Träckprov - Går det lita på?

Sv: Träckprov - Går det lita på?

Många labb skickar ut material om man ber om det. Till och med plasthandskar. Annars är vanliga hundbajspåsar ypperliga. Och så en klisteretikett att skriva på. Fäst och skriv etiketten innan du fyller påsen bara ;)

Ska jag själv köpa påse så vill jag ha lite tjockare o dyrare fryspåse. De med pingvinen på tex (vad de nu heter).
Billigare påsar är oftast tunnare o håller inte.
Som ytterpåse har jag oftast något vadderat kuvert som jag fått att återanvända.
Passade på att köpa från maskkoll i vintras för 179:- per häst. Finns det någon som har billigare alternativ?
// Linda

Jag har kört fryspåsar tidigare.
Det går att sätta på etiketter efteråt.
Men det är ju dumt att köra en penna genom påsen.

Färdiga "kit" verkar bekvämt men jag skall ha så många.
Jag måste räkna på det där.
Kanske har de något bra "storpack"?

Där jag beställt ifrån kostar det 179 kr/ prov om man beställer prov för mellan 3-9 hästar. Sen ytterligare billigare om man har 10 eller fler.

Klart dom håller. Har alltid köpt de billigaste fryspåsarna jag kunnat hitta i affären. Aldrig att någon gått sönder. Och då har det varit lågprismärken man knappt hört talas om. Man märker ju påsen innan man lägger i bajs, och sen är det ju bara tippa i lite bajja, trycka ur luften och platta till. Är väl inget direkt våldsamt i det ?

Varför inte bara mocka ur hagen själv? klart man kan påverka.
Vi mockar hagarna så ofta det går, minst en gång i veckan i mitt stall.

jo tjena ,det va intelligent :grin:

Drygt 30 hästar på 20 hagar!"!!!! Personligen går min häst hälsa först och att
lyssna på bukes outbildade parasit experter ,före utbildade vetrinärer är DUMT!!!Och orsakar mkt lidande för hästarna...

Senast ändrad:

Menar du att folk är ointelligenta när dom mockar bort en smitta från hästen närmiljö och sköter om markerna hästarna vistas i ? :confused:

Med så många hästar som ni har, så lär det ju finnas ganska många ägare eller hur ? Orkar inte så mycket folk sköta om 20 hagar då ?

Villket/vilka råd är det du anser helt fel ?

Klart dom håller. Har alltid köpt de billigaste fryspåsarna jag kunnat hitta i affären. Aldrig att någon gått sönder. Och då har det varit lågprismärken man knappt hört talas om. Man märker ju påsen innan man lägger i bajs, och sen är det ju bara tippa i lite bajja, trycka ur luften och platta till. Är väl inget direkt våldsamt i det ?

Glömde, dubbla påsar ska det vara.

lyssna på bukes outbildade parasit experter ,före utbildade vetrinärer är DUMT!!!Och orsakar mkt lidande för hästarna...

Tror du att din häst skulle få mer parasiter om du mockade hagarna? Vet du om att maskanas ägg kommer ut via just bajset? Och vem är outbildad?

jo, tjena, du verkar ju riktigt smart... :grin:

Ja det är intelligent att mocka hagarna, självklart är det bästa att ta bort det som gör att smittan sprids!
Vad menar du egentligen? Menar du att hagarna inte mockas alls för att det på något sätt är farligt?

Om din hästs hälsa går först så läs på vad maskmedel gör med hästens hälsa! Störning på mag-tarmsystemet och risk för kolik nu och risk att det i framtiden inte finns något medel som faktiskt dödar maskarna när det verkligen behövs för att själva hästen far illa. Varför vill du inte veta att du avmaskar med rätt medel och vilka är dessa veterinärer som tycker att man inte ska mocka hagar och att man ska avmaska för avmaskandets skull?
Veterinärer är också människor och vissa behöver verkligen läsa på och uppdatera sin kunskap för precis som inom alla andra områden så kommer nya forskningsrön och nya rekomendationer hela tiden.

Det är ingen utopi att mocka hagar när man har många hästar för behövs det så gör man det eftersom man bryr sig om sin häst.

Jag har inte behövt avmaska på fyra år, tänk vad jag har sparat både på hästarnas magar, på naturen och på pengar. Mina hästar har varit nollade vartenda år, skulle jag då avmaska fyra gånger/år så hade det varit helt i onödan. Vi mockar våra hagar eftersom det är ett väldigt enkelt sätt att hjälpa hästarna att hålla sig parasitfria.

Ett tips till nästa år är att köpa från maskkontroll, de tar 100 kr/häst om du köper deras kitt under lågsäsong fast du skickar det givetvis under säsong. Det kan bli ganska mycket pengar att spara om man har många hästar.

Men faktum är att utbildade veterinärer finns här på buke också. Samt faktiskt många med en hel del kunskap. Och om din hästs hälsa går först så borde mocka hagar också gå först. Att ge hästar maskmedel stup i kvarten är inte speciellt bra för hästens hälsa det heller OCH faktiskt ganska korkat. Dessutom hur trevliga blir hagarna om de aldrig mockas? Eller har ni flera hektar per häst?

Jag kollade runt litet.
Och SVAs besättningprogram verkade jättebra.
För det behövs 8 hästar och jag har 9.

Det var inklusive allt på något vis.
Jag skall ringa och prata med dem.

*kl*
En fundering om avmaskning.
Min farfar har alltid hållt på med hästar. Köpt och sålt och även fött upp.
För några år sedan diskuterade vi avmaskning. Han hade aldrig avmaskat en häst under de ca 60 år han hade hållt på. Däremot använde han olika beteshagar varannat år och hade korna den andra sommaren. Han har aldrig haft en häst med kolik eller symtom på mask.
Själv har jag tidigare avmaskat hästar men har tänkt om. Mockar ur hagarna så gott det går. Ett tungt jobb men helt klart värt det.
Brukar köpa masskkoll på Göteborg horse show billigt.

Om man skulle strunta i att avmaska och inte mocka hagar eller ta träckprov hur länge skulle en häst hålla sig frisk tror ni? Är det olika på olika hästar? Kan vissa klara mer parasiter än andra?
Är nyfiken eftersom en bekant anser att det är helt överdrivet med all hysteri runt parasiter. H*n kollar aldrig sina hästar vilket jag tycker är konstigt.

Liknande trådar

Hästvård Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej. Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
3 399
Senast: Madick
·
Hästvård Fick provsvaren idag. Ena hästen 17 år, har blivit avmaskad men vet inte när sist. Andra hästen snart 3 år, aldrig avmaskad, kommit till...
Svar
3
· Visningar
863
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 296
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka