Träckprov - Går det lita på?

Sv: Träckprov - Går det lita på?

De flesta hästarna har ett bra starkt försvar mot parasiter, särskillt om man tar hand om markerna som din farfar verkar ha gjort. Det är ju så det ska vara. Problemet blir när vi lata människor sätter ihop för många hästar på för lite mark och sen inte växlar hagar eller gör rent, då blir det så högt parasittryck att hästarna inte alltid klarar av att hålla maskarna stången själva.

En bekant med samma inställning som den du nämner på slutet har fått rejäla problem med bl.a. flera hästar som hamnat på djursjukhus med operation och dyra räkningar som följd. Trist när det går till överdrift åt båda hållen (för mycket resp. för lite).

Vi hade tidigare ett naturbete där det gick hästar och kor om vartannat.
De första åren avmaskade vi på slentrian, hagen var för stor och kuperad för att man skulle kunna släpa runt en skottkärra så mocka gjorde vi inte. De senaste åren tog vi bara träckprov. Alla hästarna hade noll, både vår och höst.
Om det berodde på växelbetet, hagens storlek eller det lilla antalet djur som betade på marken vet jag inte. Men jag inbillar mig att alla faktorer bidrog med lite och det var därför alla hästar höll sig friska.

Klart dom håller. Har alltid köpt de billigaste fryspåsarna jag kunnat hitta i affären. Aldrig att någon gått sönder. Och då har det varit lågprismärken man knappt hört talas om. Man märker ju påsen innan man lägger i bajs, och sen är det ju bara tippa i lite bajja, trycka ur luften och platta till. Är väl inget direkt våldsamt i det ?

JAG tycker inte det. Man får vara försiktig när man river av påsen för att den inte ska gå sönder i botten. Materialet är tunnare o inte lika hållbart.
Det ska inte bara hålla för min hantering utan även posten.
// Linda

Jo träckproven är bra och jag rekommenderar varmt att man inte ska avmaska i onödan då maskarna blir allt mer resistenta mot våra avmaskningsmedel (vi ser ju hur problemen hopar sig på bakteriefronten). Detta innebär att om vi inte är förskiktiga så kommer vi inte att ha något att avmaska våra hästar med inom en ganska snar framtid då det inte forskas något nämnvärt på att ta fram nya medel att avmaska med. Stora och lilla blodmasken ställer till med mycket skador i hästarnas tarmslemhinnor och det finns vetenskapliga belägg för att det är dessa maskar som idag är mest resistenta.

Att inga styngfluge larver hittades vid träckanalysen så beror det på att deras ägg inte kommer ut med avföringen utan bör behandlas med avmaskningsmedel om man ser de små gula äggen på hästarnas ben under sommar månderna.

Ett exempel är min häst som alltid haft mycket mask fick för första gången gå på ett parasitfritt bete förra sommaren. Jag kontrollerade med träckprov innan avmaskning (rikligt med blodmaskägg)och sedan igen 1 vecka efter, mitt i sommaren, ett efter sommaren samt ett i slutet av oktober och hittade nästan inga ägg. Detta innebar att jag slapp spruta in en massa giftiga ämnen i min häst och som sedan skulle ha kommit ut i naturen med träcket.

Jag vill avsluta med ett bra tipps till alla er som bryr sig om sina fyrfotade vänner och det är att regelbundet 1-2 gånger i veckan gå ut och mocka upp avföringen i era hagar för det har visat sig att man på detta sätt kan mer än halvera parasit mängden som hästarna får i sig.

Ha en skön sommar och kolla era hästars träck!!!!

jo tjena ,det va intelligent :grin:

Drygt 30 hästar på 20 hagar!"!!!! Personligen går min häst hälsa först och att
lyssna på bukes outbildade parasit experter ,före utbildade vetrinärer är DUMT!!!Och orsakar mkt lidande för hästarna...

Ja alltså vad är problemet? Att varje hästägare tar en kärra och mockar ut typ 1 gång i veckan, och är du minsta mån om din häst så är detta första steget mot att skydda hästen mot mask.

Ett exempel är min häst som alltid haft mycket mask fick för första gången gå på ett parasitfritt bete förra sommaren. Jag kontrollerade med träckprov innan avmaskning (rikligt med blodmaskägg)och sedan igen 1 vecka efter, mitt i sommaren, ett efter sommaren samt ett i slutet av oktober och hittade nästan inga ägg. Detta innebar att jag slapp spruta in en massa giftiga ämnen i min häst och som sedan skulle ha kommit ut i naturen med träcket.
Du tog ett prov, avmaskade och tog nytt prov efter 1v? Varför då? Såklart det inte finns några ägg efter avmaskning. Den "icke smitta" hästen fick i sig förra sommaren ser du inte resultat av förrän nu, eller i slutet av förra säsongen.

Träckprov är jättebra, jag säger inte emot dig där, det jag reagerar över är att du inte verkar ha koll på när det kan urskiljas ägg och maskarnas livscykel.

jag väntar på svar från odling på stora/lilla blodmasken. när kan man göra nästa koll efter avmaskningen?

Även om veterinären rekommenderar 4 avmaskningar/år så blir det nog svårt att lyckas..enligt kliniken jag pratade med sist skriver ingen ut längre om inte träckprov gjorts

Jo jag vet flera vet. som skriver ut utan att ens fråga nåt (vår husvet. gör så, inte för att vi utnyttjar det men h*n frågar aldrig, bara skickar recept). Så det finns. Inte kliniker kanske dock.

Jo jag vet flera vet. som skriver ut utan att ens fråga nåt (vår husvet. gör så, inte för att vi utnyttjar det men h*n frågar aldrig, bara skickar recept). Så det finns. Inte kliniker kanske dock.

Jag fick utskrivet på ATG här i Malmö förra året, ingen fråga om vad ev träckprov visade.

Och så finns det de som undrar över varför resistensen kommer närmare...

Och så finns det de som undrar över varför resistensen kommer närmare...

Men med tanke på hur dåligt folk i gemen begriper sig på resistensproblematiken vad gäller antibiotika så lär ju inte förståelsen för problemet med resistenta maskar vara större.
Löss är ju också på gång att bli resistenta mot de medel som finns.

De som verkligen skulle kunna göra skillnad är veterinärerna, väldigt tråkigt att många inte verkar ta sitt ansvar.

Liknande trådar

Hästvård Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej. Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
3 399
Senast: Madick
·
Hästvård Fick provsvaren idag. Ena hästen 17 år, har blivit avmaskad men vet inte när sist. Andra hästen snart 3 år, aldrig avmaskad, kommit till...
Svar
3
· Visningar
863
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 296
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka