Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför grönsåpa och snus??? Använd bra växtgödning istället. Lite aska, har jag hört ger godare frukt - i vart fall när det gäller tomater. Inte cigarrettaska då utan vedaska...!
Jag har använt vedaska i trädgården. Speciellt efter att ordföranden i Riksförbundet Svensk Trädgård prisat askan som gödningsmedel.

Men så gjordes det tester och de visade att vedaska innehåller rejäla mängder tungmetaller. Så gräsmattan är det bra till, men inte till sådant man ska äta.

Så jag har återgått till den gamla hederliga hästskiten.
 
Varför grönsåpa och snus??? Använd bra växtgödning istället. Lite aska, har jag hört ger godare frukt - i vart fall när det gäller tomater. Inte cigarrettaska då utan vedaska...!
Snuset var för att ta död på sorgmyggor i jorden. Grönsåpa hittade jag de som faktiskt använde när de vattnade, men det var inte alla som tyckte det fungerade enligt Google.
 
Varför grönsåpa och snus??? Använd bra växtgödning istället. Lite aska, har jag hört ger godare frukt - i vart fall när det gäller tomater. Inte cigarrettaska då utan vedaska...!

Ekar @tanten vad gäller askan. Jag har jobbat med en av de som gjorde undersökningen av askan och det behöver inte vara så att den innehåller mycket tungmetaller, det beror på träden askan kommer ifrån. Problemet är bara att man vet inte hur mycket det är utan analys och det blir ju helt ogörligt.

Sedan finns det vissa växter (tex hallon) som absolut inte vill ha aska, det blir fel proportioner på näringsämnena.
 
Jag sådde ju i 24 "krukor" i januari. Av dem kom det upp 4 gröna små grejer, varav en har dött. Dessvärre sådde jag två frön i varje kruka och med min otur är de två starkaste plantorna i samma... Jag vågar inte dela dem ifall det dödar dem, men tillsammans kan de väl inte heller bo :(
De som har kommit upp bör vara någon slags tomater. (sådde 6 olika tomater samt 6 frön av vintersquash)
 
Jag sådde ju i 24 "krukor" i januari. Av dem kom det upp 4 gröna små grejer, varav en har dött. Dessvärre sådde jag två frön i varje kruka och med min otur är de två starkaste plantorna i samma... Jag vågar inte dela dem ifall det dödar dem, men tillsammans kan de väl inte heller bo :(
De som har kommit upp bör vara någon slags tomater. (sådde 6 olika tomater samt 6 frön av vintersquash)
Hur har sådden stått? Varmt, svalt, kallt?
Var krukorna diskade?

Höll du fuktigheten? (man rekommenderar att lägga över plastfolie tills de kommit upp så de inte varierar för mycket i fukt.)

Kort sagt - hur gjorde du? :)
 
Jag sådde ju i 24 "krukor" i januari. Av dem kom det upp 4 gröna små grejer, varav en har dött. Dessvärre sådde jag två frön i varje kruka och med min otur är de två starkaste plantorna i samma... Jag vågar inte dela dem ifall det dödar dem, men tillsammans kan de väl inte heller bo :(
De som har kommit upp bör vara någon slags tomater. (sådde 6 olika tomater samt 6 frön av vintersquash)
Tomater är tåliga och tål en hel del stryk, du kan ju enkelt föröka tomater genom att bara sticka ner en "tjuv" utan rötter i en kruka så blir det en helt ny planta, så är det tomat är det bara att dela dem nu eller när de är lite mer hanterliga i storlek. :idea:
 
Hur har sådden stått? Varmt, svalt, kallt?
Var krukorna diskade?

Höll du fuktigheten? (man rekommenderar att lägga över plastfolie tills de kommit upp så de inte varierar för mycket i fukt.)

Kort sagt - hur gjorde du? :)

De har stått i mitt köksfönster. Det är rätt ljust, men inte särskilt varmt då det är dåligt isolerat vid den väggen. Det är såna däringa kompostkrukor som sitter ihop 12 och 12 köpta på Biltema.
Vid ett tillfälle hann de torka ut mellan vattningarna, det var då en dog! De andra repade sig som tur var. Hade ingen aning om plastfolietricket!

Tillägg: Det är enda stället jag kan ha dem på pga småbarn med långa armar.
 
De har stått i mitt köksfönster. Det är rätt ljust, men inte särskilt varmt då det är dåligt isolerat vid den väggen. Det är såna däringa kompostkrukor som sitter ihop 12 och 12 köpta på Biltema.
Vid ett tillfälle hann de torka ut mellan vattningarna, det var då en dog! De andra repade sig som tur var. Hade ingen aning om plastfolietricket!

Tillägg: Det är enda stället jag kan ha dem på pga småbarn med långa armar.
Kan vara värmen som trasslar?

Medan de gror behövs inget ljus. Finns det möjlighet att ställa dem uppe på en hylla t.ex. så de står varmare? Ljus och svalt (fönstret) är perfekt när de väl tittat upp.

Tomatfrön tror jag brukar komma upp på mndre än en vecka så de som inte tagit sig kanske har ruttnat bort?
 
Kan vara värmen som trasslar?

Medan de gror behövs inget ljus. Finns det möjlighet att ställa dem uppe på en hylla t.ex. så de står varmare? Ljus och svalt (fönstret) är perfekt när de väl tittat upp.

Tomatfrön tror jag brukar komma upp på mndre än en vecka så de som inte tagit sig kanske har ruttnat bort?

Ja de har nog det! Jag ska testa att så nya och ha dem i badrummet (värmegolv där) tills de tittar upp. Tack för tipsen :D
 
Silverlökfrön! De växer ju!

*helt exalterad *
 

Bifogade filer

  • DSC_7358.webp
    DSC_7358.webp
    263,6 KB · Visningar: 23
Snön vräker ner här utanför och jag är mest frustrerad. Jag gillar verkligen vinter, när det är vinter när det ska vara vinter. Men den här tiden på året ska våren vara på ingång i min ände av landet. Då ska det inte se ut så här!!
28378710_10155447802362404_3157434174921588338_n.jpg


Det har snöat hela dagen, detta är gårdagens notering:
10583924_10155446058362404_3418421706739717005_n.jpg


:banghead: :arghh:

Så, nu sitter jag mest och funderar på vad jag mer kan så?
Tomater och paprikor är på gång. Gurkor får vänta lite. (och chili är vi tämligen måttliga med i det här hushållet, så det är inte lönt att odla själv)
Några förslag?
 
Snön vräker ner här utanför och jag är mest frustrerad. Jag gillar verkligen vinter, när det är vinter när det ska vara vinter. Men den här tiden på året ska våren vara på ingång i min ände av landet. Då ska det inte se ut så här!!
28378710_10155447802362404_3157434174921588338_n.jpg


Det har snöat hela dagen, detta är gårdagens notering:
10583924_10155446058362404_3418421706739717005_n.jpg


:banghead: :arghh:

Så, nu sitter jag mest och funderar på vad jag mer kan så?
Tomater och paprikor är på gång. Gurkor får vänta lite. (och chili är vi tämligen måttliga med i det här hushållet, så det är inte lönt att odla själv)
Några förslag?
Ärtskott? Snabbt, enkelt och gott att ha i fönstret!
 
Snön vräker ner här utanför och jag är mest frustrerad. Jag gillar verkligen vinter, när det är vinter när det ska vara vinter. Men den här tiden på året ska våren vara på ingång i min ände av landet. Då ska det inte se ut så här!!
28378710_10155447802362404_3157434174921588338_n.jpg


Det har snöat hela dagen, detta är gårdagens notering:
10583924_10155446058362404_3418421706739717005_n.jpg


:banghead: :arghh:

Så, nu sitter jag mest och funderar på vad jag mer kan så?
Tomater och paprikor är på gång. Gurkor får vänta lite. (och chili är vi tämligen måttliga med i det här hushållet, så det är inte lönt att odla själv)
Några förslag?
Sallad eller nåt annat som ni kan skörda inne och äta i vår?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp