Träckprov...

Sv: Träckprov...

En av världens största parasitundersökningar som gjorts på slaktade hästar utfördes på Linköpings slakteri 1992-93. 500 hästar undersöktes avseende alla parasiter men främst bandmask. Bandmask hittades på ca 65% av hästarna. Samtliga hästägare intervjuades per telefon om avmaskningsrutiner, symtom, betesrutiner mm. Av dessa 500 hästar (varav 65% hade bandmaskinfektion) hade INGEN (alltså 0 %) haft några symtom. Slutsatsen av denna undersökning var att väldigt många hästar har någon gång bandmask men det är YTTERST sällsynt att de lider av det.
Att det är så mycket snack om bandmask och blodprov nu visar att läkemedelsbolagen lyckats i sin marknadsföring.

Zebung skrev:
Equimax - det är receptbelagd så prata med din veterinär

Oki tack. Räknas det som ivermectin eller fyrantel?

Blir bara mer och mer förvirrad nu av alla inlägg om detta ämne :crazy:.

Vet inte vad som är bäst att göra igentligen?

Det räknas som en blandning mellan Ivermectin och Prazikvantel. (ungefär). Kommer dock inte ihåg gruppen nu, men spelar ingen roll då dessa blandningar ingår.

Vad som är bäst är väl uppenbart...träckprov för att kolla vad som finns/inte finns. Det bästa man kan och bör göra är ju att göra åtgärder i hästens miljö. Kolla länken

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/avmaskning.html

Mynta2 skrev:
Det räknas som en blandning mellan Ivermectin och Prazikvantel. (ungefär). Kommer dock inte ihåg gruppen nu, men spelar ingen roll då dessa blandningar ingår.

Vad som är bäst är väl uppenbart...träckprov för att kolla vad som finns/inte finns. Det bästa man kan och bör göra är ju att göra åtgärder i hästens miljö. Kolla länken

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/avmaskning.html

Oki.

Ja träckprov givetvis men spruta för att kolla bandmasken? Ja det är kanske lika bra.

Den där länken har man läst ett antal gånger nu. Synd bara att jag är den enda som bryr mig om sådant i det stallet jag står i. Men men jag hoppas att det jag gör är det bästa för min häst i allafall. Det är det som är det viktigaste.

Det brukar vara så i stall...varför har jag försökt forska i...Då menar jag att sätta sig in i maskrutiner o dyl...

Jag vet ärligt talat INTE varför hästfolket inte vill lära...Är dom dum i huvudet eller bara inskränkta ??

Varför är lärdom så fel ?!

*heder åt dig*

Jag förstår inte det iheller.

Jag har försökt lära mig och snappat upp allt jag kan för att kunna göra det bästa möjliga för min häst. Men när man försöker förklara för folk så tycker dom man är en besserwisser och skrattar när man mockar hagen.

Jag vet inte vad det beror på. Men trött på det blir man.

Mlisa skrev:
En av världens största parasitundersökningar som gjorts på slaktade hästar utfördes på Linköpings slakteri 1992-93. 500 hästar undersöktes avseende alla parasiter men främst bandmask. Bandmask hittades på ca 65% av hästarna. Samtliga hästägare intervjuades per telefon om avmaskningsrutiner, symtom, betesrutiner mm. Av dessa 500 hästar (varav 65% hade bandmaskinfektion) hade INGEN (alltså 0 %) haft några symtom. Slutsatsen av denna undersökning var att väldigt många hästar har någon gång bandmask men det är YTTERST sällsynt att de lider av det.
Att det är så mycket snack om bandmask och blodprov nu visar att läkemedelsbolagen lyckats i sin marknadsföring.

Vänta nu, har du läst samtliga undersökningar om bandmask och skador som den orsakar? Det finns väldigt många länder utanför sverige som har gjort forskning kring bandmask. Det finns egentligen relativt få forskningsstudier från sverige när det gäller bandmask. Man måste alltså leta utanför det här lilla landets gränser. De slutade forska kring bandmask på SVA/SLU för länge sedan. Det har kommit nya tanker sedan dess och om du inte har läst allting så förstår jag att du kanske har fortfarande samma åsikter. Men om du gräver dig ner i all forskning som har gjorts senate 5-10 åren så kanske du får en annan uppfattning.

Det har påvisats att bandmask orsakar 80% av alla impaktionkolik fall och 22% av alla gaskolik fall. Om man jämföra en häst med bandmask med en häst utan bandmask, så löpper bandmaskshästen en 34 gångers högre risk att få en impaktionkolik och en 8 gångers högre risk att få en gaskolik.

Det stämmer att bandmask inte visar kliniska symtomer varje gång en häst har bandmask men ditt påstående att det är bara läkemedelsbolag som har hittat på problemet är ignorant. Läsa på du, och kanske du kommer att förstå att bandmask orsakar mer skador än du trodde. PM mig om du vill få alla studier om bandmask som har gjorts de senaste åren.

Eller förresten ring din veterinär och kolla hur många kolikfall han/hon utredar varje vecka (med tanken på hur många kolikfall orsakas av bandmask).
Blodprovet ska tas så man får veta om hästen har FÖR MYCKET bandmask. Visst kan hästen leva med ett antal bandmask/mask, men det är bara när det finns alltförmånga maskar att man ska avmaska! Om ditt påståndet var sant så skulle vi inte ta träckprov heller.

Some people.....

Senast ändrad av en moderator:

Some people.....
Ett tips är att inte förutsätta att folk är okunniga. När det gäller parasitologi är Mlisa långt långt mer utbildad och kunnit än någon annan på det här forumet vågar jag påstå.

OK, jag håller med - jag gick lite för långt där. Uppenbarligen har hon och jag olika åsikter om bandmask. Förlåt Mlisa - det var dumt sagt.

Hej igen Nu har jag fått svaret från Vidilab. Skickade det igår "kolla masken" och svaret kom på mail idag. Snabbt! Däremot fick man ringa till veterinär 10:- /min en speciell tid i veckan och kostar för att fråga ytterligare. Jagtrodde nog att man fick en analys och ev förslag på maskmedel. Nu var det oerhört lite blodmask 100 EPG . Jag ringde djurapoteket som gav mig förslag och upplysning, helt gratis. Ett litet tips!;)

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: falukorw
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 949
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar