Träckprov..?

M

MAPE

Nu blir jag confused..!!

Jag har fått lära mig att ordningen är den att;
1 träckprov
2 avmaskning vid behov

Men nu var det någon i stallet som varit på nån föreläsning på Flyinge o där hört, ifrån en veterinär, att träckprov är meningslöst. Att det kan variera från dag till dag, variera utifrån väder osv osv... Och enligt denna veterinär, vet inte namnet, så var det alltså avmaskning som gällde, utan föregående träckprov!

Enligt veterinären i fråga så måste man ta minst 3 träckprov under en period för att verkligen kunna förlita sig på det... Jag fattar ingenting!

Jag hade redan skickat in träckprov på min åring o hon hade väldigt bra värden 30 EPG på blodmask, fö 0 på allt annat. (Hennes mamma låg på 0 på allt de senaste 3 åren.) Och jag gjorde då det jag trodde var rätt - avmaskade inte o nu är hästen släppt på bete...

Nu blir jag lite nojjig - borde jag skickat in flera prov?? Borde jag avmaskat trots dom värden hon låg på??
Ja ja, det är ju så dax nu iaf:confused:

Hsh tacksam om någon vet ifall det är nya rön i år eller något...

Sv: Träckprov..?

Jag har inget svar på dina frågor, men skulle också gärna vilja veta om det är så den veterinären sa, hoppas dock inte det vore så, tycker det räcker med ett prov och att man sedan kan utgå ifrån det...

Hej. Jag har heller aldrig hört talas om detta. Det verkar ju helt hysteriskt att ta tre träckprov.
Jag har alltid kört träckprov som du beskrev. Och OM det vore så som den där veterinären sa så undrar jag hur det kan komma sej att mina hästar visar 0 - mindre mängd EPG vid de årliga träckproven?
:confused: :crazy:

Jösses, vad man har att slåss mot... det borde vara klassat som tjänstefel för veterinärer påstå saker de tydligen inte vet något om!

Rundmaskar utsöndrar ägg jämnt och provet visar hur mycket som verkligen släpps ut. Syns inga ägg = ingen smitta = ingen avmaskning behövs.

Däremot bandmask kan vara knepigare att hitta, men jag förstår inte varför 3 träckprov skulle göra skillnad...

Om jag hörde nån som sa något sånt där själv skulle jag fråga efter källa till påståendena. En endaste liten undersökning som bevisar det han säger.

Poängen med det hela är ju att man tar träckprov rätt tid.
När min visade lilla blodmasken skulle vi vänta xx antal dagar innan nästa prov, för att det tar ett tag innan de "mognar". Förkastligt alltså att ta prov fel tidpunkt i utvecklingsstadiet, om man tex tagit provet "för tidigt" och då visat 0, kan det trots detta finnas mask för att de inte växt till sig vid provtagningen. Kanske det vet. menade men blev så fel, låter lite småsnurrigt annars.

Kort kan man säga så här, och jag anser den källan mest tillförlitlig. Vill man försäkra sig så ringer man själv och frågar.
Enligt SVA så är träckprov nödvändigt för att veta vilket preparat man ska använda sig av, alltså träckprov först och därefter avmaskning efter aktuellt behov om värdena säger så.

Dessutom kan man väl ta odling på bandmask i samband med träckprov, vid osäkerhet kan även blodprov tas om jag förstått allt rätt.
Fast det förutsätter att man bockar i för odling av bandmask, eftersom det inte görs per automatik.

Poängen med det hela är ju att man tar träckprov rätt tid.
När min visade lilla blodmasken skulle vi vänta xx antal dagar innan nästa prov, för att det tar ett tag innan de "mognar". Förkastligt alltså att ta prov fel tidpunkt i utvecklingsstadiet, om man tex tagit provet "för tidigt" och då visat 0, kan det trots detta finnas mask för att de inte växt till sig vid provtagningen. Kanske det vet. menade men blev så fel, låter lite småsnurrigt annars.

Men detta gäller ju bara om man tar provet för tätt intill föregående avmaskning eller mitt i vintern.

Tar man prov nu och inte har avmaskat tidigare i år så behöver man inte tro att det ska mogna en massa nya maskar på bra några dar om man får svaret 0.

Dessutom kan man väl ta odling på bandmask i samband med träckprov, vid osäkerhet kan även blodprov tas om jag förstått allt rätt.
Fast det förutsätter att man bockar i för odling av bandmask, eftersom det inte görs per automatik.

Man odlar inte bandmasken (däremot blodmask för att särskilja om hästen även har stora blodmasken).

Det går åt större provmängd för att kolla bandmask, och det kan ändå vara svårt att hitta ägg från den. Blodprovet är jag inte helt hundra på vad jag tycker om än. Alldeles för många har överhöga värden, och när dessutom nytt prov rekommenderas tidigare än antikropparna kan ha försvunnit från blodet så känns det inte så seriöst.

Tack alla!

Nu känns det bättre :o) Då var jag ju inte helt galet ute!

Jag ska försöka ta reda på vilken veterinär det var som gjorde uttalandet...

Men detta gäller ju bara om man tar provet för tätt intill föregående avmaskning eller mitt i vintern.

Tar man prov nu och inte har avmaskat tidigare i år så behöver man inte tro att det ska mogna en massa nya maskar på bra några dar om man får svaret 0.

Jag har för första gången tagit träckprov och det visade 0 på alla hästarna.
Nu blir jag orolig att jag tagit det för nära förra avmaskningen. Avmaskade nämligen alla hästar med Cydectin i början av febr. (normalt sett maskar jag bara 1-åringarna då).
Jag maskade alla eftersom jag fått hem en ny häst som visade sig vara full med spolmask, trots tidigare avmaskning, när jag maskade med Cydectin i början av nov.

Ja, kan ha varit lite tätt inpå. Å andra sidan brukar de flesta hålla sig relativt rena efter Cydectin-behandling.

Tack för snabbt svar!

Dom skall nu släppas på bete, förutom tre tävlingshästar, när ska jag ta nästa träckprov?

Tack för snabbt svar!

Dom skall nu släppas på bete, förutom tre tävlingshästar, när ska jag ta nästa träckprov?

Vad är det för bete? Alltså, hur mycket mark till hur mycket hästar, när betade hästar där senast?

Jag skulle lugna till iaf augusti.

Tyvärr alldelas för lite mark till för många hästar.
Valackerna går 2 st på 1 ha och stona 3 vuxna ev. 4 och två åringar på 2 ha.

Betena används bara under betessäsongen, vilar alltså vintertid.

Tyvärr alldelas för lite mark till för många hästar.
Valackerna går 2 st på 1 ha och stona 3 vuxna ev. 4 och två åringar på 2 ha.

Betena används bara under betessäsongen, vilar alltså vintertid.

Då kan det ju vara högre tryck än väntat förstås. Vänta så länge du kan ha is i magen :D

Allvarligt så avmaskades de rätt sent, och hur mycket smitta kan de ha tuggat i sig hittills? Jag tror ändå det är lugnt till mitten av sommaren iaf.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 406
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 444
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 803
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka