Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du vill lägga band på dig är det här 100% fel tråd att hänga i. :angel:

Haha, Jo jag har börjat inse det! :D

Med växter och frön är det lite som med hästar, om man hittar en intressekrets har nästan alla växter och fröer över, speciellt av gamla trotjänare som de du vill ha aklejor, pioner, löjtnantshjärtan, borstnejlikor är alla duktiga på att tillväxa och föröka sig. Gå med i en trädgårdsförening och träffa lite tanter så ska du se att du snart fyllt din trädgård till bredden av andras överskott ;).

Jag har ingen aning om det finns någon sådan häromkring, helt nytt område för mig, får höra mig för lite. :) Jag tänkte att jag skulle börja hos farmor, hon har en massa fina blommor. Tror hon får ha en kurs med mig till våren. :p
 
Haha, Jo jag har börjat inse det! :D



Jag har ingen aning om det finns någon sådan häromkring, helt nytt område för mig, får höra mig för lite. :) Jag tänkte att jag skulle börja hos farmor, hon har en massa fina blommor. Tror hon får ha en kurs med mig till våren. :p
Hr du grannar?

Gå runt och presentera dig. Berätta om din trädgård och att du inte vet vad som finns och att du är sugen på att hitta växter som kan trivas just i era trakter..... :D

Sådär mitt i sommaren när det är bra tid att dela växter så kommer du säkert att komma hem med några perenner i en kasse. :up:

Även här på buke har det utväxlats växter emellanåt. :)
 
Den här säsongen hoppas jag på en större disciplin i odlingen. Och hoppas på bra såvakter när jag är i Sverige på skola:nailbiting:
Har nyss beställt (perfekt sysselsättning när sömnen uteblir):
Spagettisquash
Kapkrusbär
Ampeljordgubbe ”temptation”
Djungelgurka
Kiwano

Sen innan har jag:
Butternut squash
Grönkål
Koriander
Cantaloupe
 
Ååhh i år s jävvlar!! Jag skippade ju allt vad heter odling efter som vi flyttade i maj och jag dessutom var höggravid.

Men iår ska det bli ett fullt odlingsland :angel:

Första saken på agendan är att få hit jord så jag kan jämna ut marken där det tilltänkta landet ska vara, och sen göra iordning armeringsnätsstaket så alla jäkla harar och rådjur inte kommer åt mina odlingar.
 
Okej, nu Har jag också kollat på ebay. Det ligger "rainbow tomatoes" i min korg. Alltså hur rimligt det att att det kommer växa gröna, blå, röda, gula och lila tomater på samma kvist? Inte stor känner jag, men vafan :rofl:
 
Okej, nu Har jag också kollat på ebay. Det ligger "rainbow tomatoes" i min korg. Alltså hur rimligt det att att det kommer växa gröna, blå, röda, gula och lila tomater på samma kvist? Inte stor känner jag, men vafan :rofl:
Det är inte rimligt, lika rimligt som rosor i regnbågens alla färger eller frukter som ser ut som små apor. Du har blivit blåst men förhoppningsvis blir det ändå goda om än troligen röda tomater. ;)
 
Okej, nu Har jag också kollat på ebay. Det ligger "rainbow tomatoes" i min korg. Alltså hur rimligt det att att det kommer växa gröna, blå, röda, gula och lila tomater på samma kvist? Inte stor känner jag, men vafan :rofl:

Ska du köpa frön rekommenderar jag att handla på eBay UK från europeiska säljare. Jag är extremt skeptisk till frön från tex Kina, både vad gäller kvalitén, vad det i själva verket är man får och ev smittor.

Alla jag köper av är certifierade fröhandlare.
 
Det är inte rimligt, lika rimligt som rosor i regnbågens alla färger eller frukter som ser ut som små apor. Du har blivit blåst men förhoppningsvis blir det ändå goda om än troligen röda tomater. ;)
Har inte beställt än, bara la dom där i väntan på bättre tider tillsammans med dvärg bananer och lila melon :rofl:
 
Ska du köpa frön rekommenderar jag att handla på eBay UK från europeiska säljare. Jag är extremt skeptisk till frön från tex Kina, både vad gäller kvalitén, vad det i själva verket är man får och ev smittor.

Alla jag köper av är certifierade fröhandlare.
Jag bara fönstershoppar än så länge :) jag kommer förmodligen att köpa frön på bergslagsodlingarna vi har här strax utanför byn :)
 
Jag hoppas det är ok att jag lägger in det här, annars får moderator ta bort inlägget.

Gå in på eBay UK (dvs inte "vanliga" eBay) och sök efter säljarna Just Seed UK och Premier Seeds Direct. Båda är suveräna att ha att göra med, jag har som sagt beställt från båda under många år och det har aldrig varit ett problem.
 
Ska du köpa frön rekommenderar jag att handla på eBay UK från europeiska säljare. Jag är extremt skeptisk till frön från tex Kina, både vad gäller kvalitén, vad det i själva verket är man får och ev smittor.

Alla jag köper av är certifierade fröhandlare.
Just därför har jag känt mig högst tveksam till att köpa morotsfrön i blandade färger, som finns på tradera och skickas från Kina.
Vill vi verkligen ha hit dem?

Helt annan fråga, gällande belysning till mina tomatplantor som snart ska sås.
Måste det vara särskilda växtlampor eller duger det bra med vilka glödlampor eller lysrör som helst? Vad ska man tänka på?
 
Just därför har jag känt mig högst tveksam till att köpa morotsfrön i blandade färger, som finns på tradera och skickas från Kina.
Vill vi verkligen ha hit dem?

Helt annan fråga, gällande belysning till mina tomatplantor som snart ska sås.
Måste det vara särskilda växtlampor eller duger det bra med vilka glödlampor eller lysrör som helst? Vad ska man tänka på?

Jag är absolut ingen expert men har läst mig till litegrann. Det ska vara dagsljus, dvs 6400-6500K. Tittar man på lysrör ska man titta efter 865, det är dagsljus. Det går naturligtvis att finlira med olika färger för ökad blomning osv men för en vanlig hobbyodlare räcker det att ha koll på de två när man handlar.

Jag har köpt lågenergilampor på eBay (inom Europa av kända märken) som fungerat alldeles utmärkt och de ha varit väldigt billiga. Förra året unnade jag mig ett odlingslysrör från Wexthuset som också fungerade suveränt.

Jag gillar lysrör/lågenergi bättre än LED, dels pga kostnaden och dels att LED ger för lite energi per yta för växterna.

En annan sak som är bra är att antingen ha värmematta när man precis sått fröna eller ställa dem ovanför ett element. Det i kombination med växtbelysning har gett bäst resultat för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp