Träckprov..

B

Binsan

då maskarna fortare blir resistenta än vad nya avmaskningspreparat tas fram, vill ju forskare att man alltid ska ta träckprov innan avmaskning för att se om det är nödvändigt.

hur många är det som lever upp till dessa vackra ord?? än så länge tycker jag att det är många apotekare, tidskrifter m.m. som bara säger att i den månaden skall det ges etc... :crazy:

Sv: Träckprov..

än idag är det ju lite krångligt att ta träckprov...tycker jag iallafall som har 8 hästar, och skall det vara seriöst så bör man ju ta individuella prov....ska man ta det ett par tre ggr om året så blir det ju ganska så dyrt, det är en anledning varför jag inte gör det mer än om jag tror mig ha ett problem med nån enstaka häst....

Jag lever upp till det. Men har du inte märkt att hästfolk överlag har väldigt svårt för sig att ta emot nya saker ? Det går evinerlig tid innan dom hänger med tåget...ta bara detta med hästpass. Har varit på tapeten i flera år, och inte förräns det är ett halvår kvar så börjar merparten få panik och det skaffas pass till höger och vänster...Villket ju är bra, men varför är många hästfolk så trögstartade ?

för min del så har det inte med tröghet att göra, inte heller okunskap..utan en ekonomisk fråga.

Men har man en skock med hästar tar man ju rimligtvis sammlingsprov...finns det bara dina pållar hemma så spelar det ju mindre roll med individiuella prover..

Nja, jag vet inte om jag vill hålla med om det, dessutom har jag omsättning på hästar som kommer o går...unghästar, tävlingshästar, fölston..hästar som kommer hem från hingststationer, beten osv...vem har vad?

Jag har lämnat in träckprov redan för 7-8 år sen första gången...men du kan ändå aldrig veta vem som har vad...en gång hade jag bandmask på samiingsprov, vem had det, fölmärren, fölet eller 1 årsmärra som kom från betet?

Där spelar det ju ingen roll. Har EN häst i stallet konstaterad bandmask kör man alla. Bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd, så har du väl fått in det i stallet så är det knepigt att bli av med.

I övrigt tar jag träckprov och har gjort i flera år. Jag har fått fram ungefär samma som DC sagt i telefon flera ggr; stallets smitta är relativt "konstant", nya hästar brukar ligga högre i ca 2 år, sen är de nere på stallets medel. Dock börjar det märkas skillnad, även nya hästar är renare som kommer tack vare bättre rutiner "ute i landet".

martha skrev:
för min del så har det inte med tröghet att göra, inte heller okunskap..utan en ekonomisk fråga.

Jag förstår att det är krångligare för dig som har flera hästar än för mig som bara har en. Ville ändå säga att rent ekonomiskt brukar det löna sig (eller åtminstone bli +-0) om man slår ut kostnaden på några år :)

Jag tar träckprov och mina stallkamrater hänger på ibland. Vi har låg smitta och har sluppit 2 avmaskningar tack vare proven...

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 482
Senast: Barbabelle
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 345
Senast: LovingLife
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 109
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 668
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar