Tråd för dom svankryggiga hästarna, hur funkar ridningen?

lakrits

Trådstartare
Jag antar att jag inte är själv om att ha en häst med lite svankig rygg och därav ganska hög manke?

Jag skulle vilja att ni berättar lite hur eran ridning fungerar och om ni fått tänka/jobba på något speciellt?
Har hästen haft några problem av det, både vid ridning och allmänt?
Sadelbekymmer, ja...allt ni kan komma på.

Jag skulle också vilja se bilder, med och utan sadel.

Sv: Tråd för dom svankryggiga hästarna, hur funkar ridningen?

Nej du är inte ensam.
Jag rider en svankryggig häst som dock rätar sig ganska mkt under ridning.

Han är min medryttarhäst och det är ägaren som lagt det egentliga jobbet med honom.

Något jag får tänka på är vad jag anväder för schabrak och så, han riskerar nämligen att få skav om de ligger emot baktill (eftersom ryggen går uppåt där)

Jag köpte en fantastiskt fin häst för ca 1 år sedan som är väldigt svankryggig, bara 11 år gammal. Det var sadeln som var svår, hittade en begagnad Jaguar som passar väldigt bra. Hästen är super, fantastiskt att rida, svankryggen är inga problem! Lycka till med din.

Jag har också en svankryggig häst, han är 25 år och före detta ridskolehäst. Ridningen är inga egentliga problem på grund av ryggen, men jag brukar rida lätt när jag kan så att jag inte belastar ryggen för mycket i onödan, sen börjar han ju bli gammal och tar därför lång tid på sig att värma upp.
Sadeln är som sagt det som är svårast tycker jag, letar efter en ny just nu. Han är bred, så sadlarna som passar breddmässigt är för raka för hans rygg...och är de inte för raka så är de för smala, sen var det ju den höga manken som man måste tänka på också!

KL Det skulle vara intressant att se Thina Alsterfledts svara! Det hon gör har påverkat min inställning till hästeriet otroligt mycket och när jag fastnar i ngn tanke "rätt eller fel" så ser jag henne framför mig på sin svankryggiga pålle och jag tänker iställer "det som fungerar måste ju vara rätt....". Jag har sett henne här på forumet ngn gång - och kanske hon ser detta.

Jag kan visa bild på "min" pålle.
Han rätar som sagt ut sig en del vid ridning

Vi hade en på ridskolan som var ENORMT svankig. Letade bland mina bilder men hittade bara där hon var sadlad. Det gick inte att hitta en sadel som låg bra av sig självt, utan hon fick ha flera paddar under (kilpaddar) som hjälpte sadeln i rätt läge. Hon hade aldrig ont i ryggen och funkade som ridskolehäst i många år.

Tömkörning eller körning + arbete från marken brukar ge bra resultat.

Även diverse skogs träning eller intervall träning

Inga sadelbekymmer på dom svankisarna som jag suttit på.Men därav så har alla varit i behov av padd,för annars så trycker sadeln på manken.
:bump:

Hej!
Jag har en 16 år gammal valack som alltid varit rund och inte haft uttalad manke. Han är överbyggd och hans morfar Gassendi var väldigt svankrygging, så han har det i släkten...
Nu har han tappat mer runt manken och blivit mer svankig, tror det är dels ålder dels att han inte går så mycket dressyr längre. Har haft ett helvete i höst då båda hans sadlar visat sig vara för raka i bommen (Albion Style och Griffin T 4, båda supersköna sadlar!), så jag har provat en hel del andra sadlar. Bomlöst var en upplevelse, härligt för hästen man jag saknade den smala midjan som man kan få i en bomsadel.
Jag har tömkört mycket, det är bra för ryggen och haft en massör ute några gånger. Det har hjälpt att få bort en del spänningar samt nu vet jag mer hur viktigt det är med rykt och lite daglig massage på rygg och sidorna med en mjuk plast/gummi borste, och stretsching.
Har lånat olka sadlar att rida i. Ju fler jag provar ju mer lär jag mig om både min häst och sadlar. Detta har tagit tid, men det är viktigt att ha rätt sadel! Dominus, Prestige Hippos och Jaguar har visat sig fungera bra. Så nu blir det upp med börsen.... SKa prova en Jaguar nu efter jul, passar den så slår jag till.

en sa till mej att min häst hade svankrygg..
jag tycker bara han har hög manke och svängd rygg, eller är jag helt ute och cyklar?? :crazy:

22642177.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/23350000-23359999/640x480/23355903.jpg?0

Jag hittade bild på min pålle och hans rygg:

2008-11-12064.jpg

Detta är för några veckor sedan

lukas.jpg

Detta är från förra sommaren (då han står lite mer normalt ;))

Tack för era svar :laugh:.

Min häst är som sagt lite svankig och får en ganska hög manke pga. det men han funkar som han ska ridningen. Han rätar ut sig ganska bra också under ridning som jag läste att någons mer häst gjorde.
Det jag tänker på vid ridning är att han går rätt så han får använda sin rygg och bygga/behålla muskler.

När det gäller sadel så har jag lite svårt för vi rider western och som många vet så är westernsadlarna lite längre än en vanlig engelsk men det är inte helt kört för det finns dom som passar också.

Tack för att ni visat bilder och lägg gärna in fler, med och utan sadel.

Bilderna är från samma ridpass men på den ena trampar han under sig mer (går iofs bakom lod) och den andra lite mindre tramp. Man ser här också på bild nr. 2 hur manken är lite högre när han inte höjer upp ryggen.

2008-10-1617_01_0010.jpg

2008-10-1617_01_0014.jpg
´

DSC00849.jpg

DSC00849.jpg

Senast ändrad:

Hm.....blev visst samma foto två gånger...lite fel.

Detta skulle det vara också

IM000735.jpg

Det jag försöker tänka på i ridningen är att han gärna får vara lång och låg.
Om jag bara låter honom vara och traska på så har han huvudet ganska högt och då åker ryggen liksom "ner" lite mer.

Sen rider jag alltid lätt i traven (för jag är så fruktansvärt dålig på nedsittning under trav så det blir hemskt för honom).

Annars gör jag inget speciellt vad jag vet sådär.

Men ägaren har gjort ett jättejobb med honom.

Han har två utprovade bomsadlar varav bägge ska ha kilpadd till.

Jag har ingen erfarenhet av ridning på svankiga hästar sedan tidigare men vill också gärna rida hästen lång och låg så han använder ryggen ordentligt. Jag tror det är viktigt att underhålla musklerna.

Min häst är troligtvis körd mycket i Holland, där han bodde fram till jag köpte han, och misstanke finns att det kan vara orsaken till hans rygg. Hårt betslad, tryckt ihop nacken och skjutit iväg med bakdelen men sen jag börja rida han så går han mer än gärna lågt med huvudet. Han har väl märkt att det är skönare så.

KL:
Jag har ju postat bilder här innan på buke på min extremt svankrygiga dressyrhäst.
Det fisn sforskning på lordosis som ni kan tycka är intressant,det är bara attgoogla.
Min har inga problem med sin rygg,menbehöver en flexibom eller helt bomlös sadel.
i själva verket höjer han ryggmusklerna så mkt at han blir nstan rakryggad o har -mkt-rejäla rörelser genom ryggen

Plockar upp en gammal tråd då jag blivit med svankryggig häst. Om jag förstår det hela rätt så är det egentligen mest ett skönhetsfel? Eller är det ett tecken på att hästen blivit felriden tidigare?

Går det att bli av med svankryggigheten genom muskelbyggande arbete eller är det bara att acceptera?

Hästen ifråga skall träffa veterinär + equiterapeut de närmaste veckorna och förmodligen kommer jag även lyxa till med massör om inte E.T. gör något sådant.

Det beror ju på "arten av svankryggighet" (hur lät det DÄR nu :)????) och hur h*n rör sig. Det är nog bra att acceptera och anpassa sig därefter (map utrustning).

Ja, så här ser han ut:

100810-005_102127867.jpg

100810-008_102127880.jpg

Jag upplever det som att han blir rakare i rörelse, men jag har inte ridit honom ännu. Vad är map för något? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar