Sv: Träckprov - Går det lita på?
Blir lite ledsen och trött när jag läser sånt här....
VARFÖR verkar många veterinärer så oinsatta i det här med avmaskning?
Det är som att de inte bryr sig, det är väl bara att avmaska alla hästar med något valfritt preparat utifall att, för nån mask har ju hästen säkert....
Jag är själv noga med träckprov innan eventuell avmaskning och nu visade min på mycket blodmask så förra veckan ringde jag "min" veterinär för att be honom skriva ut avmaskningsmedel. Inget ont om honom, han är en jätteduktig veterinär enligt min erfarenhet, men just avmaskning kanske inte är hans spetskompetens om jag säger så...
Det blev ett kort telefonsamtal. Han frågade mig 3 frågor. Tre. Nämligen: Vilket medel vill du ha? Hur mycket vill du ha? Vilket apotek ska jag ringa in receptet till?
Inte ett ljud om vad det var för häst jag hade (ålder, storlek osv,), om jag hade gjort något träckprov, och framför allt om hästen över huvud taget hade mask och i så fall vilken mask och vilket preparat som kunde vara lämpligt.
Tur att jag tycker detta är intressant och hade koll själv på vad jag skulle ha.
Känns ju som att det är meningslöst att de receptbelade avmaskningsmedel om veterinären inte ens ifrågasätter när man ringer och ber dem skriva ut det.
Kan berätta vad som hände förra våren. Efter mycket tjat från mig gjorde till slut hela stallet för första gången träckprov. Resultatet var att 3 av 9 hästar behövde avmaskas. (inte min) Och vad gör då de andra ägarna efter allt mitt tjat om vikten av att avmaska med rätt medel mot rätt mask? Jo, de avmaskar med Equimax trots att prov visat bara liten blodmask, "för alla hästar ska avmaskas mot bandmask på våren". Gaaaaah.....
Allt mitt tajt i onödan kändes det som.
Det är faktiskt ett kollektivt ansvar att inte köra slut på de avmaskningsmedel vi har för då finns det inget att avmaska med längre.