Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog upp en gammal tavla och la till lite detaljer.

9C2A467E-0DCE-449B-82BD-97C207780A9E.webp

Inget är omöjligt @Diabetikern det kan både hönor såväl som bostonterriers ;)

Vaknade upp till en rejäl sågning av proffstyckare. Kontentan var väl att det är skillnad på hobby och riktig konst och att jag aldrig skulle komma längre än att måla östermalmstanters pudlar på beställning.
Sen körde han vidare på sin gedigna utbildning och erfarenhet inom konstbranschen och han skrev väl inte riktigt rakt ut men kontentan var väl ”du ska inte tro att du är något”. Han skrev även att han unnar mig likes på typ sociala media om jag blir glad av det men det betyder inte att det jag gör är konst.

Jag svarade inte men tänkte spontant att jag som verkat inom modebranschen där det är så otroligt viktigt vem du är, vem som sitter vart... ja bara yta yta yta.... kan ju spontant känna att det vore jävligt trist att ha gett sig in i ännu en bransch som är likadan. Vem är inne, vem är ute? Vem får vara med, vem är ”rätt” och vem är ”fel” och vem är inte ”på listan”... ?

Med det sagt har jag betett mig ut på promenad iklädd pyjamas för att köpa färg 🤷🏼‍♀️😅
Jag har totalt noll koll på konst och tavlor, men ville bara säga att dina tavlor är typ de enda jag sett där jag tänker WOW!

@tornblomma jag blir nyfiken här, hur många tavlor/målningar håller du på med samtidigt? Har du någon ateljé/studio hemma eller hur gör du? Måste erkänna att jag är fascinerad, när jag målade en målning/tavla höll jag bara på med en åt gången i ett trångt hörn av något rum. 🙈 😅

@tornblomma jag blir nyfiken här, hur många tavlor/målningar håller du på med samtidigt? Har du någon ateljé/studio hemma eller hur gör du? Måste erkänna att jag är fascinerad, när jag målade en målning/tavla höll jag bara på med en åt gången i ett trångt hörn av något rum. 🙈 😅

Jag har nog ett tiotal igång samtidigt! Eftersom de torkar i omgångar kan man då alltid måla på någon liksom.

Vi har ett ”hobbyrum” i huset som jag ish- tagit över 😅 😂 Men innanför hobbyrummet finns ett gammalt kontor som stått orört sen typ 40-talet och där förvarar jag färg/penslar/material och torkar/staplar tavlor. Fick nyckeln av en gubbe i huset så dit har jag egen access liksom. Går att måla där också men är lite mer svängrum i själva hobbyrummet. Där finns också bra arbetsbänkar för avlastning osv.

Idag drog jag igång med mastodont kitsch.
Skissade lite snabbt, täckte bakgrund och la lite grund. Är medveten om skevheter i ansiktet men halva ansiktet ska i nästa steg målas över eftersom det ska ”ätas upp” av ljus och bli mer eller mindre vitt. Samma med håret. Detta måste läggas på sen. Därav ser det lite oklart ut nu (men klart inne i mitt huvud ;) )
Det lilla monstret till höger ska den bli en katt :D

FA7B30D2-DD10-465A-8816-7ED6D54B830D.jpeg

Idag drog jag igång med mastodont kitsch.
Skissade lite snabbt, täckte bakgrund och la lite grund. Är medveten om skevheter i ansiktet men halva ansiktet ska i nästa steg målas över eftersom det ska ”ätas upp” av ljus och bli mer eller mindre vitt. Samma med håret. Detta måste läggas på sen. Därav ser det lite oklart ut nu (men klart inne i mitt huvud ;) )
Det lilla monstret till höger ska den bli en katt :D

Visa bifogad fil 50331
Ett självporträtt? :)

Jag skaffade lite akvarellfärger och papper i somras, målade fyra små stackars bilder och lät allt vara tills nu :laugh: Försöker lära mig med hjälp av youtube, har aldrig målat tidigare och har liksom ingen känsla för färg, så det är verkligen 100% kravlöst och skitkul :D den här gjorde jag i natt:
421F2AA1-4034-458C-AAC5-378A46AEAA3D.webp

Lär köpa vit gouache eller bläck tror jag, blev mer smet än oumph i stjärnhimlen :p

Jag skaffade lite akvarellfärger och papper i somras, målade fyra små stackars bilder och lät allt vara tills nu :laugh: Försöker lära mig med hjälp av youtube, har aldrig målat tidigare och har liksom ingen känsla för färg, så det är verkligen 100% kravlöst och skitkul :D den här gjorde jag i natt:
Visa bifogad fil 50459
Lär köpa vit gouache eller bläck tror jag, blev mer smet än oumph i stjärnhimlen :p
Kan tipsa om postapenna om du vill ha riktigt vitt i detaljer. Någon konstnär som målade akvareller med ville ha riktigt vitt använde faktiskt tipex. Men jag gissar att penslarna inte trivs så bra med tipex så man får nog ha en egen pensel till bara den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka