Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förresten @Vallmo - vad är det mörka halvhöga med flikiga blad, som är till höger, ganska långt fram, i bild, för något?
Det är en sorts fläder av det tjusigare slaget från Zetas. ;) Den är flikbladig med rosa blommor.
Vad själva sorten heter har jag glömt, men jag kan kolla upp i mitt....host....:angel: kartotek i förrådet (läs låda där alla växtlappar sparade från inköpta buskar och träd ligger huller om buller utan ordning :o ;)).
 
Nu blev jag påmind om att gå med i trädgårdsföreningen, tackar @Vallmo ! Har tänkt det flera år men bara inte blivit färdig till det förut, men nu har jag äntligen dragit iväg årsavgiften och spanat in årets program.

Trädgårdsgrupper om fem-sex pers som hälsar på och fikar hos varandra låter ju jättemysigt, men känner mig lite osäker på om min ojämna mossmatta och förvuxna gamla fruktträd platsar för att våga visa upp för några okända människor som kanske har perfekta trädgårdar själva. Fast det kunde ju samtidigt vara kul att få lite input från duktiga trädgårdsmänniskor också, om de är schyssta och trevliga? Och det brukar ju trädgårdsintresserade vara. Jag får nog känna av stämningen och nivån på något offentligt arrangemang först.

Men först dags att fira detta med att gå och så lite fler fröer. :)
Äsch, dom flesta trädgårdsmänniskor brukar vara ganska avslappnade. :) Din trädgård låter jättemysig och jag tror absolut att den platsar.
Min granne, en äldre fru på 80+ har en sån där fin trädgård med gamla äppelträd som du har. Det är en helt underbar trädgård. :love:

Enligt min erfarenhet så betyder perfekt ganska olika för olika människor. Dessutom är man oftast onödigt självkritisk. Jag är säker på att din trädgård är perfekt för någon annan även om du själv bara ser mossan och grenarna som behöver beskäras.
Jag är likadan själv :up:, hittar massor med fel i min trädgård som andra antagligen inte ens tänker på.
 
Det är en sorts fläder av det tjusigare slaget från Zetas. ;) Den är flikbladig med rosa blommor.
Vad själva sorten heter har jag glömt, men jag kan kolla upp i mitt....host....:angel: kartotek i förrådet (läs låda där alla växtlappar sparade från inköpta buskar och träd ligger huller om buller utan ordning :o ;)).

Gärna! Jag kan kolla på Zetas själv, men om jag inte hittar något så får du gärna leta! Den är jättefin. :)
 
Ni som bor i zon 1 när börjar ni plantera ut era växter?
Jag bor på gränsen mellan zon 1 och 2 och nej här är det förtillfället fortfarande lite för kallt. Framförallt så har vi vårstormar med kallt regn och risk för minusgrader fortfarande.

Dessutom har jag bara nu i förra veckan börjat med mina försådder. Min förhoppning är att jag kan börja plantera ut i mars.
 
Nån som kan mycket om solrosor?

Först funderar jag på om såna solrosfrön man köper som fågelmat är behandlade med något (t.ex värme) så att de inte gror, eller om man kan använda dem för sådd?

Sen har jag kikat lite på diverse olika varianter av solrosor och på en del står det i råden att man kan/ska spara och torka blommorna som mat till småfåglarna. Men inte på alla. Beror det på att de glömmer bort att skriva det på alla, att vissa är olämpliga som småfågelmat eller att de inte får några frön att tala om?
 
Sådär, nu har de första tomatfröna kommit i jord... :love:
Jag ska prova att odla slanggurka i år också, det står på fröpåsen att de kan försås från februari, jag bara funderar på hur fort de växer, om det verkligen funkar att så dem inne så tidigt?

Jag hade inte gjort det än, de är rätt ohanterliga när de blivit större.
 
Nån som kan mycket om solrosor?

Först funderar jag på om såna solrosfrön man köper som fågelmat är behandlade med något (t.ex värme) så att de inte gror, eller om man kan använda dem för sådd?

Jag kan inte så mycket om solrosor, men har odlat från vanliga fröpåsar och har också i år köpt på mig lite fröer (surprise surprise) till en ljusgul/cremevit sort.

När jag var och handlade en ny klippsax till hästarna för några dagar sedan, så hade säljaren massor av härliga groddar och skott stående i byttor överallt. Han rekommenderade särskilt solrosskotten som ännu godare än de ärtskott jag redan har och mumsar i mig.

Enligt honom hade de vanliga fågelfrön till det ändamålet och de blev ätklara på bara någon vecka sa han. Så nu ska jag fylla ett sådant tråg också! :d Har bara inte blivit färdig till det ännu. Så kan jag rapportera från egna erfarenheter sedan.

Har svårt att tro att det skulle vara någon särskild sort som är mindre lämplig som fågelmat också, solros som solros tänker jag? Fortfarande som allmänt okunnig dock. :o Men jag kan ju testa med t ex den cremevita? Tyvärr dröjer det några månader innan du får svar.
 
Nån som kan mycket om solrosor?

Först funderar jag på om såna solrosfrön man köper som fågelmat är behandlade med något (t.ex värme) så att de inte gror, eller om man kan använda dem för sådd?

Sen har jag kikat lite på diverse olika varianter av solrosor och på en del står det i råden att man kan/ska spara och torka blommorna som mat till småfåglarna. Men inte på alla. Beror det på att de glömmer bort att skriva det på alla, att vissa är olämpliga som småfågelmat eller att de inte får några frön att tala om?
Det fungerar utmärkt att så de som säljs som fågelmat, de är inte behandlade. Jag är relativt säker på att alla solrosor är ätliga men alla kanske inte ger så mycket frö att de är värda att odla för fågelmatens skull. Mina solrosor förra året var överblivna solrosfrön från fågelmaten som jag petade ned, det blev stora fina solrosor av dom och de åts rent ungefär en sekund efter att de gått i frö.
 
Nån som kan mycket om solrosor?

Först funderar jag på om såna solrosfrön man köper som fågelmat är behandlade med något (t.ex värme) så att de inte gror, eller om man kan använda dem för sådd?

Sen har jag kikat lite på diverse olika varianter av solrosor och på en del står det i råden att man kan/ska spara och torka blommorna som mat till småfåglarna. Men inte på alla. Beror det på att de glömmer bort att skriva det på alla, att vissa är olämpliga som småfågelmat eller att de inte får några frön att tala om?

Jag har ibland om vårarna räddat små solrosplantor ur gräsmattan under fågelbordet innan första gräsklippningen. Så det är inga problem alls att använda fågelfrö :)
 
Nån som kan mycket om solrosor?

Först funderar jag på om såna solrosfrön man köper som fågelmat är behandlade med något (t.ex värme) så att de inte gror, eller om man kan använda dem för sådd?

Sen har jag kikat lite på diverse olika varianter av solrosor och på en del står det i råden att man kan/ska spara och torka blommorna som mat till småfåglarna. Men inte på alla. Beror det på att de glömmer bort att skriva det på alla, att vissa är olämpliga som småfågelmat eller att de inte får några frön att tala om?
Det enda jag kan tänka mig är att en del solros-sorter inte får dom där "fantastiska" frökropparna som dom stora vanliga solrosorna får (den sort som är fågelfrö t.ex). Jag brukar så solrosor som inte är så höga, buskiga och med roliga färger, det blir ju såklart frön som fåglarna mumsar i sig, men inga mängder.
 
Det enda jag kan tänka mig är att en del solros-sorter inte får dom där "fantastiska" frökropparna som dom stora vanliga solrosorna får (den sort som är fågelfrö t.ex). Jag brukar så solrosor som inte är så höga, buskiga och med roliga färger, det blir ju såklart frön som fåglarna mumsar i sig, men inga mängder.
Det var väl ungefär så jag tänkte också...
Brukar du låta blommorna stå kvar, så att det blir självservering för fåglarna?

Jag tänkte dra upp ett gäng solrosor lite här och var på gården och kan ju spara ett par nävar frön från fåglarna där blommorna får agera fågelmat framöver. Jag tänker att fågelfrö-solrosor borde vara såna som ger mycket frön...
Och sen komplettera med några varianter i roliga färger också...
 
Det var väl ungefär så jag tänkte också...
Brukar du låta blommorna stå kvar, så att det blir självservering för fåglarna?

Jag tänkte dra upp ett gäng solrosor lite här och var på gården och kan ju spara ett par nävar frön från fåglarna där blommorna får agera fågelmat framöver. Jag tänker att fågelfrö-solrosor borde vara såna som ger mycket frön...
Och sen komplettera med några varianter i roliga färger också...
Jag har gjort både och, men de jag sparar fröar jag inte av åt fåglarna utan sparar hela "blomman" som jag sen lägger eller hänger ut (beroende på hållbarheten på blomman eller om jag gör ett arrangemang). Men det är bara för att jag tycker att det är snyggt ;)
 
Det är en sorts fläder av det tjusigare slaget från Zetas. ;) Den är flikbladig med rosa blommor.
Vad själva sorten heter har jag glömt, men jag kan kolla upp i mitt....host....:angel: kartotek i förrådet (läs låda där alla växtlappar sparade från inköpta buskar och träd ligger huller om buller utan ordning :o ;)).

Black Lace eller Black Beauty har jag nog dragit slutsatsen att det måste vara. Kanske den förra, då den senare inte verkar ha lika "tunnflikiga" blad. Hur som helst är båda jättefina! :love:

Jag har tänkt jobba lite mörkare bladverk och blommor, blandat med vita blommor som har ljusare bladverk för att skapa lite djup i min lilla trädgård. Åtminstone inbillar jag mig att man med ömsom ljust och mörkt borde kunna skapa illusionen av djup. Eller vad tror du?

sambucus_nigra_f._porphyrophylla_black_beauty_.jpg
 
Black Lace eller Black Beauty har jag nog dragit slutsatsen att det måste vara. Kanske den förra, då den senare inte verkar ha lika "tunnflikiga" blad. Hur som helst är båda jättefina! :love:

Jag har tänkt jobba lite mörkare bladverk och blommor, blandat med vita blommor som har ljusare bladverk för att skapa lite djup i min lilla trädgård. Åtminstone inbillar jag mig att man med ömsom ljust och mörkt borde kunna skapa illusionen av djup. Eller vad tror du?

sambucus_nigra_f._porphyrophylla_black_beauty_.jpg
Den där sorten har jag också. ;)

Jag vet faktiskt inte hur man för för att skapa djup. Går mest på känsla när jag gör något i trädgården så jag tror att mina svar kan bli aningens ospecifika. :o
Men jag har läst någonstans att man antingen kan jobba med kontraster eller med färger i samma färgskala, typ, så absolut mörkt och vitt kan säkert funka bra.
Sen måste man ju också ta hänsyn till vilket väderstreck rabatten ligger i. Samma färger kan te sig väldigt olikt i söder respektive norrläge. Generellt så säger jag väl mer färg ju mörkare det är. Men det är min högst personliga uppfattning. :)
De färger jag har i rabatten på framsidan (den på första bilden) är framförallt silverfärgade växter med röda och gula buskar, blommor och växter. Egentligen borde det inte funka men det gör det ju. :D
Grejen är nog att man gör en upprepning i allt. Typ att färgen från någon buske går igen i marktäckarna, typ. Och att man tänker större, bredare, fler av samma sort.
Har läst att det största felet folk gör är att göra för smala rabatter och att man har för många olika sorter i samma rabatt.

Jag har en rabatt i norrläge och där har jag bara vita blommor och mycket bladväxter. Det är jättefint just där men skulle säkert vara ganska intetsägande om den var i rakt söderläge.
I mina rabatter som ligger i söderläge har jag klassiska färger som rosa, blått, aprikos, rött osv (inte allt i samma rabatt, dock).
Här är till exempel en riktigt klassisk sommarrabatt med pioner. Den ligger i rakt söderläge.
6064F583-F076-4C61-9BA5-DA66FF1533D2.webp
 
Själv har jag just nu plockat ihop lite smått och gott på eBay, bra mycket billigare än det där förbaskade Blomsterlandet! :banghead: :rage:
Finns det ångervecka på Blomsterlandet? :idea: :angel:
 
Själv har jag just nu plockat ihop lite smått och gott på eBay, bra mycket billigare än det där förbaskade Blomsterlandet! :banghead: :rage:
Finns det ångervecka på Blomsterlandet? :idea: :angel:
Jag promenerar emellanåt in på Blomsterlandet eller Plantagen när jag passerar. Det blir oftast väldigt billigt för jag hittar inte så mycket roligt där. Köpte ros där en gång som visade sig vara felmärkt. Istället för en rosa storblommig klätterros fick jag en polstjärnan. :rage:

Näns inte gräva bort den även om jag irriterar mig varje dag på sommaren. Den har vuxit sig stor och frodig. Det ä'r nog bra. Men jag vill inte ha en enkel småblommig vit ros!

Jag har grundskepsis mot stora kedjor som har anställda som inte ens är speciellt trädgårdskunniga... Går hellre till en handelsträdgård.

Vad hittar man på Blomsterlandet som är lockande? Ärlig fråga.
 
Jag promenerar emellanåt in på Blomsterlandet eller Plantagen när jag passerar. Det blir oftast väldigt billigt för jag hittar inte så mycket roligt där. Köpte ros där en gång som visade sig vara felmärkt. Istället för en rosa storblommig klätterros fick jag en polstjärnan. :rage:

Näns inte gräva bort den även om jag irriterar mig varje dag på sommaren. Den har vuxit sig stor och frodig. Det ä'r nog bra. Men jag vill inte ha en enkel småblommig vit ros!

Jag har grundskepsis mot stora kedjor som har anställda som inte ens är speciellt trädgårdskunniga... Går hellre till en handelsträdgård.

Vad hittar man på Blomsterlandet som är lockande? Ärlig fråga.

De i Borlänge är bra men där finns det personal som är kunnig (jag känner en privat). Samma med Plantagen i Falun, de har iaf två st som vet vad de pratar om.

Men generellt föredrar jag handelsträdgårdar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp