Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte för att dra ner någon djupare i träsket, men....
odla.nu har 20-60 % nedsatt pris på fröer idag. Och på en massa annat roligt.

Japp, det blev impulsköp. Attans!

... och fri frakt

Nää, det var det väl inte? Eller kanske om man bara köper fröer, jag hittade lite annat också.
 
Skumt, går jag in där så är det gratis frakt (om man inte tar hemkörning då).

Edit: Jag har inte bara frön i korgen.

Mycket skumt.. jag valde inte hemkörning heller. Orättvist! :rage:

OMG :nailbiting:
Då måste fröpåsarna ha varit döda O_o
I vanliga fall så anfaller dom i flock så fort man visar sig... :angel:

Jag fick försvara mig med näbbar och klor, men det gick!
 
Jag har en japansk klockbuske i en rabatt på husets framsida som är i norrläge. Den är väldigt liten, så jag funderar på om kanske inte trivs särskilt bra där. Den står med surjordsväxter, så jag antar att betingelserna - åtminstone från början - har passat den ganska bra. Jag funderar på om den kan vara för grunt planterad eller om något annat felar - eller om det helt enkelt växer långsamt. Så min fråga är om någon annan har en japansk klockbuske och på rak eller halvrak arm vet hur fort de växer (för de ska ju kunna bli stora, 2-3 meter (min är en liten tanig sak på 50-60 cm).

Förresten, tips på hosta som inte blir allt för stor och som har vita blommor - det tar jag gärna emot.
 
Inte för att dra ner någon djupare i träsket, men....
odla.nu har 20-60 % nedsatt pris på fröer idag. Och på en massa annat roligt.
Råkade bli en liten beställning på 40 påsar men eftersom jag klantade mig i höstas och råkade lämna alla mina fröpåsar ute i regnet så behövs det påfyllning
 
Jag har startat säsongen nu i helgen! Skördade all purjo som stod kvar ute, den håller sig inget bra när det växlar mellan minus- och plusgrader tycker jag. Dessutom var den samplanterad med sparris och jag ville röja ur de bäddarna lite. *not to self* En påse purjofrön är absolut tillräckligt! Sen gjorde jag en chansning och sådde rädisa och spenat på friland. Det får bära eller brista liksom.

Jag ska försöka göra en smart plan över köksträdgården och sedan köpa fröer...
 
Jag tycker att jag ändå klarade mig ganska bra! Tänkte beställa kronärtskocka och rotselleri och det blev väl bara drygt 20 påsar annat? Hade jag inte förberett med en nogsam inventering av befintligt fröförråd, så kunde det säkert ha blivit det dubbla. Ja, och så ett par amaryllislökar och lite andra vårlökar för en kommande plantering på övertid.

Det var ju den lilla haken att det då inte fanns kronärtskocka på Odla så nu blir jag tvingad :arghh: ("tvingad" :up: :banana: ) att göra en tilläggsbeställning från Impecta också. Jag är tillräckligt barnslig för att tycka att också den där penischilin skulle vara lite rolig att testa, till exempel. :D

Men från Odla blev det tre sorters basilika bland annat - pestomani väntar runt hörnet. Och ett ymnighetshorn av tomat- och mozzarellasallader, hoppas jag. :d

I protest mot att också vi faktiskt nu har minusgrader (!) - säkert två stycken! - så har jag satt igång inomhussådderna med att mylla ner mängder av gula ärtor som förväntas bli till krispiga ärtskott inom ett par veckor, en bytta smörgåskrasse och en kruka persilja.
 
Själv vägrar, vägrar, vägrar jag att gå i närheten av eller ens titta på alla frökataloger eller fröer i butik utan går långa omvägar. Egentligen borde jag även sätta alla i tråden på ignore. :meh:

Jag får INTE köpa mer fröer nu utan ska gå igenom och sortera alla sjuttioelva sorter jag redan har, röja inomhus så jag kan ta in mina hyllisar igen och förbereda sålådorna innan jag vågar ens tänka tanken på att köpa ett enda frö. Framförallt ska jag ge :devil: i att kolla vad som finns på eBay. :mad:
 
Oavsett hur kul det hade vart att börja plantera så har jag typ 35 cm snö på mitt land som jag måste gräva om (gräsmattan har vuxit över det rätt rejält) innan jag kan börja peta ner saker :meh:
 
Inga lögner alls, jag har inte vågat gå in där på månader! Ser det som en mycket större risk än Impecta och Odla.nu faktiskt. :p

Jag har en full cart på eBay UK, ska bara kolla att jag inte missat något :D Fröportionerna där är ju oftast väldigt stora så en kompis fick jättemycket från mitt senaste inköp. Hon är också en galen odlare och geolog :laugh:
 
Jag har en full cart på eBay UK, ska bara kolla att jag inte missat något :D Fröportionerna där är ju oftast väldigt stora så en kompis fick jättemycket från mitt senaste inköp. Hon är också en galen odlare och geolog :laugh:
Problemet är ju att det är väldigt billigt, per påse, och finns så väldigt mycket roligt. Jag hinner ju köpa väldigt mycket mer för samma summor som det som säljs av våra svenska leverantörer. Jag vet mycket jag ska beställa längre fram, men jag får inte gå bananas som förra året. :banana::cautious::cautious::cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp