Tråd för dom svankryggiga hästarna, hur funkar ridningen?

Sv: Tråd för dom svankryggiga hästarna, hur funkar ridningen?

hmm ni tycker era hästar är svankiga? jag tycker de ser raka ut i ryggen :angel:

min häst är ju vad man kan kalla svankryggig tror jag iafl.. han lyfter ryggen rätt fint i arbete. nu på bilden har han varit konv. i flera månader så han har nu släppt ned ryggen ännu mera när han tappat/slappat av i magmusklerna.. han blir bättre bara han får sätta igång och jobba igen. :)

31481906.jpg

men jag har ett sju helvette att hitta sadlar.. och han har en optimal anläggningsyta på 38cm.. hitta en sadel på dem måtten som passar en vuxen människa :crazy: men skam den som ger sig!

något jag skulle tycka var intressant är om ni skulle vilja skriva vad ni använder för sadlar på era hästar!! skulle kanske hjälpa många att veta vilka sadlar som kan vara värda att kika lite närmare på då vi kanske har något så när lika hästar :)

Mitt fullblod är svankig och har dessutom kissing spines, har inte haft ont av detta. Är såklart lite stelare än en "vanlig" häst, och kräver lite extra omsorger. Klarar ändå att samla sig utan problem och kan göra fin piaff:).
Skulle aldrig köpa en svankig häst igen.

Sadlar är ett rent h-vete, då han även har extremt kort rygg. Har nu en väl fungerande Cliff-barnsby (dressyr), varierar den med en barbacka pad i dressyrarbetet, och en "galopp-gjord" med stigbyglar vid uteridning. Funkar riktigt bra tycker jag, men det har varit många turer...
Har provat en del bomlösa, men de har inte fungerat för min del. Knäna pekar rakt ut mm.

Min häst, sedan två månader tillbaka :) är svankig med hög manke. Han vill gärna gå med lång, låg hals vilket förvärrar. Jag använder just nu halsförlängare på honom för att få honom i bättre form samt tömmkör ofta. Håller även på att prova sadlar...ett evighets jobb.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar