Lite sent men...Någon här som är bra på äppelträd/sorter? Jag har tänkt plantera två äppelträd i trädgården till våren. Jag vill ha två olika sorter men som kan pollinera varandra. Jag vill att frukten ska mogna i september. Äpplena ska vara goda att äta som de är och att göra mos av. Gärna också passa till must/vin. Jag bor i Stockholm, några km från Mälaren. Vilka sorter rekommenderar ni?
Om du bor i ett villa- radhusområde i Stockholmstrakten (eller på annan ort med många hus som har fruktträd), så behöver du egentligen inte fundera över sortval för äppelträd ur ett pollineringsperspektiv.
De insekter som pollinerar, bin, humlor m.fl., flyger många hundra meter, t.o.m. kilometervis, och finns det fruktträd (äpplen) i trädgårdarna i närheten, så kommer pollineringen att fungera, för lämpliga träd finns hur som helst inom räckhåll för insekterna hos diverse grannar.
Det är endast om du skulle vilja ha en sort med krav på väldigt ovanlig pollinerare som det spelar roll att ha "eget" pollinerande träd. Men de vanliga handelssorterna under de senaste 50 åren finns normalt inom insekternas räckvidd.
Det vara ett uns kinkigare med päron, plommon eller körsbär (det finns helt enkelt färre träd) , men oftast så behöver man inte något eget pollinerande träd där heller.
Det blir annorlunda om man ska sätta upp en fruktodling, och ha många träd av en viss sort, och maximera mängden frukt, då kan man behöva kombinera sorter rätt, eller om man bor långt från grannar med fruktträd.