Tråd för värdelöst vetande del 30

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråd för värdelöst vetande del 30

Kolla vad jag har gjort, helt komjölk och äggfria :D

1459699_1440137966214372_1626479107_n.jpg

Helt slut! Sover och sover men är ständigt trött. Varit hos läkaren som inte hittar nåt fel utan tror på efterreaktion på allt som har hänt men jag är faktiskt inte alls lika övertygad :cautious: men jag kan ju ha fel . . .

VV vaknade på 3.30 inatt, ska köra massa mil idag och hoppas på att vinden lägger sig, det inte är allt för halt samt att eventuellt bråte på vägarna är undanröjt :)

Kör försiktigt! Snorhalt ute! :nailbiting:

vv: målaren undrade om jag var singel.....:D

Åh vad de ser goda ut.

Jag köpte två lussekatter på Coop idag, en till ungen och en till mig. Jag var så hungrig att jag redan i bilen åt min eller inte - den var så vidrigt torr att jag kastade ut den genom fönstret efter en tugga. Sonen vägrade äta sin han också

Har ingen aning men har du testat swefilmer eller tankafetast?

Jag la mig 1.30 inatt, läste en halvtimme och somnade sen ganska snabbt. Vaknade kl 6 och var uppvarvad, kunde inte somna om så skrev tre brev och lyssnade på musik, åt frukost och lunch (!), tvättade och nu ser jag dr Phil.
*duktig* :banana:

Utan komjölk och ägg?:) Vad ersatte du det med? :)

Inget ägg och använde sojamjölk (och inte "vanlig mjölk" därav ingen mjölk men det låter ju lite fel när jag tänker efter ändå för det är ju en viss form av mjölk i..) ^,^. Penslade med sojamjölk. Stod att det skulle vara ett ägg i men kan ändå inte komma på äggets funktion. Denna blev ju bra ändå :p

Aha okej:)
Jag läste detta om ägg:
Äggets många goda egenskaper för bakning är svåra att ersätta med andra livsmedel, i alla
fall om man är mån om resultatet. Och vem är inte det? I en bröddeg bevarar ägget fukten och
ger ett saftigt och vackert gyllengult bröd som håller sig färskt länge.

Inga andra råvaror kan åstadkomma en sådan bakvolym som äggvita som vispas till stabilt
skum. Maränger som är gjorda på hönsäggvita blir luftiga och smakar ljuvligt, men vispat ägg
behövs även för fluffiga petit chouxer och suffléer.
När ägg vispas hårt tillsammans med socker binder det luft. Detta underlättar exempelvis för
sockerkakan att lyfta sig i ugnen eftersom värmen gör att luften expanderar. Äggula har också
förmågan att fungera som emulgeringsmedel. När fett ska blandas med vätska hjälper gulan till
att skapa en homogen blandning. Och sockerbagarens mästarprov – att baka en utsirad, festlig
krokan – sätter särskilt vitans bindningsförmåga på prov

Tack! Men jag skippar ägg ändå, sådant vill jag inte ha i min mat eller kakor :D Men nu fick jag lära mig något nytt iaf.

Jag har bakat rätt mycket äggfritt iom att jag haft arbetskompisar med allergi och äggförbud på jobbet mm. Det är ganska enkelt att baka äggfritt :)
man får tänka ibland, men jag känner ingen större smakskillnad :)

På tal om ägg har jag ätit prima god mat ikväll. Stuvade makaroner och kalvfärsköttbullar:d Var ägg i stuvningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Här är tråden för sådant som inte fyller någon funktion att veta men som man ändå vill att alla ska veta 😄 Visste ni tex att om man...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 396
Senast: Tarnin
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
34 35 36
Svar
704
· Visningar
22 104
Mat Jag har sett att frukostmuffins dyker upp som tips i olika trådar, och jag tänker att det är en perfekt grej som mellanmål på språng...
Svar
4
· Visningar
297
Senast: emma-vsm
·
Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka