Tråd för Dressyrnördar

Susan

Trådstartare
Jag har länge saknat en bra dressyrjournalist, som verkligen är JOURNALIST, dvs en som tar sitt yke och sin uppgift att kritiskt granska på allvar

Jag har híttat en som jag tycker verkar objektiv och kunnig.

Han är vare sig tysk eller hollandare och kan därför ses som objektiv på ett helt annat sätt tycker jag

Jag refererar här nedan hans referat av VM med poängen- så kan vi jämföra med våra egna diskussioner.... om nu nån skulll vara intresserad :angel:

LAGTÄVLINGEN

Wansuela suerte
det är den vanliga "Wansuelakrumbuktandet" (shuffle) i halten, men ökningarna är bättre än vanligt och slutorna är "great" men får bara 7: or och 8: or. Dommarna är på sitt seedvanliga första dagen humör

Skritten är aldrig fuxens bästa gångarter och poängen är låg, 5: or och en 4:a

Hexagons Ollrigt

Hästen är väldigt spänd och det syns i skritten. 4: orna kommer upp, hela programmet är väldigt trevande, somom rytteren vore rädd att låta hästen gå för fullt

mera följer

Senast ändrad:
Sv: Tråd för Dressyrnördar

Bonaparte
Tack Gud för heike Kemmer och Bonaparte - detta ekipage visade vad Dressyr verkligen borde handla om ( din och min favvo bobo :D)
Hästen är abvspänd och genomsläpplig, verkar inte för en sekund stressad avprogrammets svårigheter. 9: or och 8. or för "breathtaking" ökad trav. Det är ett litet bakåttänk i piaffen, men hey det är en stark ren skritt (har itne sett så många av dem i dag)
9: or för ökad galopp, 8: or för bytena och piruetterna.
heike kanverkligen rida hästen på max utan att tippa över, och inte ett hår på svansen vispar, nånsin
Heike leder

Sunrise
backar ur halten. Domare Stephen Clark kan inte se och ger en /:A, de andra 4:or Imke Schelenkens _ Bartle rider mycket bättre, även om det verkar som mängden flugor hastigt ökat i Aachen som skapar en del svanviftande

Elvis
Kan bli ganska elektrisk ibland, men verkar lugn nog i dagEn superbt bibehållen ökad trav, vid slutorna komemr flugorna tillbak och svansen går. Passagen är fanstastisk (great) 9: or och 8: or men piaffen gör dem besvikna. Den är väldigt "Rusty" går för mycket framåt. Ökade traven är great, men inte bytena.
Pirueterna är iten de bästa, en 5:a komemr upp, men en del 9.or för ökade traven ( det var det många som såg :D ) Och mer avundsvärd passage
Hon går in på andra plats

En norrmans åsikter:crazy:
Vad är de värda:devil:

Finns det ingen som kan se både förtjänsterna och det mindre bra.

det är lite som att tjata om
:-:devil: vad hästen är tjock eller att den ökar dåligt, sitter inte i piaffen.............

Ser sällan gymnaster som är utmärkta i alla grenar, men för mig som inte kan stå på händer o aldrig på en bom är det ouppnåerligt.

Quando Quando (Vi talade itråden om australienskan som också grät av lycka efter ritten)
Eftre en smart början och en super ökad trav sitter de på 74. Slutorna flyter och mer 8: or komemr upp. Det verkar svårt att få honom i passage och när den kommer så verkan veva med framfötterna, men piaffen är avspänd och rytmisk. Den ökade skritten är itne riktigt lugn och poängen dalar ned till 68, men den samlade skritten är bättre. galoppslutorna ser lätta ut och bytena i vartannat är stora och utrycksfulll, och det kommer upp en 8: a igen

När jag skriver det här så slås jag av - vad konstigt det är att vi inte kan få någosn refererar såhär uder sändning.

Tänk vad mycket man kunde lära sig om det fanns en expertkommentator på plats.:crazy:

Poängen var ju tydligigen officiella

konstig sport vi har

Jag kan fortsätta att översätta om ngn visar intresse

Senast ändrad:

Nej han är inte Norrman utan en väl ansedd journalist. På en väl ansedd stor hästtidning

Och vadå han referarar ju både bra och dåligt, och poängen sätter ju domarna - inte han :D

Jag tänkte denna tråd skulle vara en utvikning på VM tråden. Vi hade ju våra favoriter där, kan ju vara kul att se om det stämmer med poängen de fick av domarna :D

Tänkte också att det kan vara kul med någosn som är mer kunnig än oss bukare ....

För jag är inte Grand Prix domare :crazy:

Senast ändrad:

Menar du att journalisten är GPdomare alt. ryttare?

Det vore intressan att få höra delpoängen.

Var det denna tråden jag skulle titta in på?
Har också ett bra referat att komma med, från en dressyrdomare ;)

Jag har letat efetr en CV på Chris Hector utan att finna den: det fisnn för många Chris hector.

men han är högt ansedd

Framaförallt så kan han mer än mig och jag är villig att lära mera

På VMs hemsida kan du se alla resultat från repsektive dommare i all klasser

Susan skrev:
När jag skriver det här så slås jag av - vad konstigt det är att vi inte kan få någosn refererar såhär uder sändning.

Tänk vad mycket man kunde lära sig om det fanns en expertkommentator på plats.:crazy:

konstig sport vi har

Håller med dig!
Tänk vad mkt bättre man skulle orka lyssna om det fanns nån som tog fram det intressanta om RITTERNA under själva ritten! Sen, allt annat kring ekipaget kan man väl babbla om före och efter ritten. Och det ska vara en neutral person, som inte sitter och berömmer en ryttare bara för att den är populär...

malumbub skrev:
Håller med dig!
Tänk vad mkt bättre man skulle orka lyssna om det fanns nån som tog fram det intressanta om RITTERNA under själva ritten! Sen, allt annat kring ekipaget kan man väl babbla om före och efter ritten. Och det ska vara en neutral person, som inte sitter och berömmer en ryttare bara för att den är populär...

Ja det vore verkligen något man kunde begära. Någon riktigt kunnig som också vågade vara lite tuff och ärlig, bed både ris o ros o varför det ena eller andra är bra eller inte.

Susan skrev:
Quando Quando (Vi talade itråden om australienskan som också grät av lycka efter ritten)
Eftre en smart början och en super ökad trav sitter de på 74. Slutorna flyter och mer 8: or komemr upp. Det verkar svårt att få honom i passage och när den kommer så verkan veva med framfötterna, men piaffen är avspänd och rytmisk. Den ökade skritten är itne riktigt lugn och poängen dalar ned till 68, men den samlade skritten är bättre. galoppslutorna ser lätta ut och bytena i vartannat är stora och utrycksfulll, och det kommer upp en 8: a igen

konstig sport vi har

Jag kan fortsätta att översätta om ngn visar intresse

Hade varit väldigt roligt att läsa medan det pågick, jag som inte är sån nörd vet inte riktigt vilka alla är nu :o jo några förstås men inte alla.

Ni vet så mycket mer om dem än jag gör:o

Jag skulle vilja ha mer spännande kommentarer i tv-sändningarna, nån som vågar tycka och kan motivera kunnigt. Inte nån ryttare som råkar inte ha kommit med och sitter hemma o kommenterar istället.

Floriano

Är en härlig avspänd häst även om den verkar lite "hållen upp" framtill, han får 72.708 och amerikanerna är tillbaks i medaljstriden efter Tip Tops katastrof dagen innan.

Max
Är väldigt passageartad i sin trav,(skjuter mot handen m. kom.) och bakbenen är väldigt bakom i passagen. Man hans partytrick är piaffen och där är han verkligen under sig och rytmisk, men oops han missar den andra piaffen ( den dommare som gav den sju måste ha sett en repris av den första)
Bytena i varje börjar gunga dramatiskt från sida till sida, och hästen hackar i sista piaffen

Salinero
Hästen verkar lugn och sval. Fin halt. 9: or och 8: or för ökningen , härliga slutor. Passagen är fortfarande inte riktigt regelbunden, men tillräckligt bra för 7: or och 8: or.
Piaffen är super och den andra passagen bättre.
7:an för skritten är generöst ( hej nancy ) och det är ett litet skutt ur den andra piaffen, sedan ett till avbrott före galoppen, och poängen är nere i 4:or för den samlade galoppen ( hej susan)
Dommarna är modiga idag. Det hörs en susning i publiken när det blir en miss i vartannat och tavlorna visar 5: or. Salinero trampar runt i halten men får ändå en 6:a av den tyska dommaren (!) 4 från de andra.
poängen 75. Heike leder fortfarande

Matine
officiellt skall Don Schuffro vara skadad, men det viskas att Matine är Andreas Helgstrands första val.
Hon ser så härligt avspänd och ridbar ut, och Andreas i är en så taktfull ryttare.
Hennes svans indikerar att flugorna kommit tillbaka , men passagen är AMAZING, piaffen great och övergångarna helt perfekta. tre gånger 9 på tavlan.
På resultattavlan brottas Andreas och Anky om andra platsen., men efter den sista medellinjen med publiken oohande och flämtande, är inte Andreas bara på andra plats utan kan ta ledningen. Fortfarande tvåa efter gångarterna sedan Wosch går han förbi och vi har en outsider på förstaplats.

Briar
Briar var stjärna här förra året. Och jag hoppas att jag haft fel när jag tyckte han skulle sluta när han låg på topp. Han såg ordinär och gammal ut på Värdscupfinalen, och utan hans ungdomliga vigör så blir felaktigheterna i hans rörelser mer uppenbara ( hej fio:D )
Bakbenen hänger knappt med i ökningarna, och de är långt bakom i passage. (men hallå han får 8: or din korkade journalist) Det blir mistag i varje och de halkar ned på resultatlistan med ett generöst 72.167

Satchmo
Har varit spooky utomhus och de tyska journalisterna hyperventilerar.
Men ingången är fin och den första ökningen är great och de skjuter in på första platsen. Stora rytmiska slutor. fler 8: or och 9: or för den ökade traven, men orosmolnet för tyska fans är piaffen: den går okey, men den andra är ännu mer tveksam och rör sig framåt och hästen är långt bakom lod och halkar ned på 4:e plats.
Sedan kommer en fantastisk ökad galopp som drar ihop 8: or och 9: or. Stora rena byten, första piruetten är för stor, den andra större, och den sista piaffen lite minimal. Satchmo går in på tredje plats.
Zang har honom först och Clark 6:a

Lingh
Ytterligare en holländare som är lite för lam, har Sjef lugnat ner dem för mycket? bakdelen sitter inte riktigt ihop med framddelen i den ökade traven, men slutorna är fräcka, mer "spark och has trav", ekipaget är nere på 12:e plats efter den ökade traven, och på 17:e efter en hackande passage och en krupphög piaff. Sedan kommer misstag i varje. det enda perfekt med Gaals ritt är hans hår.
Ekipaget slutar på 10:e plats.

Återkommer senare med referat från artikeln om küren

Senast ändrad:

flashlight skrev:
Ja det vore verkligen något man kunde begära. Någon riktigt kunnig som också vågade vara lite tuff och ärlig, bed både ris o ros o varför det ena eller andra är bra eller inte.

Eric Lette var ju expertkommentator under OS på Svt 24 det var helt underbart att lyssna till eftersom han i stort sett satt och dömde och kommenterade samtidgt för oss som tittade och jag förstår inte varför dom inte sätter honom att alltid referera, eller så kanske det just berodde på att en hel del ryttare fick den kritik dom faktiskt förtjänade till skillnad från expertkommentatorn som dom har på Svt 1 och 2 som aldrig vågar säga något kritiskt om någon hon möjligtvis kan stöta ihop med.

Eurosports Per Dahlberg undrar jag lite var de hittat

Han tyckte Bonaparte var spänd.:crazy:

han titade lite i küren, men Heikke sa , nu kommer du med här, och det gjorde han ju

Lette kanske ville ha betalt, sedan verkar det ju vara slut på det roliga i svt 24

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka