och rädisor..hur odlar man lagom mycket? :p
 
Jag funderar på att odla i den andra pallkragen också, förra året blev det ju bara i en. Men jag hann inte äta upp alla morötter och rädisor..hur odlar man lagom mycket? :p
Det är helt omöjligt att odla "lagom". :D

Dels så är åren olika. Vissa år växer det inte. Andra år frodas det katastrofalt. Dels så vet man sällan i förväg vad man är sugen på att äta. Åtminstone är jag sådan. Vissa år är jag helt galen i betor och äter på längden, tvären och bredden. Förra sommmaren var det mangolden som blev basen i det mesta jag lagade. Upptäckte att mangold med lite kryddtagetes i creme fraiche blev urgott i röror, wokar och soppor.

Jag brukar försöka odla en väldig massa olika saker. Det är roligare att ha lite av allt än mycket av något.
 
Det är en planta. En ampeltomat som tydligen ska göra skäl för sitt namn är "Hundreds and Thousands". Den ska tydligen vara omöjlig att misslyckas med (bara man ger näring och vatten förstås). Den sägs översållas med små munsbitssmå tomater som ska vara riktigt goda. Jag försökte få tag på fröer förra året men misslyckades. Men i år så ska jag prova den!

Jag köpte frön för "Hundreds and Thousands" via eBay förra våren så hade några plantor av den i somras.
 
Alltså, min nya våta dröm är ampel-körsbärstomater, om man kan få dem så här frodiga...

9683_1.jpg


OM jag nu ska lyckas med detta, hur gör jag bäst då?
Är det en eller flera plantor i en ampel lik den på bilden? Vi har haft några liknande ampelkrukor för många år sedan (vet inte om husbandet har slängt dem eller om de ligger nånstans på nåt bra ställe...) som var kanske 20 cm djupa och 25-30 cm i diameter.
Räcker det med näringsrik jord när man sår dem, eller ska man tillföra näring med vattnet?

En tomatplanta dricker mycket och ju större kruka desto mindre passning med vatten. Med liten ampelkruka och en stor planta med mycket tomater på är det vattning flera gånger per dag som gäller de varma dagarna.

Näringen i jorden är slut efter en par veckor så att tillföra näring med vattnet är en god ide.

Jag hade i somras en dubbel pallkrage med enbart torvblandad hästgödsel i som jag rakt upp och ner planterade tomatplantor av liten modell i. Blev oerhörda mängder med små tomater på den lilla ytan, flera hundra. De verkade gilla hästgödseln.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp