Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tomater har jag haft ute till nästan oktober någon gång i förtvivlade försök att mogna dem. Men om frosten kommer så spricker de väl. De kan mogna klart i ett fat inne i fönstret, men blir inte större :) En gång tog jag in en planta men det är lättare att bara ta in tomaterna :D. Sedan -komposten.
Det börjar krypa ner kring nollan här, vet inte vad vi haft inatt faktiskt så det kanske är dags att plocka in då!

Funderar på om man kan flytta in paprikan också när det börjar bli kallt? Den bor på min öppna altan och det blir nästan lika kallt där som ute :cool:

Men det gör jag, fast jag inte har några kupor... :angel::d

Well, well, well...

Honung.webp

Jag får ta upp tedrickandet, där kan det vara gott med honung. Säsongen för te börjar väl med höstvädret...

Jag gör en "hälsoshot" under ruskmånaderna (det börjar väl bli dags) på ingefära, citron, chili, apelsin och honung. Jag tror den gör nytta för jag har inte varit förkyld så mycket sedan jag började med den. Plus att mina leder uppskattar ingefäran. Givetvis använder jag svensk opastöriserad honung.

Sedan vill jag passa på att beklaga mig. Min sambo har gett bort en tredjedel av all vår (min!) chili för att han (Obs! Han!) hade fått låna en cykel i tre dagar och som han hade cyklat på en gång. Han tyckte väl att det var fint att ge något hemgjort. Och ja, tanken var väl god - men en tredjedel av allt! För en jäkla cykeltur på en timme! :arghh:

Ni vet hur det är när man har torkat något - en större mängd av något blir en väldigt liten mängd. Jag hade plockat återstoden av all mogen chili och mixat den till flagor och lagt i burkar. Tre burkar blev det och han tog en av dessaoch tyckte att det var en bra present. Min sambo hade alltså inte fattat att det går att få plats med väldigt mycket chili i en ganska liten burk.
Hm, min sambo skulle nog inte våga ge bort något jag gjort utan att fråga mig om det först.

Är sugen på blomsterlådor, typ Versailles, till våren. Om jag nu hinner snickra i vinter.
De blommor jag tänkte ha i där ska stå i "djup näringsrik jord".
Är det någon som kan precisera djup?
Min ritning har 43 cm djup. Är det tillräckligt?
För t.ex. Ingrid Bergman eller Nina Weibull-rosor?
Någon som har erfarenhet av rosor i blomsterlådor/stora krukor?

Få in?
Det är väl inte mer skadedjur på dessa plantor än på vilka krukväxter som helst?

Jag har ett helt gäng av mina krukväxter ute på altan och trappa hela sommaren. De är på kollo :D
Så har jag "alltid" haft det. Min elefanttunga bommar fantastiskt efter en sommar i norrläge utanför huset.

Det beror väl på. Förra året hade jag mängder med gråsuggor som hade bosatt sig i chilikrukorna. Alltså riktigt stora mängder. Dem ville jag inte få in.
Hm, min sambo skulle nog inte våga ge bort något jag gjort utan att fråga mig om det först.

Jag måste säga att jag till min stora förvåning lät mycket behärskad när jag informerade honom om att det var en tredjedel av hela vårt chiliförråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka