Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Björnbär (aj-aj-bär enligt lillsyrran) funkar som hallon. Bären kommer på fjolårsskotten och sen dör de skott som burit bär.Visa bifogad fil 15264 Mer rabarber, resten av pallkragen är full av mynta som sprider sig som en löpeld men inte stuckit upp ännu (det var inte jag som satte dem där den var där när jag flyttade in). Ovanför är pumpor som sonen envisades med, de verkar trivas sådär, de på komposten ser gladare ut. Bakom det hallon som har planterat sig själva just där och kanske potatis bredvid hallonen om man får tur. Pinnen i bakgrunden är ganska skumma björnbär som verkar tvåårig eller ngt (köpte "björnbär" och trodde jag skulle få ett snår, jag får istället en tentakel som jag spikar fast på boden och som överlever två år, varpå en kompistentakel brukar dyka upp frampå slutet av juli. Det blir dock björnbär som jag önskar vore lite smakrikare)
Aha, så de beter sig alltså så som de ska. Jag har bara mest plockat vilda på Hallands Väderö, men då vet man ju inte hur de var resten av året. De vilda är godare än mina tyvärrBjörnbär (aj-aj-bär enligt lillsyrran) funkar som hallon. Bären kommer på fjolårsskotten och sen dör de skott som burit bär.
Min björnbär beter sig ouppfostrat. Den skjuter rotskott ganska långt ifrån plantan, vilket inte uppskattas av mig. Jag vill inte att den blir ett snår för då blir det ett självskadeuppdrag att skörda bären. Det är en god idé att vara försiktig ändå. Den är taggig som f-n.
Flytta jordärtskockor? Ha. Ha. Ha. Lycka till.Visa bifogad fil 15263Rabarber, typiskt jag kan också bara lägga in en bild i taget. Bredvid dem ska det sticka upp jordärtskockor, försökte flytta dem förra året men de verkar hävda sin rätt att bo just där. Och en solros. Bakom det Aronia som sticker upp rötterna i pallkragarna och ger god sylt.
Hihi. Jag har dem nog snart överallt för en hade planterat sig i komposten förra året och det var skockor överallt i min fina kompostjord. Jag dumpade alla jag hittade mellan komposterna och hoppas de ruttnar bort.Flytta jordärtskockor? Ha. Ha. Ha. Lycka till.
Jag jordslog de få plantor jag fick av en granne. Flyttade dem sedan till sitt "rätta" ställe. Och fick ensa skott i minst tre år på första stället innan jag fick bort allt.
Minsta lilla yttepytterotbit förökar sig som kaniner.
Där jag har dem nu grävde jag upp rubbet nu i år. Verkligen trodde att jag fått upp rubbet. De blev liggande i en skottkärra nån vecka innan jag hann plantera tillbaka dem. Där de hade (hahaha) stått var en grön gles matta av jordärtskockeskott.
Flytta jordärtskockor? Ha. Ha. Ha. Lycka till.
Jag jordslog de få plantor jag fick av en granne. Flyttade dem sedan till sitt "rätta" ställe. Och fick ensa skott i minst tre år på första stället innan jag fick bort allt.
Minsta lilla yttepytterotbit förökar sig som kaniner.
Där jag har dem nu grävde jag upp rubbet nu i år. Verkligen trodde att jag fått upp rubbet. De blev liggande i en skottkärra nån vecka innan jag hann plantera tillbaka dem. Där de hade (hahaha) stått var en grön gles matta av jordärtskockeskott.
Min dotter (3 år) hade tydligen haft en diskussion med jämnårig kamrat på förskolan om maskros var ett ogräs eller en blomma. Tydligen var min dotter av åsikten att det var en fin blomma "Vi har massor av såna fina blommor hemma"Ursäkta för att jag nu skriver något som alla redan vet...
Ogräs är ju inte en kategoriväxter utan en definition på växter som man inte vill ska växa på den platsen (eller som man inte gillar). Nejlikrot är en inhemsk perennväxt, en vildart som de flesta inte kategoriserar som något de har i rabatten vanligen. Så troligen hamnar den hos de flesta i kategorin ogräs. Den tillhör släktet Geum där även humleblomster ingår och där har man avlat fram en hel drös söta växter som används som rabattväxter eller kulturväxter som då är kategorin för växter vi avlat fram eller väljer att själva odla i våra trädgårdar. Så egentligen är det ju en högst filosofisk fråga om något är ett ogräs eller ej . Om vi gillar det är det kultuuur och vi inte gillar det är det ogräs.
Rent tekniskt så har ju båda rätt. Jag tycker att maskrosor är väldigt fina, hade de inte förökat sig värre än råttor så hade man nog haft planteringar med dem.Min dotter (3 år) hade tydligen haft en diskussion med jämnårig kamrat på förskolan om maskros var ett ogräs eller en blomma. Tydligen var min dotter av åsikten att det var en fin blomma "Vi har massor av såna fina blommor hemma"
Pedagogerna försökte nog ge båda rätt och säga att man kan tycka olikaRent tekniskt så har ju båda rätt. Jag tycker att maskrosor är väldigt fina, hade de inte förökat sig värre än råttor så hade man nog haft planteringar med dem.
Gräs och halvgräs kan, trots sina kategorinamn, kallas ogräs. Det tycker jag är mycket roligt (och störande).Ursäkta för att jag nu skriver något som alla redan vet...
Ogräs är ju inte en kategoriväxter utan en definition på växter som man inte vill ska växa på den platsen (eller som man inte gillar). Nejlikrot är en inhemsk perennväxt, en vildart som de flesta inte kategoriserar som något de har i rabatten vanligen. Så troligen hamnar den hos de flesta i kategorin ogräs. Den tillhör släktet Geum där även humleblomster ingår och där har man avlat fram en hel drös söta växter som används som rabattväxter eller kulturväxter som då är kategorin för växter vi avlat fram eller väljer att själva odla i våra trädgårdar. Så egentligen är det ju en högst filosofisk fråga om något är ett ogräs eller ej . Om vi gillar det är det kultuuur och vi inte gillar det är det ogräs.