Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det lökar nu som man kan ha i kruka på bordet? Mina amaryllisar har vissnat nu och just på bordet vill jag helst ha lökväxter.
Lite tidigt för påskliljor än tänker jag
Alla de vanliga vårlökarna finns redan i handeln krukade, de brukar inte hålla jättelänge i vårat torra inneklimat men jag brukar köpa och sedan när de torkar sparar jag dem och gräver ned dom i trädgården.
 
Läget är att vi köpt en gård och har en miljon projekt på gång i sommar så jag tänker att jag inte kan göra hur mycket planer som helst för trädgården, men jag skulle gärna vilja fixa rabatterna lite i alla fall. Har ni några förslag på fröer till fina blommor som passar bra på en gammal gård och till total nybörjare? :) Har kikat på typ Akleja, borstnejlika men kan nada om detta. Bra om de ej är giftiga också i och med att vi har hundar.
Aklejor är en favorit hos mig de sprider sig glatt med frö och dyker upp lite här och där. Borstnejlikor är tvååriga men frösår sig ivrigt så man märker knappt att de dör av, blommar andra året efter sådd. Pioner är typiska torpväxter. Jag kan rekommendera boken att sköta och bevara en gammalträdgård http://www.norstedts.se/bocker/103996-bevara-och-skota-en-gammal-tradgard. Den är skapad för amatörträdgårdsodlare som blivit med äldre trädgård. Tänk på att inte dra igång för hårt för det finns antagligen en hel del växter som ligger och lurar under jordytan på diverse ställen. För mig i mitt torp jag hade dök det upp växter flera år efter att jag flyttat in som jag inte upptäckt.
 
Alla de vanliga vårlökarna finns redan i handeln krukade, de brukar inte hålla jättelänge i vårat torra inneklimat men jag brukar köpa och sedan när de torkar sparar jag dem och gräver ned dom i trädgården.
Det var precis så jag tänkte göra :D
Blir för dyrt med bukett och vanliga krukväxter är lie tråkiga för bordet.
Är det typ plantagen jag ska spana in då?
 
Aklejor är en favorit hos mig de sprider sig glatt med frö och dyker upp lite här och där. Borstnejlikor är tvååriga men frösår sig ivrigt så man märker knappt att de dör av, blommar andra året efter sådd. Pioner är typiska torpväxter. Jag kan rekommendera boken att sköta och bevara en gammalträdgård http://www.norstedts.se/bocker/103996-bevara-och-skota-en-gammal-tradgard. Den är skapad för amatörträdgårdsodlare som blivit med äldre trädgård. Tänk på att inte dra igång för hårt för det finns antagligen en hel del växter som ligger och lurar under jordytan på diverse ställen. För mig i mitt torp jag hade dök det upp växter flera år efter att jag flyttat in som jag inte upptäckt.

Tack, ska absolut kolla upp boken! Ja såklart, pioner! :love: Har suttit på någon frösida idag och vill ha ALLT... Ska försöka lägga band på mig men vi får väl se hur det går. :p
 
Tack, ska absolut kolla upp boken! Ja såklart, pioner! :love: Har suttit på någon frösida idag och vill ha ALLT... Ska försöka lägga band på mig men vi får väl se hur det går. :p
Med växter och frön är det lite som med hästar, om man hittar en intressekrets har nästan alla växter och fröer över, speciellt av gamla trotjänare som de du vill ha aklejor, pioner, löjtnantshjärtan, borstnejlikor är alla duktiga på att tillväxa och föröka sig. Gå med i en trädgårdsförening och träffa lite tanter så ska du se att du snart fyllt din trädgård till bredden av andras överskott ;).
 
Senast ändrad:
Med växter och frön är det lite som med hästar, om man hittar en intresse krets har nästan alla växter och fröer över, speciellt av gamla trotjänare som de du vill ha aklejor, pioner, löjtnantshjärtan, borstnejlikor är alla duktiga på att tillväxa och föröka sig. Gå med i en trädgårdsförening och träffa lite tanter så ska du se att du snart fyllt din trädgård till bredden av andra överskott ;).
På det temat så är det bra att gräva ett sålänge-land där man kan stuva ned de växter som man ännu inte vet vart man ska plantera. Mina hamnar hela tiden i grönsakslandet vilket betyder att jag inte har någonstans att så mina grönsaker eller att sådden blir försenad för att jag måste gräva upp den nya rabatten först etc etc :mad:. Man tycks alltid ha växter som man inte vet vart de ska vara eller där platsen inte är riktigt iordningställd.
 
På det temat så är det bra att gräva ett sålänge-land där man kan stuva ned de växter som man ännu inte vet vart man ska plantera. Mina hamnar hela tiden i grönsakslandet vilket betyder att jag inte har någonstans att så mina grönsaker eller att sådden blir försenad för att jag måste gräva upp den nya rabatten först etc etc :mad:. Man tycks alltid ha växter som man inte vet vart de ska vara eller där platsen inte är riktigt iordningställd.
Plus att man gräver ner saker som man glömmer bort och så blir man väldigt överraskad när de dyker upp på våren och man inte har en aning om vad det är.:meh:
 
Äsch! Jag glömde sätta liljor i höstas. Eller rättare sagt, jag köpte inte ens några. Nåja får väl vänta och se vad som redan finns i trädgården. Kanske vimlar av dem. Att det finns stora fina orange brandliljor vet jag redan. Men kanske finns det ännu mer! Spännande med vår i nytt hus.

Nu ska jag inventera frösamlingen (sambon sa att jag fick köpa nya fröer som kompensation för det mössen ätit upp) och sen ska jag göra en skiss över mitt lilla grönsaksland.
 
Äsch! Jag glömde sätta liljor i höstas. Eller rättare sagt, jag köpte inte ens några. Nåja får väl vänta och se vad som redan finns i trädgården. Kanske vimlar av dem. Att det finns stora fina orange brandliljor vet jag redan. Men kanske finns det ännu mer! Spännande med vår i nytt hus.

Spännande och se vad som dyker upp! Angående liljelökar så brukar de gå att peta ner på våren också. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp