Sv: Träckprov - Går det lita på?
Pratade med "min" vet igår och fick lite skrämmande siffror.
Varför är vi svenskar så rädda för att avmaska våra hästar? I Brasilien gör de av med lika mycket maskmedel på 1 dag som vi gör i sverige på 1½ år.... Säger inte det något?
Det säger att de kommer orsaka oss problem genom att resistensen deras hästars parasiter bygger upp kommer sprida sig.
Och hur säkra är Träckproven? Enligt vet kan det variera från dag till dag om det visar mask eller ej. Det är ju inte alltid det kommer "mask" i bajset. Tex så gick min ponny rent på träckprov, men är full av styngflugelarver ändå.
Träckprovet är ett långsiktigt hjälpmedel. Det är inte för att hästarna mår dåligt av parasiterna (normalt sett) utan för att STOPPA SMITTSPRIDNINGEN som vi avmaskar. Inga ägg ut = ingen ny smitta in. En häst som inte sprider ägg behöver således inte heller avmaskas. Rundmaskar släpper ägg mycket regelbundet, bandmask är det svårare med,
vet man att det finns bandmask på markerna kan det vara lämpligt att ta en sådan avmaskning på våren. Har du missat styngflugeäggen på hästens ben kan du knappast skylla det på träckprovet, snarare läge att träna upp visiteringskunskaperna.
Han rekomenderar 4 (?) avmaskningar per år oavsett vad träckprov visar. Just pga att de ej är pålitliga.
Avmaskning med vilket medel och när skulle denna avmaskning ske? Om hästen inte urskiljer ägg och alltså inte har vuxna maskar, vad ska medlet döda för något?
Vad har ni för erfarenhet?
Jag hade alltså en häst som fick 0 EPG men som var full av styngflugelarver:/ Skrämmande!
Info har jag fått från Hästveterinär. Googlade även om det och verkade som trovärdigheten ligger ganska lågt hos vissa.
Trovärdigheten på en veterinär som säger något sådant anser jag är mycket låg. Har denna veterinär heller inte kunnat upplysa dig om VARFÖR din häst kunde ha styngflugelarver trots nollat träckprov är det ännu mer skrämmande.
Den erfarenhet jag har är ett 10-tal hela stall där parasitförekomsten sjunkit rejält efter de påbörjat provtagning och riktad avmaskning samt ta hand om markerna. Efter 2 år är det 10% av hästarna som behöver avmaskas regelbundet.
Ute i världen är det redan resistens på pyrantel (Banminth) och även ivermektin (Ivomec mfl) i vissa områden. Vi ska vara ytterst tacksamma att vi har forskare och veterinärer som faktiskt jobbar för att vi ska spara på våra avmaskningsmedel, de få som faktiskt fungerar. Det finns TVÅ grupper avmaskningsmedel som tar lilla blodmasken (hästens vanligaste parasit och den som snabbast utvecklar resistens). Två. Inga nya medel är på gång att forskas fram. Vad ska vi göra om 10-15-20 år när maskarna är resistenta mot de två grupperna också? Ska de hästarna som får mycket mask då dö?