Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt
Tack!
Jo det är ju som du säger.
Dom har övat mkt avslappnande med henne och att hon ska ta skänkeln
utan att spänna sig.
Jodå, hon kan träna upp de musklerna utan att tölta.
Som jag gör med min häst nu t.ex- han får lära sig en snabb skritt utan att tvingas in i tölt, men skritten ska vara i töltform, och en avslappnad sådan. Därifrån ska jag kunna driva fram ett eller annat steg i tölt.
För en häst osm har väldigt svårt för tölten behövs mer musklero ch styrka för att klara tölten än en som inte har det- speciellt om man ridit häsnte som tregångare en längre tid då den har satt andra muskler än "töltmuskler", så har iaf jag förstått det.
Vad Max och Ása gjort vetj ag inte, men jag gissar att de har försökt träna in tölttänket i henne och försökt få henne att slappna av och ge efter på ett ärligt sätt.
Man kan inte göra allt på en gång, och i Kaelas fall verkar det ju behövas väldigt mycket grundträning utöver att hon ska töltsättas.
ta hem henne och rid lugnt och avslappnat, tänk alltid EFTERGIFT och LUGN. Klättra om det finns möjlighet, och försök rida snabb skritt i töltform, men inte tvinga fram någon riktig tölt. Det tror jag kan ge resultat.
Jag ska sätta igång min kille på samma sätt nu, men måste få ut ET till honom först. Sedan kan jag rapportera hur det går för oss också
Tack!
Jo det är ju som du säger.
Dom har övat mkt avslappnande med henne och att hon ska ta skänkeln
utan att spänna sig.