Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gillar hur både katten och fisken ser ut att vara medvetna om att de betraktas, medan kvinnan ser mer ut att vara helt innesluten i sig själv.

Katten liksom spänner ögonen i betraktaren på det där viset som bara katter kan. Bra fångat!

Tack, vad kul att du tycker det! Kattens ögon ska målas så att de blir sådär kattiga och grönaktiga sen när grundlagret torkar. Det är ganska mycket kvar att måla i ansiktet också på kvinnan. Fisken tänker jag ska se rakt in i "kameran" med en mkt förskräckt uppsyn. Hur nu en fisk med typ dödsångest ser ut återstår väl att se :p :rofl:

Har börjat tappa det och orkar inte med det sociala livet, stänger in mig i ateljén i timtal och avskärmar mig.
Även konstnärer behöver andas ibland och fylla på inspiration till det kreativa flödet. En promenad i parken, museum, teater, en god bok, en stillsam middag?

Ber om ursäkt för OT
Mina föräldrar fick inbjudan på vernissage idag på posten, en gammal vän till pappa som är konstnären, och jag gillade tavlan på inbjudan - jag brukar inte vara så förtjust i tavlor med mycket samma färgton men denna var läcker.
20191031_160906.webp

@tornblomma Du får ha vernissage någon gång du också :D

Tack!
Inte jag heller! Men den som är mest förvånad är nog guldfisken! 😅
Det var min kompis som efter fem, sex glas portvin på Konstnärsbaren (lämpligt ställe så att eehh) kläckte denna idé.
Haha, okej. Det blir kanske lite tjatigt men det syns tydligt hur du förbättrar din teknik från målning till målning, du målar mera självsäkert och det märks att du "ser" det du målar nu på ett annat sätt än i de första målningarna :)

@Asko klart det inte är OT, det är ju en måleritråd!
Verkligen fantastiskt hur man med så små/abstrakta medel faktiskt kan få fram precis "hetta"! Tror du att han har lagt på färgen med typ palettkniv (eller vad det heter) ?

Haha, okej. Det blir kanske lite tjatigt men det syns tydligt hur du förbättrar din teknik från målning till målning, du målar mera självsäkert och det märks att du "ser" det du målar nu på ett annat sätt än i de första målningarna :)

Tack, vad snäll du är som säger det! Jag känner mig mer säker. Första gången var jag ju helt ute och seglade och hade ingen som helst aning vad jag höll på med. Det har jag kanske inte nu heller men jag har iallfall en "plan" i huvudet liksom. Tror främst att jag numera inte börjar pilla i ngt hörn utan täcker stora ytor först och vågar lämna duken trots att det känns ofärdigt för att jag tänker i "lager" liksom. Och att jag har lärt mig mer om hur man blandar och använder färgerna, och vågar blanda mer.
Funderar på att kanske gå en kurs! :)

Där och då efter rejält med portvin var detta också min spontana reaktion!! :rofl:
Min kompis: "ja alltså och så en ångestladdad guldfisk i en skål på huvudet!".
Jag bara "ja men rimligt, varför har jag inte tänkt på det".

Tror att man hindrar sig själv och sätter stopp för kreativ anda om man börjar ifrågasätta om saker är rimliga eller ej. Lika bra att tänka att det är rimligt med det samma.

@Asko klart det inte är OT, det är ju en måleritråd!
Verkligen fantastiskt hur man med så små/abstrakta medel faktiskt kan få fram precis "hetta"! Tror du att han har lagt på färgen med typ palettkniv (eller vad det heter) ?
Jag vet inte men att det ser ut som det håller jag med om! Imponerade, för jag tycker ju mer man lär sig desto svårare är det att göra det "minimalistiskt" som du säger.
Och jag tror att han är ungefär lika gammal som min pappa, som är 90 år gammal :D man kan syssla med det länge :love:

Själv kämpar jag på med att bekanta mig med min nya platta som jag tänkt använda att rita med. Den är praktisk men även annorlunda så jag kämpar på :cautious:
Och den där jäkla inspirationen också, min kreativitet är inte som den en gång var.

Shit vad stor. Min pappa hade vithajar när jag var liten. Köpta av en bekant som smugglade in dom från ngt land. De var små när de bodde i akvariet. Men de åt upp varenda en av pappas exklusiva fiskar :p sen skänktes båda hajarna till djurpark. En av de lever fortfarande där, väldigt mkt större.
Eh, med tanke på att det finns inte ett enda akvarium i världen som lyckats hålla vithajar vid liv mer än några dagar så tvivlar jag starkt på den uppgiften.
https://feber.se/vetenskap/darfor-har-man-inte-vithaj-pa-akvarier/352409/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka