Träckprovsresultat, hur avmaska?

_Runaway_

Trådstartare
Jag avr på en föreläsning om hästens parasiter förra veckan och man fick samtidigt ett träckprov analyserat. Som vanligt känner man sig så duktig när man är där, men väl hemma kommer alla frågor. Jag skriver nedan hur vi i stallet tänkt, och sen får ni tipsa om det låter fel.

Häst 1: 19 år, valack, resltat blodmask: 50 EPG, åtgärd: avmaskas inte alls innan betet.

Häst 2: 10 år, sto, resultat blodmask: 0 EPG, åtgärd: avmaskas inte alls innan betet

Häst 3: 8 år, sto, resultat: 1100 (!) EPG, åtgärd: Avmaskad denna vecka med Ivomec, ny dos om ca 6 veckor och därefter ännu en dos innan betessläpp.

Är det ok?
 
Sv: Träckprovsresultat, hur avmaska?

Om alla hästar går tillsammans hade jag avmaskat samtliga, de delar ju ändå bete i så fall.
Men eftersom jag är relativt grön inom detta område så kanske någon annan har något bättre förslag?
 
Sv: Träckprovsresultat, hur avmaska?

Men hon där som vi lyssnade på sa också att man endast ska avmaska de ästar som har mask. Eftersom de inte betar nu borde de ju inte smittas :confused:
 
Sv: Träckprovsresultat, hur avmaska?

Ursäkta, men varför ska de hästar som INTE har mask avmaskas ändå??? Då tappar ju hela "skicka in träckprov" konceptet sin mening. Då kan vi ju fortsätta att avmaska våra hästar som vi alltid har gjort, så att de så småningom blir resistenta.:devil:

Jag hade gjort som du skrev "Runaway" :idea:
 
Sv: Träckprovsresultat, hur avmaska?

Ivomec har 8 veckors intervall, inte 6 veckor. De hästar som har 0 eller lite EPG behöver ju ingen maskning. Personligen vid 1100 EPG skulle jag hellre valt Cydectin.
 
Sv: Träckprovsresultat, hur avmaska?

Jag skulle starkt ifrågasätta varför du skulle avmaska redan efter 6 veckor, och varför sån hysteri över 1100 EPG. Visst är det mycket, men inget hästen lider av, utan det är smittan man vill begränsa.

Jag skulle lätt valt Cydectin istället för att komma åt även inkapslade larver. Avmaska nu direkt och sen om 12 veckor igen. Övriga inte alls.
 
Sv: Träckprovsresultat, hur avmaska?

BJÖRKIS skrev:
Om alla hästar går tillsammans hade jag avmaskat samtliga, de delar ju ändå bete i så fall.
Men eftersom jag är relativt grön inom detta område så kanske någon annan har något bättre förslag?

Därför att du avmaskar i första hand för att begränsa SMITTAN. Om du då har två hästar som inte utsöndrar några ägg alls, varför då avmaska dem?
 
Sv: Träckprovsresultat, hur avmaska?

Hej!
Vad går hästarna i för hage nu, är den grusad eller hinner det växa upp gräs innan du byter till sommar hagen. Risken finns ju att den hästen som har mask hinner smitta ner betet som de andra sedan får i sig. Innan de byter till nästa hage. Den föreläsning jag var på ikväll förespråkade att ska man avmaska så ska man flytta till annat bete efter 3dgr alternativt mocka hagen eller låta hästen stå inne.
/W
 
Sv: Träckprovsresultat, hur avmaska?

Jag bara undrar varför skulle det hjälpa att hålla hästarna inne? Det diskuteras i en annan tråd o jag tyckte det verkade helt galet.
 
Sv: Träckprovsresultat, hur avmaska?

Wilden skrev:
Hej!
Vad går hästarna i för hage nu, är den grusad eller hinner det växa upp gräs innan du byter till sommar hagen. Risken finns ju att den hästen som har mask hinner smitta ner betet som de andra sedan får i sig. Innan de byter till nästa hage. Den föreläsning jag var på ikväll förespråkade att ska man avmaska så ska man flytta till annat bete efter 3dgr alternativt mocka hagen eller låta hästen stå inne.
/W

Vem hade den föreläsningen? Vad hade hon för skäl att låta hästen stå inne? Hur togs träckprov upp på föreläsningen?
 
Sv: Träckprovsresultat, hur avmaska?

Madick!
Du verkar helgrym på den här biten:bow: Har du någon formell utbildning inom området eller bara vanlig dödlig men väldigt intresserad?
Har följt ett par trådar nu och konstaterar att jag vill bjuda in dig att bo i mitt stallskåp så man kan komma med frågor lite efterhand:) Sugen på det... Jag kan bjuda på kaffe varenda dag;)
 
Sv: Träckprovsresultat, hur avmaska?

Anledningen till att hästen skulle stå inne efter avmaskning:
Honor som dött av avmaskningsmedlet kan ha ägg i sig som klarat sig. Dessa kommer ut med träcken. Om man låter hästen stå inne alternativt en hage som man mockar så minskar man risken att dessa ägg sprids till det nya rena betet. Men om det inte är så många hästar som skall gå på betet så blir ju inte parasittrycket så högt. Hur man gör beror ju på hur många hästar man har och hur mycket mark.
/W
 
Sv: Träckprovsresultat, hur avmaska?

Ja, att man väntar 3 dar innan man byter hage är en sak. Men att de ska stå på stall när de ändå ska gå kvar i samma hage är ju helt sjukt.
 
Sv: Träckprovsresultat, hur avmaska?

gamila skrev:
Madick!
Du verkar helgrym på den här biten:bow: Har du någon formell utbildning inom området eller bara vanlig dödlig men väldigt intresserad?
Har följt ett par trådar nu och konstaterar att jag vill bjuda in dig att bo i mitt stallskåp så man kan komma med frågor lite efterhand:) Sugen på det... Jag kan bjuda på kaffe varenda dag;)


Ha ha, du får nog erbjuda nåt starkare än kaffe om jag ska klara av att bo i ett skåp ;)

Otroligt intresse är vad som gör att jag håller mig uppdaterad och försöker lära mig nytt varje dag. Pluggar (samtidigt som jag jobbar) för att kunna plugga vidare på högskolan och sen vidareutbilda mig till parasitolog. Jag är väl klar innan jag fyller 50 i alla fall, ha ha!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 871
Hästvård Spelar mängden mask någon roll? Min häst hade vid träckprov +1100 av lilla blodmasken, men 0 av stora, räcker det med en spruta cydectin...
Svar
7
· Visningar
879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp