Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ska jag göra med min lilla chiliskörd? Torka, blanda, lägga in..? Jag har ingen aning om vilken sort som är vilken (tack vare att katten välte ut de uppmärkta odlingarna..) så jag antar att jag får göra en blandning. Ska jag torka eller lägga in tycker ni?
15350120445133701320236775943952.webp

Håller på att stänga ner mitt växthus för iår. Känner att det har fått pka på efterkälken ett tag nu så hälften av allt har typ dött. Det enda som jag just nu försöker rädda är chiliplantorna. Och jävlar med plantor jag har, det såg inte ut att vara så många när dem stod utspridda i växthuset :eek:

Men nu till en fråga för alla jägare typ @Gnist @AraSlei @Elegant machinery alla mina tomater och gurkor som antingen har börjat bli dåliga eller som är omogna(jag sparar en del för att eftermogna) men resten kan jag slänga ut det uppe på åkern så älgen och rådjuren kan äta det? Eller får dem ont i magen av tomater och gurkor?

Håller på att stänga ner mitt växthus för iår. Känner att det har fått pka på efterkälken ett tag nu så hälften av allt har typ dött. Det enda som jag just nu försöker rädda är chiliplantorna. Och jävlar med plantor jag har, det såg inte ut att vara så många när dem stod utspridda i växthuset :eek:

Men nu till en fråga för alla jägare typ @Gnist @AraSlei @Elegant machinery alla mina tomater och gurkor som antingen har börjat bli dåliga eller som är omogna(jag sparar en del för att eftermogna) men resten kan jag slänga ut det uppe på åkern så älgen och rådjuren kan äta det? Eller får dem ont i magen av tomater och gurkor?

Nu är jag inte jägare men det går bra :) gurka är populärt, tomaterna kanske inte lika mycket :D

Dagens chiliskörd. Kommer nog kunna få ut två såna till fram till i höst sen får hag se om jag lyckas få dem att överleva i vinter.

Visa bifogad fil 18539
Dagens chiliskörd. Kommer nog kunna få två likastora till innan vintern. Sen får vi se om jag lyckas övervintra plantorna. Ska man klippa ner dom då eller bara låta dom vara?

Jag ansar dem till rimlig storlek av praktiska skäl men det brukar inte behövas så mycket eftersom jag toppar och trimmar under säsongen. Aldrig ta för mycket givetvis. Sedan vill ju jag ha frukt under vintern så jag fortsätter med gödning och ljus.

Det är säkert fel att göra så men det funkar för mig iaf :D

Jag ansar dem till rimlig storlek av praktiska skäl men det brukar inte behövas så mycket eftersom jag toppar och trimmar under säsongen. Aldrig ta för mycket givetvis. Sedan vill ju jag ha frukt under vintern så jag fortsätter med gödning och ljus.

Det är säkert fel att göra så men det funkar för mig iaf :D
Mina är ju ca 50 cm höga hela bunken och står i 12 l hinkar så fråganr mest var fasen jag gör av 12 plantor inomhus utan att minstingen går där och plockar. Innan höll hon på att stoppa en körsbärspaprika i munnen :nailbiting::nailbiting:

Bara att hiva ut, fast mest troligt är det diverse gnagare och fåglar som drar störst nytta av det :)

:cry:
Inspekterade tomten igår och upptäcker at grävlingseländet fått nya krafter och förstört ännu mer. Nu är rabattkanten uppgrävd och han (?) har varit i rabatten också.

Ringde jägaren som berättade att han sett den natten innan på min tomt. Tyvärr hade han inte bössan i bilen. En stor fet rackare mitt på gräsmattan. Vi kom överens om att sätta ut en fälla till.

Jag har agnat med chevre, sirap, ägg. Agnet försvinner men ingen fångst i fällan. Troligen är det möss och andra som äter upp betet. Testade med Grevé också men det var tydligen för billigt så det låg kvar länge…..

Jag är less på detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka