Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt
Jag skulle börja arbeta henne mindre och mindre i munnen, för att öka upp känligheten. Jobba med små hjälper, och gå tillbaka ett steg istället. Det låter som att hon "fuskar" ganska mycket med formen, om hon ändrar sig så mycket i munnen. Vad händer om du driver henne framåt i en halvhalt i skritt eller trav? ger hon efter eller drar hon bara emot?
Jag har en känsla av att hon inte tar emot halvhalterna så bra, och därmed bara stretar emot?
Lydnad islåfall!! Hon skall göra halt, öka eller korta enbart genom att du ber om det med sätet, inte med tygeln. Får du igenom det kommer hon att stärka sig och inte behöva det stödet hon får av tygeln.
Ha en riktigt mjuk och "intressant" hand. Många tydliga tygeltag så hon inte kan hänga sig, och lägger hon sig på avled uppmärksamheten med en väldigt kvick halt, eller en ordentlig ökning. Överaska henne med ordentliga tempoväxlingar, eller små undanflyttningar eller volter!
Du säger att hon är fin i traven på volt. Böjer hon bara på nacken, eller har du henne ordentligt inramad? Leder du ordentligt på yttertygeln och får henne rak i svängarna, eller har du henne bara böjd för innertygeln?
För att få henne ordentligt "fyrkantig" och rama in henne är en bra övning att börja med att enbart ta henne på en volt med hjälp av innertygeln. Håll en stabil hand och lirka tills hon släpper och böjer sig ordentligt. Kom ihåg känslan och hur hon rör sig.
Fortsätt övningen med att göra samma sak, fast tvärt om! Sväng på en volt enbart genom yttertygeln nu istället. Lägg yttertygeln i omgångar mot halsen på hästen samverkande med säte och skänklar och sväng såhär. Kom ihåg känslan och hur hon rör sig.
Vilket kändes stabilast? Antagligen den där du styrde för yttertygeln, för där måste hon balansera sig själv mer, och inte hänga i din tygel. Lägg ihop dessa två, styr alltid mestadels med yttertygeln, och låt bara innertygeln arbeta i korta intervaller för att uppmärksamma hästen. Både på volt på rakt spår.
Samma princip fungerar givetvis för tölten också, och denna övning har hjälp mig mycket! har du inte nytta av den, kanske någon annan här har den. Har så tråkigt att jag ända kan sitta och skriva lite
Det låter som din häst som behöver få en stabil form, genom att du ökar din känslighet som ryttare, och ramar in henne ordentligt. Med alla benen på plats behöver hon inte hänga sig i munnen.