Träckprov - Går det lita på?

Sv: Träckprov - Går det lita på?

Fast träckprov blir ju så pålitliga som människan bakom som gjorde den. Dvs, många gör träckrpov helt fel..dvs en del tar prov några veckor efter en avmaskning trots att kanske medlets intervall är 8veckor. Tar man då prov låt och säga, 4 veckor efter en maskning..givetvis får man ett felande svar. Det finns ju ingenting att ta prov emot. En del tar prov mitt i vintern, då vanligtvis inga aktiva maskar finns. Givetvis blir det då ett felande svar. Träckprov kan vara bra eller dåliga beroende på hur man utför provet. Men gör man allting rätt, så ska det knappast bli missvisande.

Jamen styngflugasn ägg ser du ju..Vad är problemet då ? Är ju bara att ta i med hårdhandskarna och skrapa, och skrapa...

Jag har haft bandmask på två av mina och det har inte gått att säga mängden utan bara att de finns. Och dessa har givetvis avmaskats. Blodmask upplever jag som ett större problem, men det kanske är just härhemma :)

"Det är oklart i vilken mån bandmask skadar hästen och vi rekommenderar att avmaska vid konstaterad infektion eller när problem med bandmask kan misstänkas. Den lämpligaste tidpunkten för strategisk avmaskning mot bandmask torde vara innan betessläpp. Då används i första hand prazikvantel (Cydectin comp, Droncit, Equimax, Ivomec comp). Dubbel dos av pyrantel (Banminth, Fyrantel) har också effekt. Eventuellt avmaskas hästarna mot bandmask även på hösten för att förebygga problem under vintern."
Citat från SVA:s hemsida

Varför är vi svenskar så rädda för att avmaska våra hästar?

Han rekomenderar 4 (?) avmaskningar per år oavsett vad träckprov visar. Just pga att de ej är pålitliga.

Jag själv avmaska verkligen inte min häst 4 ggr per år. Varför? Jo för risken finns att maskarna kan bli resistenta mot medlet. Och vad ska vi då avmaska våra hästar med om det skulle hända??
Tycker faktiskt folk är lite för "dattiga" när det gäller detta med att avmaska. 4 ggr per år då gör man ju typ inget annat än att avmaska sin häst. Och även då kanske helt i onödan.
Jag själv avmaska min häst 1-2 ggr per år utan att ta träckprov.
Men nästa gång jag planera att avmaska så ska jag ta träckprov först.

Hej!

Jag har bara en enkel fråga.

Tar du antibiotika för varje liten förkylning eller infektion du får?

Det är lite samma sak.

Vi är inte rädda för avmaskningsmedlen, det vi är rädda för är att maskarna ska bli (mer) resistenta än de redan är och maskmedlen tappa ännu mer effektivitet. Vad gör du om 10 år, när alla maskar är resistenta mot medlen(som inte hinner utvecklas i samma takt som resistensen gör) och din älskade häst är ordenligt infekterad?

Bättre förebygga än stå med skägget i brevlådan om några år.

/ Lavinia, vars förra häst nollade alla träckprov i flera år- varför skulle jag då ge henne maskmedel, när maskmedlen ändå inte kommer åt de maskar hon hade?

Pratade med "min" vet igår och fick lite skrämmande siffror.

Varför är vi svenskar så rädda för att avmaska våra hästar? I Brasilien gör de av med lika mycket maskmedel på 1 dag som vi gör i sverige på 1½ år.... Säger inte det något?
Det säger att de kommer orsaka oss problem genom att resistensen deras hästars parasiter bygger upp kommer sprida sig.

Och hur säkra är Träckproven? Enligt vet kan det variera från dag till dag om det visar mask eller ej. Det är ju inte alltid det kommer "mask" i bajset. Tex så gick min ponny rent på träckprov, men är full av styngflugelarver ändå.
Träckprovet är ett långsiktigt hjälpmedel. Det är inte för att hästarna mår dåligt av parasiterna (normalt sett) utan för att STOPPA SMITTSPRIDNINGEN som vi avmaskar. Inga ägg ut = ingen ny smitta in. En häst som inte sprider ägg behöver således inte heller avmaskas. Rundmaskar släpper ägg mycket regelbundet, bandmask är det svårare med, vet man att det finns bandmask på markerna kan det vara lämpligt att ta en sådan avmaskning på våren. Har du missat styngflugeäggen på hästens ben kan du knappast skylla det på träckprovet, snarare läge att träna upp visiteringskunskaperna.

Han rekomenderar 4 (?) avmaskningar per år oavsett vad träckprov visar. Just pga att de ej är pålitliga.
Avmaskning med vilket medel och när skulle denna avmaskning ske? Om hästen inte urskiljer ägg och alltså inte har vuxna maskar, vad ska medlet döda för något?

Vad har ni för erfarenhet?

Jag hade alltså en häst som fick 0 EPG men som var full av styngflugelarver:/ Skrämmande!

Info har jag fått från Hästveterinär. Googlade även om det och verkade som trovärdigheten ligger ganska lågt hos vissa.
Trovärdigheten på en veterinär som säger något sådant anser jag är mycket låg. Har denna veterinär heller inte kunnat upplysa dig om VARFÖR din häst kunde ha styngflugelarver trots nollat träckprov är det ännu mer skrämmande.

Den erfarenhet jag har är ett 10-tal hela stall där parasitförekomsten sjunkit rejält efter de påbörjat provtagning och riktad avmaskning samt ta hand om markerna. Efter 2 år är det 10% av hästarna som behöver avmaskas regelbundet.

Ute i världen är det redan resistens på pyrantel (Banminth) och även ivermektin (Ivomec mfl) i vissa områden. Vi ska vara ytterst tacksamma att vi har forskare och veterinärer som faktiskt jobbar för att vi ska spara på våra avmaskningsmedel, de få som faktiskt fungerar. Det finns TVÅ grupper avmaskningsmedel som tar lilla blodmasken (hästens vanligaste parasit och den som snabbast utvecklar resistens). Två. Inga nya medel är på gång att forskas fram. Vad ska vi göra om 10-15-20 år när maskarna är resistenta mot de två grupperna också? Ska de hästarna som får mycket mask då dö?

Ska försöka svara i all hast!

Vilka medel kommer jag ej ihåg. Men hans rek var 2 ggr på sommaren, 1 ggr på höst och 1 ggr på vår. Han hade varit på kurs nyligen med andra veterinärer så kan ju inte ha varit ensam om att få höra detta....

Denne veterinär förklarade att vissa parasiter ej är aktiva under vissa årstider? Och man kan således ej få utslag på detta.

Jag hänvisar bara till de fakta jag fått höra och nu sökt upp på internet. Sök träckprov häst så kan ni läsa själva.

Jag kommer fortsätta ta träckprov som tidigare. Men med en nypa salt i magen.

Men det är därför träckprov inte ska tas vilka tider på året som helst.

Ska försöka svara i all hast!

Vilka medel kommer jag ej ihåg. Men hans rek var 2 ggr på sommaren, 1 ggr på höst och 1 ggr på vår. Han hade varit på kurs nyligen med andra veterinärer så kan ju inte ha varit ensam om att få höra detta....

Denne veterinär förklarade att vissa parasiter ej är aktiva under vissa årstider? Och man kan således ej få utslag på detta.

Jag hänvisar bara till de fakta jag fått höra och nu sökt upp på internet. Sök träckprov häst så kan ni läsa själva.

Jag kommer fortsätta ta träckprov som tidigare. Men med en nypa salt i magen.

NÄR på sommaren, våren och hösten? Vilket medel ska du använda? Vem höll kursen?

Det är runt 6 arter av 30 av lilla blodmasken som går i dvala när vädret inte är gynnsamt, detta är på vintern och om man har en riktigt varm och torr sommar. På vintern avmaskar man inte hästar som är äldre än föl/åring (och de avmaskas mot spolmask VID BEHOV) så det spelar ju ingen roll om man tar prov då, varför ska man ta prov om man ändå inte tänker avmaska?

Det du gör nu är sprider missuppfattningar och halvförstådda åsikter som fakta. DET är farligt. På internet kan vem som helst skriva vad som helst. Väldigt väldigt många hästägare varken vill eller orkar sätta sig in i hur parasiterna bör hållas i schack på bästa sätt, varför bry sig när det finns veterinärer som skriver ut avmaskningsmedel hur som helst...

kl

När jag pratade med en veterinär som i och för sig jobbar på en smådjursklinik så kom vi att prata om maskmedel och hon sa att det ska skrivas in i hästens pass av veterinär när avmaskning sker/skrivs ut? Det finns ju sidor i passet för övriga läkemedel men är det någon annan som hört detta? Eller var veterinären ute och cyklade? Veterinären ifråga gick nyligen ut högskolan och jobbade även ett tag på distriktsveterinärerna och då med lantbruksdjur även hästar.

Jag träckprovar, försöker sköta mina hagar med mockning och putsning, just nu har grannens får rymt in i min hage och verkar inte vilja gå därifrån. Avmaskar en gång om året, haft bandmask som dök upp på träckprovet för två år sedan enligt träckproven har hästarna ingen av de andra sorterna.

Enligt veterinären så bör hästar bli avmaskade, oavsett, mot i alla fall bandmask en gång om året.

Men varför då?
Bandmask gör dels ingen större skada och dels så kan den både hittas med träckprov och blodprov.
Så det där verkar inte korrekt alls.

Det är dessutom ett annat preparat än Ivermectin eller Cydectin.
Banminth i dubbel dos.
Banminth är det dock ingen större fara att slaska med då det trots en mycket lång användning inte givit någon större resistens utan fortfarande är verksamt.

NÄR på sommaren, våren och hösten? Vilket medel ska du använda? Vem höll kursen?

Det är runt 6 arter av 30 av lilla blodmasken som går i dvala när vädret inte är gynnsamt, detta är på vintern och om man har en riktigt varm och torr sommar. På vintern avmaskar man inte hästar som är äldre än föl/åring (och de avmaskas mot spolmask VID BEHOV) så det spelar ju ingen roll om man tar prov då, varför ska man ta prov om man ändå inte tänker avmaska?

Det du gör nu är sprider missuppfattningar och halvförstådda åsikter som fakta. DET är farligt. På internet kan vem som helst skriva vad som helst. Väldigt väldigt många hästägare varken vill eller orkar sätta sig in i hur parasiterna bör hållas i schack på bästa sätt, varför bry sig när det finns veterinärer som skriver ut avmaskningsmedel hur som helst...

Men jag skrev vad jag har hört med frågan: Ska man lita på träckprov. Jag vet bara det jag har fått höra.

Kommer bara ihåg att det var i juni och september?? Har inte hundra koll på det. Men ville veta från fler om man kan lita på träckprov. Sen skrev jag höst och vår. Ej vinter. så vet ej varför du nämner det.

Kopierar in min Ts:

Varför är vi svenskar så rädda för att avmaska våra hästar? I Brasilien gör de av med lika mycket maskmedel på 1 dag som vi gör i sverige på 1½ år.... Säger inte det något?

Och hur säkra är Träckproven? Enligt vet kan det variera från dag till dag om det visar mask eller ej. Det är ju inte alltid det kommer "mask" i bajset. Tex så gick min ponny rent på träckprov, men är full av styngflugelarver ändå.

Jag hade alltså en häst som fick 0 EPG men som var full av styngflugelarver:/ Skrämmande!

Info har jag fått från Hästveterinär. Googlade även om det och verkade som trovärdigheten ligger ganska lågt hos vissa.

Alltså detta är vad jag upplevt och hört. MEN jag frågar även om andras åsikter! Hur kan jag sprida missuppfattningar då? Jag har ju själv skrivit att jag kommer fortsätta ta träckprov. Och inte någonstans har jag skrivit att jag kommer följa vets rekomendationer om att avmaska 4 ggr/året. Som sagt, jag undrar vad andra hört.

kl

När jag pratade med en veterinär som i och för sig jobbar på en smådjursklinik så kom vi att prata om maskmedel och hon sa att det ska skrivas in i hästens pass av veterinär när avmaskning sker/skrivs ut? Det finns ju sidor i passet för övriga läkemedel men är det någon annan som hört detta? Eller var veterinären ute och cyklade? Veterinären ifråga gick nyligen ut högskolan och jobbade även ett tag på distriktsveterinärerna och då med lantbruksdjur även hästar.

Jag träckprovar, försöker sköta mina hagar med mockning och putsning, just nu har grannens får rymt in i min hage och verkar inte vilja gå därifrån. Avmaskar en gång om året, haft bandmask som dök upp på träckprovet för två år sedan enligt träckproven har hästarna ingen av de andra sorterna.

måste bläddra igenom lite pass tror jag;)

Läs igenom hur du formulerar dig så kanske du förstår.

Sen till den stora missuppfattningen. Vi är inte rädda för att avmaska, vi är rädda OM våra avmaskningsmedel. Det är en stor skillnad.

Jag frågade om detta och tydligen så är träckprov opålitliga. Bandmasken är tex. svår att hitta på träckprov.

Senast ändrad:

Jag frågade om detta och tydligen så är träckprov opålitliga. Bandmasken är tex. svår att hitta på träckprov.

Svår men inte omöjlig. Om hästen inte har några symptom som kan tyda på bandmask finns det ingen anledning att avmaska. Om du använder ett prazikvantel-preparat så är hästen fri från sina bandmaskar, sen krävs det återsmitta och det är inte alls säkert hästen blir återsmittad.

Om hästarna har haft flugägg på benen så avmaskar jag mot styngfluga. Inte svårare än så.
Träckprov är ju en rätt bra indikation på om man behöver avmasla, men man får ju lägga ihop det med andra indikationer. Om hästen är bukig utan annan orsak, matt och ruggig i hårremmen, inte svarar på foder osv. En sammantagen bedömning är bäst tycker jag.

Största anledningen till att inte avmaska på slentrian är för att maskarna blir resistenta mot den verksamma substansen i preparaten och då står vi där utan fungerande medicin, detta har redan hänt för vissa maskar och preparat.

I sverige är vi inom sjukvården noga med att inte överanvända antibiotika och på att ta odlingar så att vi vet vilken antibiotika som ska användas. Detta för att bakterierna efterhand blir resistenta och om man då hela tiden använder det senaste/bredaste preparatet så får vi mer och mer resistenta bakterier vilket faktiskt är livshotande. I andra länder är man mkt mindre restriktiv och har mer resistenta bakterier, det är faktiskt tom skillnad på olika städer.
Om vi i Malmö får in en patient på sjukhuset som senaste halvåret varit inlagd på sjukhus utomlands eller Stockholm, Västerås eller Göteborg så måste de isoleras och tas prov på för att veta om de bär på Metillicinresistenta stafylockcker aureus (MRSA).

Resistens är alltså ingenting att ta lätt på och Brasiliens användning av avmaskningsmedel speglar säker även deras användning av antibiotika och de är ingenting som någon i världen tjänar på.

Jag tycker att det är fruktansvärt ansvarslöst av en veterinär att uttala sig som du påstår att denna gjort.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej. Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
3 399
Senast: Madick
·
Hästvård Fick provsvaren idag. Ena hästen 17 år, har blivit avmaskad men vet inte när sist. Andra hästen snart 3 år, aldrig avmaskad, kommit till...
Svar
3
· Visningar
863
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 296
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka