Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som sått redan, har ni särskild växtbelysning? Jag har sett att Ikea har. Någon som vet om den är bra?
Jag har inte någon speciell belysning. Jag har en skrivbordslampa med ett lysrör av rätt temperatur i, och så har jag en glasveranda med fönster åt tre håll - där växterna står i söder/öster-hörnet i huvudsak. Jag bor dessutom så långt söderut du kan komma i Sverige i princip, så har bra förutsättningar.
 
Jag har inte någon speciell belysning. Jag har en skrivbordslampa med ett lysrör av rätt temperatur i, och så har jag en glasveranda med fönster åt tre håll - där växterna står i söder/öster-hörnet i huvudsak. Jag bor dessutom så långt söderut du kan komma i Sverige i princip, så har bra förutsättningar.
Ok! Jag har tyvärr inte de förutsättningarna.
 
Ni som sått redan, har ni särskild växtbelysning? Jag har sett att Ikea har. Någon som vet om den är bra?

Jag kommer att ha belysning som visserligen är en speciell växtbelysning men har tidigare haft standardlampor (lågenergi) med rätt färgtemperatur. Det billigaste är att köpa den armatur man vill ha och sedan köpa lampor/lysrör med rätt temperatur.

Jag hade inte köpt IKEAs. Jag är inte förtjust i LED för växter (för lite energi i det ljuset) och priset är i allmänhet löjligt.

Länkar till några av de sidor jag använt för att lära mig om växtbelysning (jag är verkligen inte en expert!):
http://www.shaggkvist.se/2013/01/16...er-till-sveriges-ledande-forskare-om-i-amnet/
http://www.shaggkvist.se/2014/02/23/du-behover-ingen-specialbelysning-for-att-odla-chilipeppar/
 
Misstänker starkt att hönorna ätit upp mina ringblomsfrön som jag strödde ut i höstas.. Måste nog köpa nya och testa igen. Täcka med något? Vad är bra att täcka med så inte hönsen kommer åt det?
Lägg på odlingsduk och några stenar så blir det nog bra.
 
Det räcker inte, en dag tar man bord odlingsduken och då gräver de upp blommorna istället. :cautious: Jag fick sätta hönsnät runt rabatter och land förra året för att rädda vad som rädda kundes. :banghead:

Det låter inget vidare :nailbiting: Det är inte mina hönor så jag är inte jätteglad åt att de går här och krafsar i mina rabatter.. Lite orolig att de ska förstöra för mig.
 
OK
Då är det inhägnad som gäller tror jag tyvärr.

Tror inte höns och småplantor/sådd är kompatibla?

Nej, det tror inte jag heller.. Vill inte hägna in halva trädgården bara för att grannen har frigående höns. Det är tre av deras höns som traskar över hit (kanske 200 meter genom en fårhage) så gott som dagligen. De är lite söta att titta på men det får inte gå ut över min odling :rage:
 
Nej, det tror inte jag heller.. Vill inte hägna in halva trädgården bara för att grannen har frigående höns. Det är tre av deras höns som traskar över hit (kanske 200 meter genom en fårhage) så gott som dagligen. De är lite söta att titta på men det får inte gå ut över min odling :rage:
Ett gulligt litet trästaket runt odlingen så :love: lätt värt även om det inte ens är dina egna höns... väl? :D
 
Räcker det då? Ser framför mig hur de små monstren hoppar över och pickar i sig allt jag äger och har :nailbiting:
Har aldrig haft höns i trädgården så vet inte hur envetna de är, våra gick lösa vid stallet. Kanske får vara lite större än sött, litet staket då. :p Men testa gärna så vet jag inför införskaffande av egna höns. ;) :D
 
Det är tre av deras höns som traskar över hit (kanske 200 meter genom en fårhage) så gott som dagligen.

Förlåt men :laugh: jag kan inte riktigt hålla mig för skratt över deras målmedvetenhet, 200 meter är ju ändå en bit för en liten huliganhöna att promenera varje dag. Men jag förstår att det inte känns så kul att behöva joxa med staket när det inte ens är egna huliganhönor.

Problemet med ett trästaket är också att om de är så målmedvetna som dessa och om de ser en tydligt markerad övre kant/träregel, så kan de flyga hyfsat högt och mellanlanda på den översta regeln innan de tar sig vidare in till nöjesfältet/rabatten/odlingen. Så det får vara en rejäl höjd - mer än 150 cm - om en sådan konstruktion ska hålla dem ute. Eller så får det vara hönor som saknar all flygförmåga.

Jag har fredat mina grönsaksodlingar med rådjursnät, 150 cm högt. Där ser de inte någon tydlig övre kant - eller så tycker de bara att det är för instabilt att mellanlanda på - så det funkar. Kan inte grannen som har hönorna sätta nät på sin tomt, så att de håller sig inom den? Det hade jag nog försökt med om mina höll på och vandalisera hos grannarna.
 
Jag ska så tomater och vintersquash i år. Det är mitt andra år med hus och (gammal) trädgård så jag är novis. Förra året planterade jag bara jordgubbar och utforskade vad trädgården hade att erbjuda sen innan.

I år ska jag alltså fylla växthuset! Men vad ska jag ha för slags jord? Finns så många olika påsar att välja på :o
 
Jag ska så tomater och vintersquash i år. Det är mitt andra år med hus och (gammal) trädgård så jag är novis. Förra året planterade jag bara jordgubbar och utforskade vad trädgården hade att erbjuda sen innan.

I år ska jag alltså fylla växthuset! Men vad ska jag ha för slags jord? Finns så många olika påsar att välja på :o
https://www.svt.se/plus/billigaste-plantjorden-bast/
https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/med-ratt-jord-far-du-tradgarden-att-blomma

Jag brukar köpa ekojord för jag är svag för eko. Plantjordar får slut på näring efter några veckor med tomater, tomater vill ha mycket näring. Därefter får man börja gödselvattna ett par gånger i veckan. Själv köper jag pelleterat hönsgödsel som jag slänger ett par nävar i kannan och sedan får det stå och lösa upp sig över natten. Vattnet ska se ut som te då är det lagom gödslat. Annars kan man använda nässlor eller valört som rötats i vatten eller så gör man det enkelt för sig och köper flytande gödsel i affären då står ju instruktionerna på flaskan :).

Om man gillar att kompostera kan man göra sin egen odlingsjord, hushållskompost blir oftast väldigt näringsrik och det gillar tomater och squash.
 
Jag ska så tomater och vintersquash i år. Det är mitt andra år med hus och (gammal) trädgård så jag är novis. Förra året planterade jag bara jordgubbar och utforskade vad trädgården hade att erbjuda sen innan.

I år ska jag alltså fylla växthuset! Men vad ska jag ha för slags jord? Finns så många olika påsar att välja på :o
Jag köper vanlig matjord från soptippen som jag sen gödslar själv med antingen höns eller koskit Nästan allt jag sår växer som ogräs :up:
 
Jag har sått lite mer idag. Dels lite mer chili, rosmarin och några perenner, bl.a. brunnäva, blodört, hasselört, myskmadra och gulvädd. Sedan blev det även musselsyska som tydligen ska sås tidigt trots att det är en ettåring. Lite irriterande var dock att fröpåsen med brunnäva endast innehöll nio frön mot utlovade tolv stycken. :down: Till råga på allt var det en rätt dyr fröpåse.
 
Jag har sått lite mer idag. Dels lite mer chili, rosmarin och några perenner, bl.a. brunnäva, blodört, hasselört, myskmadra och gulvädd. Sedan blev det även musselsyska som tydligen ska sås tidigt trots att det är en ettåring. Lite irriterande var dock att fröpåsen med brunnäva endast innehöll nio frön mot utlovade tolv stycken. :down: Till råga på allt var det en rätt dyr fröpåse.
Brunnäva är spridningsbenägen på gränsen till invasiv så om du får tag på en planta lär du ha fler snart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp