Träckprov nu??

S

Sweet

Har ett fullblod hemma som jag inte haft så jättelänge. Hon var mager när jag fick henne och enligt förra ägarna avmaskad. Men hon är fortfarande mager trots en väl uträknad foderstat med drygt 100 MJ och en kvot över 7. Inte lika mager som när jag fick henne i slutet av oktober men man ser fortfarande revbenen.

Kan man göra ett träckprov nu för att se om hon har mask?

Sv: Träckprov nu??

Det kan ju vara så att hästen är ganska svårfödd å då är det inte alla gånger en uträknad foderstat passar just den hästen.Avmaska igen oxå.

Jag tror nog att träckprov nu ger lite missvisande svar då en del maskar går i dvala. Och du ska absolut inte maska nu i vilket fall som helst som Joyride föreslog. Om nu hästen gått upp i vikt så kan du väl fortsätta på den linjen, menar det går ju trots allt åt rätt håll. ELLER så ändrar du om i din foderstat, du kanske beräknat lite för lågt till hästen.

Jag vill ju inte avmaska nu på vintern i onödan, det kan ju göra mer skada än nytta då de flesta maskar ligger i dvala under vintern.

Hästen är svårfödd och eftersom jag inte haft henne så länge så är det svårt att veta hur mycket mat hon exakt behöver. Hon får ju bra mycket mer än normalhästen och hon motioneras inte. Men hon är mitt första fullblod och jag är inte van vid svårfödda hästar så det är väl därför jag oroar mig lite, min varmblodstravare är ju väldigt lättfödd och kräver mycket mindre mat än normalhästen för att inte se ut som en gravid flodhäst! :D

Hejsan!
Hade en ponny för några år sedan som gick ner en hel del i vikt under vintern och trots att hon fick ökad och väl uträknad foderstat så gick hon inte upp nått nämnvärt. Vi avmaskade henne och dyl likt eftersom hon var väldigt pigg i övrigt men det hjälpte inte heller så vetrinären rådde oss att ta blodprov på henne vilket visade sig att hon hade borelia och erlichias.
Inget lätt upptäckt på denna häst eftersom hon inte visade några tecken på sjukdom utöver minskad vikt.. :crazy:
En månads pencelin kur och hon återkom till sin normal vikt..
mitt lilla tips är att kanske ta blodprov för borelia och erlichias om hon inte svarar på ändrad foderstat.

Mvh

Senast ändrad av en moderator:

100 MJ är INTE mycket för ett magert fullblod. Det är vad min i normalhull behövde när hon bara gick i hagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 212
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023