Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon här som är bra på äppelträd/sorter? Jag har tänkt plantera två äppelträd i trädgården till våren. Jag vill ha två olika sorter men som kan pollinera varandra. Jag vill att frukten ska mogna i september. Äpplena ska vara goda att äta som de är och att göra mos av. Gärna också passa till must/vin. Jag bor i Stockholm, några km från Mälaren. Vilka sorter rekommenderar ni? :)
Lite sent men...
Om du bor i ett villa- radhusområde i Stockholmstrakten (eller på annan ort med många hus som har fruktträd), så behöver du egentligen inte fundera över sortval för äppelträd ur ett pollineringsperspektiv.

De insekter som pollinerar, bin, humlor m.fl., flyger många hundra meter, t.o.m. kilometervis, och finns det fruktträd (äpplen) i trädgårdarna i närheten, så kommer pollineringen att fungera, för lämpliga träd finns hur som helst inom räckhåll för insekterna hos diverse grannar.

Det är endast om du skulle vilja ha en sort med krav på väldigt ovanlig pollinerare som det spelar roll att ha "eget" pollinerande träd. Men de vanliga handelssorterna under de senaste 50 åren finns normalt inom insekternas räckvidd.

Det vara ett uns kinkigare med päron, plommon eller körsbär (det finns helt enkelt färre träd) , men oftast så behöver man inte något eget pollinerande träd där heller.

Det blir annorlunda om man ska sätta upp en fruktodling, och ha många träd av en viss sort, och maximera mängden frukt, då kan man behöva kombinera sorter rätt, eller om man bor långt från grannar med fruktträd.
 
Livet på landet, såg sex dovhjortar och en uggla idag på vår grusväg. :) Den stora frågan är väl... är dovhjortar lika förtjusta i krokusar och andra trädgårdsväxter som rådjuren är? Vi har inte haft hjortar förut och nu har jag sett dem flera gånger nära oss. Rådjursstammen är också stark så det är väl tur jag bara planterat påskliljor. :p
Jag bor i ett extremt dovhjortstätt område.
Jag ser dem numera som ett värre gissel än vildsvinen.

Vildsvinen är lätta att hålla bort från trädgården. Det är "bara" att dra en enkel eltråd som förlängning från hästarnas/fårens elstängsel, så skyddar man trädgården, men hjortarna!:crazy:
De kräver maxade rovdjursavvisande stängsel för att inte ta sig in i hagarna, men så fort vi stänger ner elen så är de inne i hagen, de äter upp närmare hälften av vallskörden för oss, för att inte nämna hur lätt det är för dem att ta sig in i trädgården (som bara har lite eltråd där den gränsar till hagarna).

Hjortarna är finsmakare när det finns gott om mat i naturen, och väljer då gärna späda grönsaker/blast ur trädgårdslandet före tråkiga naturliga växter. De äter på allt: lökblast, morotsblast, mangold, persilja dill, ärtor, bönor...Pumpa och squash äter de först när de kan ta de späda frukterna...Våren är värst, de äter bokstavligen ihjäl de mesta om de kan komma åt.

Jag skyddar med fiberduk under våren. Det fungerar tillräckligt bra, men om fiberduken inte täcker allt, så blir det icke täckta uppätet. En del grannar har byggt in sina trädgårdsland bakom viltnät.

Av för mig okänd anledning (kanske därför att kalvarna är små?) så är de borta ur trädgården under sommaren, och då klarar sig odlingarna, men de återkommer till hösten, och äter då upp t.ex. persilja, kålväxter, m.m. De gräver t.o.m. upp rotfrukter som morötter eller rovor!
Hur många gånger som helst, har jag sagt till mig själv sådant som: "imorgon skördar jag persiljan som ser så fin ut och fryser in". Pyttsan! Imorgon har hjortarna ätit upp persiljan, och rödbetorna, och allt det andra...

Jag har tagit jägarexamen, endast p.g.a. hjortarna...
 
Jag bor i ett extremt dovhjortstätt område.
Jag ser dem numera som ett värre gissel än vildsvinen.

Vildsvinen är lätta att hålla bort från trädgården. Det är "bara" att dra en enkel eltråd som förlängning från hästarnas/fårens elstängsel, så skyddar man trädgården, men hjortarna!:crazy:
De kräver maxade rovdjursavvisande stängsel för att inte ta sig in i hagarna, men så fort vi stänger ner elen så är de inne i hagen, de äter upp närmare hälften av vallskörden för oss, för att inte nämna hur lätt det är för dem att ta sig in i trädgården (som bara har lite eltråd där den gränsar till hagarna).

Hjortarna är finsmakare när det finns gott om mat i naturen, och väljer då gärna späda grönsaker/blast ur trädgårdslandet före tråkiga naturliga växter. De äter på allt: lökblast, morotsblast, mangold, persilja dill, ärtor, bönor...Pumpa och squash äter de först när de kan ta de späda frukterna...Våren är värst, de äter bokstavligen ihjäl de mesta om de kan komma åt.

Jag skyddar med fiberduk under våren. Det fungerar tillräckligt bra, men om fiberduken inte täcker allt, så blir det icke täckta uppätet. En del grannar har byggt in sina trädgårdsland bakom viltnät.

Av för mig okänd anledning (kanske därför att kalvarna är små?) så är de borta ur trädgården under sommaren, och då klarar sig odlingarna, men de återkommer till hösten, och äter då upp t.ex. persilja, kålväxter, m.m. De gräver t.o.m. upp rotfrukter som morötter eller rovor!
Hur många gånger som helst, har jag sagt till mig själv sådant som: "imorgon skördar jag persiljan som ser så fin ut och fryser in". Pyttsan! Imorgon har hjortarna ätit upp persiljan, och rödbetorna, och allt det andra...

Jag har tagit jägarexamen, endast p.g.a. hjortarna...

Jag har en hel j-la flock rådjur som spankulerar över min gård... need I say more? Nu har ju inte jag jägarexamen men det hade inte hjälpt, det är tätbebyggt område... :meh:

Det är en ett halvt kvarter bort som matar de :devil: också :arghh:
 
Mina hundar har varit ganska effektiva de sista åren när det gäller rådjuren, men det har ju varit flera vintrar som jag fått näta in hela träd för att få ha dem ifred. :meh: Visst förstår jag att det är godis och i synnerhet när det är dåligt med mat, men ringbarkade trän, avbitna toppar på fruktträden eller rent av avgnagda stammar på nyplanteringar är sådär lagom roligt.

Jag har haft viltstigar från alla håll in på tomten, trots stängsel, där de roar sig med att stånga ner fröna ur fågelmatarna och sen kalasa på dem i sällskap med traktens alla harar. :cautious:
 
Jag har en hel j-la flock rådjur som spankulerar över min gård... need I say more? Nu har ju inte jag jägarexamen men det hade inte hjälpt, det är tätbebyggt område... :meh:

Det är en ett halvt kvarter bort som matar de :devil: också :arghh:
Att vi har så mycket dovhjort här, beror till största delen på att min "by" ligger mellan två stora gods, där en huvudsaklig inkomstkälla är att sälja jakt till hugade storstadsbor...

De fodrar hjort och vildsvin i de fria, som om de levde i hägn och var helt beroende av fodret...

Vilt ska leva (och överleva) på det foder som naturen producerar, inte via utfodring.
 
Att vi har så mycket dovhjort här, beror till största delen på att min "by" ligger mellan två stora gods, där en huvudsaklig inkomstkälla är att sälja jakt till hugade storstadsbor...

De fodrar hjort och vildsvin i de fria, som om de levde i hägn och var helt beroende av fodret...

Vilt ska leva (och överleva) på det foder som naturen producerar, inte via utfodring.

Tja, det är ju inte så att jag VILL utfodra dem med mina rosor och jordgubbar... :meh:

Förutom att jag blir vansinnig för min trädgård så är det ju inte bra att de rör sig kring relativt starkt trafikerade vägar, jag är förvånad att det inte varit fler olyckor med rådjur här än vad det varit.
 
Jag bor i ett extremt dovhjortstätt område.
Jag ser dem numera som ett värre gissel än vildsvinen.

Vildsvinen är lätta att hålla bort från trädgården. Det är "bara" att dra en enkel eltråd som förlängning från hästarnas/fårens elstängsel, så skyddar man trädgården, men hjortarna!:crazy:
De kräver maxade rovdjursavvisande stängsel för att inte ta sig in i hagarna, men så fort vi stänger ner elen så är de inne i hagen, de äter upp närmare hälften av vallskörden för oss, för att inte nämna hur lätt det är för dem att ta sig in i trädgården (som bara har lite eltråd där den gränsar till hagarna).

Hjortarna är finsmakare när det finns gott om mat i naturen, och väljer då gärna späda grönsaker/blast ur trädgårdslandet före tråkiga naturliga växter. De äter på allt: lökblast, morotsblast, mangold, persilja dill, ärtor, bönor...Pumpa och squash äter de först när de kan ta de späda frukterna...Våren är värst, de äter bokstavligen ihjäl de mesta om de kan komma åt.

Jag skyddar med fiberduk under våren. Det fungerar tillräckligt bra, men om fiberduken inte täcker allt, så blir det icke täckta uppätet. En del grannar har byggt in sina trädgårdsland bakom viltnät.

Av för mig okänd anledning (kanske därför att kalvarna är små?) så är de borta ur trädgården under sommaren, och då klarar sig odlingarna, men de återkommer till hösten, och äter då upp t.ex. persilja, kålväxter, m.m. De gräver t.o.m. upp rotfrukter som morötter eller rovor!
Hur många gånger som helst, har jag sagt till mig själv sådant som: "imorgon skördar jag persiljan som ser så fin ut och fryser in". Pyttsan! Imorgon har hjortarna ätit upp persiljan, och rödbetorna, och allt det andra...

Jag har tagit jägarexamen, endast p.g.a. hjortarna...
Vi har som tur är inte så många :) jag tror det bara är denna flock på 6-10 st. De har rymt från ett hägn en bit bort. Vi har mkt vildsvin också. Men det är knappt några djur i vår trädgård, tycker det varit märkligt få spår i snön i vinter. Och då har vi varken staket eller hund som skäller på dem. Råbocken har vågat sig fram i kanten ibland dagtid, i skydd av träden. Jag har sett enstaka uppätna krokusar av rådjuren men merparten har de lämnat kvar. Hittills. Rådjursstammen har ökat de sista åren efter lång tid av ganska få rådjur, de är inte så många som när jag var barn men på väg uppåt. Vildsvinen har bökat kanske 50-100 m utanför trädgården men vi har bara sett spår i trädgården en gång, förra vintern, en som sprang rakt igenom bara.

Vi får väl se om de finner våra odlingar smakskigare i år. :p Mannen har också just tagit jägarexamen så får väl sätta honom på vakt om de blir en odåga. ;)Märkligt nog har min mor mkt mer påhälsning i sin trädgård, med högt stängsel och hund... ju mer man bryr sig om trädgården desto mer rådjur kanske. ;)
 
Du måste ju berätta vad du beställt! :bump:

...på tok för mycket? :angel:
Jag är tydligen en löjlig sucker för roliga färger.

  • Tomat F1 'Kakao'
  • Paprika F1 'Takila'
  • Bifftomat 'Brandywine Yellow'
  • Mangold 'Bright Lights'
  • Bifftomat 'Vintage Wine'
  • Körsbärstomat 'Artisan Golden Bumble Bee'
  • Musselsquash 'Custard White'
  • Paprika F1 'Brownie'
  • Plommontomat F1 'Indigo Kumquat'
  • Squash 'Genovese'
  • Kronärtskocka 'Violet De Provence'
  • Sommarmorot F1 'Deep Purple'
 
Misstänker starkt att hönorna ätit upp mina ringblomsfrön som jag strödde ut i höstas.. Måste nog köpa nya och testa igen. Täcka med något? Vad är bra att täcka med så inte hönsen kommer åt det?
 
Ni som sått redan, har ni särskild växtbelysning? Jag har sett att Ikea har. Någon som vet om den är bra?
 
@sthu Har du sådana jordfräsar till höns som mina, så borde ett lager granris kunna avskräcka något. Eller annat lite grövre med barr på. Eller bara några överblivna grenar av vad som helst i en hög, men något som ligger lite stadigt.
 
Sydsvenskan har idag ett reportage om vad göra när det vid den här tiden på året kliar i trädgårdsfingrarna. Dessvärre Premium-artikel, men nog går det på rätt håll.

Själv siktar jag på att hålla liv i min jättepelargon (strax över en meter) så den får flytta ut igen i växthuset när vädret tillåter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp