Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vädd är en högt älskad blomma bland insekterna. :) Allra helst om man kan ha ängsvädd i sin trädgård... åkervädd finns i mycket större utsträckning, men det är många arter som är knutna just till ängsvädd och den minskar i landskapet.

I min trädgård var främst humlor på honungsfacelian. Inga bin. Bin hittades helst på vädd, eterneller, klöver... Sommarmalva var det nog knappt en endaste insekt på. Men den är ju så fin!

Mest insektsrikedom har jag haft i mitt bärland när det var oskött och främst hyste en midjehög skog av kirskål. Insekter av alla de slag verkligen älskar sådana hav av korgblommiga blommor - kan ju vara hundkex, renfana, rölleka, prästkrage, maskrosor, kamomill, nysört mm. Tistlar är också omåttligt populära, liksom kardborrar. Lite blandat annueller och mer långlivade blev det visst!
 
P1 idag hade inslag om Plantagens usla fröpåsar. De har odlingsråd som är helt oseriösa.
Ökde inte mitt förtroende för kedjan precis. :meh:

Lika seriöst som när lokala Lidl sålde små äppelträd för låg summa. Folk köpte som galna. De tog slut.
Bara det att vi bor i zon IV och den sorten bara klarade zon I. :banghead:
 
Jag behöver verkligen inte köpa mer frön då jag knappt har tid, ork eller utrymme för alla som finns hemma..

7512D03E-31B3-4013-ADAE-E453BA35A8C2.webp

men en kollega har lämnat ryska och sibiriska kulturarvssorter till försäljning i lunchrummet för en tia styck! :nailbiting:
 
Jag råkade skicka iväg en beställning för över 230 € igår... Men allt är inte till mig! (Fast kanske det mesta...)

Det blev mest frön till tomater och kapuzinerkresse (Indiankrasse??)
Frön till diverse bönor, rädisa och morot hade jag redan hemma. Squash och pumpa köper jag nog färdiga plantor av.

Tomatensamen Golden Pearl F1
Tomatensamen Gärtner Pötschkes Black Patio F1
Tomatensamen Bombonera F1
Tomatensamen Corazon F1
Tomatensamen Agro F1
Tomatensamen Bite Size


Kapuzinerkressesamen Ladybird
Kapuzinerkressesamen Phoenix
Rankende Kapuzinerkressensamen Variegated Queen-Mischung
Kapuzinerkressesamen Cherry Rose Jewel

Knoblauch Cledor, weißer französischer
Auberginensamen Galine F1

Mairübensamen Natsu Komachi F1
Porreesamen Pluston F1
Saatband 6 m Mangold Regenbogen-Sortiment

Schmetterlingsflieder Flower Shower (Buddleja)
Pflanz-Pyramide, Höhe 120 cm, Breite 56 cm, Länge 56 cm (ska jag ha jordgubbar i)

Saatband 15 m Blühende Schneckenbarriere
Freiland-Freesien-Mischung
Bauernorchideensamen Tinkerbell-Mischung


Varför köpte jag inte kålrabbi??? Majs hade de inte ännu, jag har lite kvar från förra året, men det måste jag nog komplettera med...
 
Vilka blommor gillar de? (extra mycket...)
Sådana med många blommor (flockblommiga) på brukar vara poppis för det blir mycket mat. Sedan brukar det vara bra med sådant som blommar sent på säsongen tex olika former av perenna astrar samt rosenflockel brukar vara helt nerlusade med bin och fjäril :). En enkel bifoderväxt som även ger mycket grönmassa för gröngödning är honungsfacelia :) den har jag alltid någonstans i trädgården för att den är så trevlig och lättsam.
 
Nu har jag sått det första! :love: tre sorter mexicanska chili, purjolök, palmer från Gran Canaria, kaktus och basilika :rofl:

Jag har tagit in ett jättestort utvikbart bord, och ska montera upp två lysrörsarmaturer med dubbla lysrör, nu jäklar finns det plats när det är dags att så mer! :p:rofl:

Förresten, vilka frön är det som inte vill omskolas och fungerar "kartongpluggar" till dom?
 
Bolltistel kommer vi så i trädgården och hoppas på att de tar sig. Hade vid torpet vi bodde i förut och den blommande så fint i slutet av sommaren och var mycket uppskattad av bin och humlor.
 
Hemma och magsjuk, så himla trött och uttråkad. Men jag letade reda på en trasig plastback så det blev lite vintersådd i den.

Jag gillar att testa och prova , det blev timjan x 2, rosmarin, smultron , dill, sallad och persilja.
Om det tar sig kommer jag få mängder av kryddplantor, lagom är svårt!
 
Tyvärr ser den godare ut än vad den är tycker jag. Smaken var blaskig och lätt söt.
Har du smakat hemodlad också?

Nu fick jag lite panik. Satte lite olika sorters tomater, vattenmelon och kronärtskocka i helgen. Egentligen för tidigt men kunde inte låta bli :o

Nu har hälften redan grott. Hade ju planen att det skulle ta en vecka iaf, inte bara 3 dagar. Nu är det en väldigt lång vår innan något går att sätta ut...
Känner med dig, jösses vilken växtkraft det var i en del av fröerna! Hoppas det är det i de som ska ta 1-3 månader också...:cautious:


På tal om annat. Jag har butternut squash och spagetti pumpa, någon som vet om de måste vara långt ifrån varandra? Är det någon risk vid pollineringen om de sitter i samma pallkrage:confused: Jag har inte koll på den delen i odling känner jag.
 
Nu har de sista chilisorterna äntligen kommit i jorden. :banana:
Sådde tomat också men konstaterade att jag bara har 2 sorter som jag vill så :meh:
Impecta har lite roliga sorter men inte favoriten Olivade som finns på Odla så nu vet jag inte vart jag alla beställa ifrån. O_o
 
Nu har de sista chilisorterna äntligen kommit i jorden. :banana:
Sådde tomat också men konstaterade att jag bara har 2 sorter som jag vill så :meh:
Impecta har lite roliga sorter men inte favoriten Olivade som finns på Odla så nu vet jag inte vart jag alla beställa ifrån. O_o
Båda?
Odla har fri frakr på fröer ;)
 
Förresten, vilka frön är det som inte vill omskolas och fungerar "kartongpluggar" till dom?
Är inte helt säker på frågan men....

De som är svåra att omskola bör gärna stå där de ska redan från början. Det är sådant som är väldigt smått och svårt att dela utan att ha sönder dem. Man tar sedan hela rotklumpen och sätter i en större bytta.
 
På tal om annat. Jag har butternut squash och spagetti pumpa, någon som vet om de måste vara långt ifrån varandra? Är det någon risk vid pollineringen om de sitter i samma pallkrage:confused: Jag har inte koll på den delen i odling känner jag.
Jag som bara har så stort land som jag orkat gräva, sätter alltihop tillsammans. Har aldrig märkt någon ändring av själva frukterna.
Det enda är om man ska ta frön - men det gör jag aldrig. Jag köper....
 
Är inte helt säker på frågan men....

De som är svåra att omskola bör gärna stå där de ska redan från början. Det är sådant som är väldigt smått och svårt att dela utan att ha sönder dem. Man tar sedan hela rotklumpen och sätter i en större bytta.
Jag tror jag fick veta det jag behövde :p så blir det flera som gror så nyper man bort den ena istället för delning om dom är för små? :cool:
 
Nu har jag sått det första! :love: tre sorter mexicanska chili, purjolök, palmer från Gran Canaria, kaktus och basilika :rofl:

Jag har tagit in ett jättestort utvikbart bord, och ska montera upp två lysrörsarmaturer med dubbla lysrör, nu jäklar finns det plats när det är dags att så mer! :p:rofl:

Förresten, vilka frön är det som inte vill omskolas och fungerar "kartongpluggar" till dom?
Luktärtor och gurkväxter har jag fått lära mig gillar inte att få rötterna störda så de brukar jag plantera direkt i stora krukor med plantjord under såjorden. Då blir det ju bara en omplantering och det är den när de ska ned i backen sedan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp