Tradera ? - hur säkert är det?

I

Isbiteen__

Jag har en sadel som ska sälja, fundera på att lägga ut den på tradera.
Men hur går det till, när man ska sälja den?

Vet så mycket, att man sätter ett pris.
Folk kan lägga bud osv, om vi säger att en har vunnit.
Och den ska köpa sadeln, hur vet jag vart jag ska skicka sadeln ?
Ska jag skicka den, innan pengarna kommit in ?
Någon som handlat och sålt saker på tradera och kan förklara hur detta går till ?
Vet inte om denna tråd hämande rätt.
Men hoppas de.

INGA onödiga, o dumma kommentarer TACK.

Sv: Tradera ? - hur säkert är det?

Min sambo köper o säljer mkt på tradera. När du sålt din "grej" så skickar du ett vinnar mail till den som vunnit. Talar om ditt konto nr och får Vinnarens namn och adress ( ta reda på i för väg hur mkt frakten blir )så du vet hur mycket du ska lägga på för köpare betalar frakten. Sedan väntar du på att köparen satt in pengar och du "ser" dem på ditt konto. Tar Den sålda "grejen" till post kontor el hur du väljer att skicka bussgods är också ett alternativ. Lycka till med försäljningen.

Min sambo köper o säljer mkt på tradera. När du sålt din "grej" så skickar du ett vinnar mail till den som vunnit. Talar om ditt konto nr och får Vinnarens namn och adress ( ta reda på i för väg hur mkt frakten blir )så du vet hur mycket du ska lägga på för köpare betalar frakten. Sedan väntar du på att köparen satt in pengar och du "ser" dem på ditt konto. Tar Den sålda "grejen" till post kontor el hur du väljer att skicka bussgods är också ett alternativ. Lycka till med försäljningen.

Tack. :)
Då är det bara slänga ut den på tradera, och hoppas på att den blir såld.

Hej,
jo, det funkar väll som ovan beskrivit.. men en sak ska du känna till, som jag tycker har kommit som en "obehaglig överaskning,,"
Om du inte får sålt din vara,,, så får du en räkning sen,, på ett belopp som är en viss % av köpesumman du satt.. utgångspriset eller vad det är... Säljer man inte saker som är jättebilliga, kan det bli lite trista summor.. och då upplever jag att jag hellre sätter ut min vara på de här vanliga sidorna,, där det är gratis, eller betalar hellre för min annons på det viset... faktiskt...

jag tycker det är jättetrist att betala den där summan sen,, och särskilt då om man säljer "lite för billigt"... eller inte får sålt alls.

bara en kommentar från mig!
:D

Hej,
jo, det funkar väll som ovan beskrivit.. men en sak ska du känna till, som jag tycker har kommit som en "obehaglig överaskning,,"
Om du inte får sålt din vara,,, så får du en räkning sen,, på ett belopp som är en viss % av köpesumman du satt.. utgångspriset eller vad det är... Säljer man inte saker som är jättebilliga, kan det bli lite trista summor.. och då upplever jag att jag hellre sätter ut min vara på de här vanliga sidorna,, där det är gratis, eller betalar hellre för min annons på det viset... faktiskt...

jag tycker det är jättetrist att betala den där summan sen,, och särskilt då om man säljer "lite för billigt"... eller inte får sålt alls.

bara en kommentar från mig!
:D

Tradera måste finansiera sin sida på något vis och det gör dom genom att ta ut en %-avgift och det är ju inte direkt nån svindlande summa direkt. Sen har man ju möjlighet att sätta ett reservationspris på sin vara om man inte vill riskera att den går alltför billigt.

Fast det kostar pengar att annonsera på i princip alla annonssidor. Fast visst, säljer man för mycket pengar blir Tradera dyrare, men lyckas man däremot inte få varan såld alls är Tradera i regel billigare (de tar som mest 10 kr. i osåltavgift, det blir dock dyrare om man valt till ett antal tillval som ju kostar lite extra).

Så, säg att jag lägger ut en sadel. Jag sätter ett utropspris på 5000 kr., dock så vill jag ha ett reservationspris (15 kr.) och det sätter jag på 9000 kr. Jag vill också att min annons ska synas lite tydligare så jag väljer till att rubriken ska skrivas i fetstil (3 kr.) och att annonsbilden ska synas i objektlistan (1 kr.). Sadeln säljs för 13 000 kr. Jag blir då skyldig Tradera 218,50 kr.

Blir sadeln inte såld alls får jag betala 28 kr. (osåltavgift + tillägg för fetstil och reservationspris).

Det tycker i alla fall inte jag är några hutlösa summor i sammanhanget. :)

nä, det är helt riktigt,, din uträkning,,, och att de måste ju ta betalt för sina tjänster såklart.
Men om man sätter ut en billig pryl o sen får en räkning på den där osåltavgiften,, när produkten nästan inte kostar mer,,,

eller om man sätter ut en sadel.. och inte får det man tänkt,, (upplever att det står stilla på sadelfronten på tradera ofta....)

samtidigt FÅR du inte annonsera någonannanstans heller..
då lägger jag hellre prylen "högt" (alltså prismässigt) på annonsd. och blocket,,, där är gott om besökare, och folk prutar oxå ofta... jag har ALLTID fått det jag räknat med eller mer,, men alltid varit besviken efter en tradera affär...

Men jag tror oxå man måste vara lite av en ... erfaren tradera säljare, om man ska lyckas få till det,, jag är inte det, men är erfaren internetsäljare på andra vis... Det är ju olika sätt att sälja varor på!

Hoppas iallafallatt du kommer få sålt din vara, och att du får BRA betalt!
;)

hur mycket kan den här % ligga på?
hitta ingen sådan info, när jag läste igenom allt. :S

Skrev ett inlägg här, då jag läst allt..
Och ändå blev osäker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Fritid Ni som säljer på Tradera: Hur skickar ni varan. Mot något slags förskott, eller tar ni betalt i förhand och skickar sårbart? Funderar på...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama