Träckprov, när?

_Runaway_

Trådstartare
När ska man ta träckprov egentligen? Är det läge att göra det nu, eller ska man vänta lite och ta det närmare inpå betessäsongen?
Sen det här om att bara vissa hästar behöver avmaskas. Vi har två hästar tillsammans i en hage. Om bara en visar sig behöva avmaskas (som det var förra året), kan den gå tillsammans med den andra under avmaskningsperioden, utan risk att den andra blir smittad? Eller det kanske inte är någon smittorisk, i och med att maskarna är döda?

Var på föreläsning om detta i fjol, men jag har glömt allt :crazy:

Sv: Träckprov, när?

Alla hästar i samma hage avmaskas samtidigt med samma medel, undantaget föl och unghästar där det gäller särskilda rekommendationer.
Träckprov är kanske lite tidigt att göra nu (Sthlm-) vänta lite till så inälvsparasiterna i hästen "vaknat till" av vårsolen och blivit äggproducerande, våravmaskningen ska ju hellst göras straxt innan byte till sommarhagen.

Nej, hästar maskas enbart om de påvisat mask genom ett träckprov. Om 1 av 2 hästar har påvisat mask, så behöver INTE bägge maskas. Varför skulle man göra det ? Sen beror det ju på hur högt EPG hästarna visar. Lite EPG behöver inte alltid åtföljas av maskning.

Unghästar maskas efter konstaterat träckprov, påvisas inget, så maskar man inte.

Eran hage är förmodligen redan smittat, så då spelar det ingen roll att de går tillsammans. Smittan finns ju redan där ändå trots att den ena inte uppvisar något på provet.

April brukar vara ganska lämpligt med prov. Själv väljer jag att göra nära inpå betessläppet...fast det var ju i Norrland det. Och där kommer våren senare än här i söder.

Jasså?!? :smirk:

Ja, man gör ju träckprovet för att avgöra VILKA hästar som behöver avmaskas. Om en har 0 EPG och en har 500 EPG så avmaskar man bara den med 500, eftersom det är den som har vuxna maskar som smittar ner hagen.

I första hand avmaskar man för att bryta livscykeln, dvs ta bort smittkällan = ägg i bajset. Varför då avmaska en som bevisligen inte sprider smitta?

Att man säger att alla i samma hage ska avmaskas samtidigt gäller de SOM ska avmaskas, samt om man inte tar träckprov.

Det är viktigt att veta VARFÖR man gör saker, inte bara upprepa det man en gång lärt sig om man inte förstår anledningen.

Smyger in lite fler frågor när vi ändå har en masktråd :idea:

Om man ska vänja in hästarna på gräset i sommarhagen, och låter dom beta någon timma där och sedan tillbaka till gamla vinterhagen, hur gör man då? Ska man ta träckprov innan man släpper på gräset första gången? Hur blir det då om dom växlar mellan hagarna varje dag ett tag? Eller om man växlar hage några gånger under sommaren för att gräset ska få växa lite? Räcker det att man tar ett träckprov "vid betessläpp", eller ska det göras nu i april oxå?

Min och nån mer (inte alla) hade bandmask (bla) i höstas som vi tog med Equimax. Behöver vi ta blodprov nu då för att veta att det inte kommit nya, eller är dom borta? Blodprov till hösten?

Tänk om man hade oändligt med hagar, eller ett gäng kossor att växla med!

Risken att de skulle återsmittats med bandmask under vintern är mycket liten, så nu behöver ni inte göra prov eller avmaska mot bandmasken.

Jag skulle göra träckprov innan ni började använda gräshagen för att se hur illa det är med smittan. Är den väldigt låg så gör ju inte ett par timmars betning nån större skillnad i smitta. Är den hög så är det läge att börja avmaska ändå.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka