träckprov nu??

C

cerrox

när bör man egentligen ta träckprov på året?? i stallet har dom nämligen redan nu börjat 'planera' årets träckprov! men ännu är det väl lite för tidigt på året att ta det, eller vad säger ni? hur gör ni?

Sv: träckprov nu??

precis vad jag tänkte att maskarna inte har vaknat ur vinterdvalan ännu. låter lämpligare att göra det i mars/april. för det ger kanske inte rättvisande resultat nu?

Eftersom det varit rejält kallt nu ett tag så lär inte provet visa mer än att hästarna inte smittar ner hagarna just nu.

hmm. .. nä, men jag tror inte att dom på fullaste allvar har tänkt ta träckprovet just nu, känns 'onödigt' att göra det redan, men dom frågade nu i dagarna vilka som vart intresserad av att ta prover på hästarna. hon som har hand om detta jobbar på apoteket, så hon borde ju faktiskt ha koll på det där, när det ska tas osv. :smirk:

Nja du, även apoteksfolk har konstiga uppfattningar ibland.

Är ni många så är det dessutom mycket billigare att skicka in egna provpåsar till Vidilab än att köpa KollaMasken på apoteket.

När jag lämnade prov i höstas och talade med veterinär sade hon att jag skulle lämna in träckprov 2-3 veckor innan de släpps på betet till sommaren.:bump:

Nja du, även apoteksfolk har konstiga uppfattningar ibland.
haha. säger du det. ;) jo, men det är faktiskt sant, det har du rätt i!! :D men dom BORDE ha liiite mer koll på det där tycker man iallafall!!

jag vet inte hur dom har tänkt sej ta provet i år. förra året hade ju veterinären & apotekaren hand om det!! fast då gjordes det ju på våren iallafall. men jag blev fundersam eftersom dom tog upp detta om träckprov redan nu!

ok. :) jag vet inte vad veterinären här har sagt, men kan inte tänka mej att han har sagt att det ska tas prov nu.

men men. .. jag får ta upp det i stallet senare idag.

gaahh. har inte träffat den 'träckprovs ansvarige' ännu. men jag hörde av en annan utomstående från stallet att hon redan HAR skickat in träckprov NU!! utan att jag & endel andra i stallet inte har fått reda på det. fy fasen vad förbannad det gör mej!!! :mad: ska prata med henne personligen om detta verkligen stämmer. bra information man får i stallet. för jag vet att avmaskningar & träckprov brukar göras i samråd med veterinären, men inte mitt i vintern!!

men OM det nu är så att prover är redan taget. vad kan vi förvänta oss för svar?? hur rättvisande kommer det att vara?? hur mycket kan vi tro på det?? osv. måste vi göra om det till våren igen??

så hon har tydligen alltså gått in i våra boxar & plockat avföring från våra hästar & sedan skickat IN det NU för att ta prov på det UTAN att vi själva vet om det!! :mad: helt sjukt ju!!

ja, för jag har då inte sagt att jag vill ta träckprover NU!! :mad: det är ju inte rätt att gå in i andras boxar & ta avföring & skicka iväg för prov på andras hästar när man själv som hästägaren inte vet om det. sedan komma & kräva pengar för det!! vet inte ens vad för prov som är taget & vad det kostar!! så det är sant, den som har tagit provet får faktiskt stå för kostnaden!!!!!! :mad:

/ nådigt irriterad & förbannad idag, får inte tag på den 'ansvarige' för detta heller :mad: :smirk:

återigen.

OM det nu är så att prover är redan taget. vad kan vi förvänta oss för svar?? hur rättvisande kommer det att vara?? hur mycket kan vi tro på det?? osv. måste vi göra om det till våren igen??

Tyvärr om proverna reddan är tagna så kommer troligtvis vissa att ni inte har maskar fastän ni kanske har det.

Just nu ligger dom jäklarna å sover å gör ju inget direkt väsen av sig.

Tyvärr om proverna reddan är tagna så kommer troligtvis vissa att ni inte har maskar fastän ni kanske har det.

Just nu ligger dom jäklarna å sover å gör ju inget direkt väsen av sig.

suck. då kan vi mao slänga provresultaten då!??? trodde nästan att det va så, så onödigt!! :mad:

Det har tydligen kommit in fler prov än vanligt för årstiden, och de visar också på mer aktivitet av blodmasken än vad man räknar med. Så ett träckprov nu behöver inte alls vara fel. Kanske det kan rädda nån stackars häst från kolik?

cerrox skrev:
återigen.

OM det nu är så att prover är redan taget. vad kan vi förvänta oss för svar?? hur rättvisande kommer det att vara?? hur mycket kan vi tro på det?? osv. måste vi göra om det till våren igen??

Tänk såhär: Om det visar på 0 så säger det inget annat än att ni inte har nån smitta just nu. Visar det på mer så har ni smitta nu och kan behöva avmaska trots att det är vinter.

Oavsett svar skulle jag ta prov i vår också.

jaså? har det? allvarligt talat så har jag ingen aning om varför dom har tagit prov nu!!? men får väl se vad det visar, nu är det ju tydligen taget iallafall. men känns som att man får ta om det till våren igen för att får ett mer rättvist svar.

Beror inte det lite gran på vart man bor i landet oxå? Vissa har det ju lite varmare nu än vad andra har som har en så att säga riktig vinter.

Kasta är väll lite onödigt står det noll så finns ju inga nu, men ni bör ju göra ett nytt prov runt mars-april eller liknande, beror ju på när ni får vår oxå.

Här är det ofta rätt så onödigt föräns i stlutat av april tills början av maj. Vi har ju en riktig vinter häromkring :)

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
839
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka