Träckprov - Går det lita på?

MaRomer

Trådstartare
Pratade med "min" vet igår och fick lite skrämmande siffror.

Varför är vi svenskar så rädda för att avmaska våra hästar? I Brasilien gör de av med lika mycket maskmedel på 1 dag som vi gör i sverige på 1½ år.... Säger inte det något?

Och hur säkra är Träckproven? Enligt vet kan det variera från dag till dag om det visar mask eller ej. Det är ju inte alltid det kommer "mask" i bajset. Tex så gick min ponny rent på träckprov, men är full av styngflugelarver ändå.

Han rekomenderar 4 (?) avmaskningar per år oavsett vad träckprov visar. Just pga att de ej är pålitliga.

Vad har ni för erfarenhet?

Jag hade alltså en häst som fick 0 EPG men som var full av styngflugelarver:/ Skrämmande!

Info har jag fått från Hästveterinär. Googlade även om det och verkade som trovärdigheten ligger ganska lågt hos vissa.

Sv: Träckprov - Går det lita på?

Jag hade alltså en häst som fick 0 EPG men som var full av styngflugelarver:/ Skrämmande!

Varför då?
Stungflugans larver lägger liksom inte ägg i hästens tarm, de bara övervintrar där.
Det är alltså inte en mask som man tar träckprov för att påvisa.
Utan det är en fluga alltså insekt.

Du kan inte få svar på något som du inte frågat efter.

Att Brasilien gör av med mängder av maskmedel säger väl att de har stora problem med inälvsparasiter?
Träckproven kanske inte är en absolut sanning men gör att vi kan begränsa det förebyggande användandet av maskmedel och minska risken för resistens. De flesta hästarna har inte problem av parasiterna utan avmaskas för att skydda marker så att de i sin tur inte ska bli så infekterade att hästarna i sin tur får fysiska/medicinska problem. (Ni fattar säkert trots att det blev en konstig formulering :) )
Brasilien har gissningsvis problem med resistens och medicinska problem kopplade till massförekomst av parasiter på sina djur (produktionsdjur med minskad tillväxt exempelvis), varför sådana mängder måste användas, men jag är inte expert....

Jag begär odling på alla träckprov. Vad mer kan man göra?

Som sagt nu vet jag ju ingen bakomliggande fakta men blev själv fundersam när vet sa detta!

Som sagt, styngflugelarvsförekomst ger ju inte utslag på träckprov.
Dessutom förstår jag inte varför det skulle vara bättre att trycka i en frisk häst starka medel flera ggr per år i preventivt syfte, och dessutom riskera ökad resistens.
Tar träckprov på mina hästar och slapp avmaska förra året. Och hästarna lever och mår bra än. Inte ens innan jag började med träckprov avmaskade jag så ofta som 4 ggr per år. Mina erfarenheter :)

Som sagt, styngflugelarvsförekomst ger ju inte utslag på träckprov.
Dessutom förstår jag inte varför det skulle vara bättre att trycka i en frisk häst starka medel flera ggr per år i preventivt syfte, och dessutom riskera ökad resistens.
Tar träckprov på mina hästar och slapp avmaska förra året. Och hästarna lever och mår bra än. Inte ens innan jag började med träckprov avmaskade jag så ofta som 4 ggr per år. Mina erfarenheter :)

Som sagt, jag tar träckprov på alla mina. Men när jag sökte på nätet så fick jag fram att folk inte längre litade på dem utan avmaskade ändå. Och jag börjar själv bli tveksam.

Hittade denna sidan: http://www.maskkontroll.se/getpage.asp?do={599F45CC-0048-4B03-9E40-DEB59BBCD298}

(Kopiera länken och klistra in.

Blodmask:
Hästar bär i stort sett alltid på små blodmaskar i större eller mindre omfattning. Om ett träckprov visar på 0 EPG bär de förmodligen ändå på en liten mängd. Mer än 1 000 000 maskar har påträffats i tarmen och över 81 000 larver i 75g blindtarmslemhinna! Det är sällsynt att en häst mår dåligt av små blodmaskar men man ska ha kontroll så att infektionen inte blir för stor eftersom smittrycket då ökar. Om hästen tidigare visat på 0 EPG (vilket då alltså ändå kan betyda att den har en liten förekomst), och plötsligt visar på ett högre tal kan det bero på att den för tillfället är nedsatt av annan orsak, t.ex. en förkylning. Då har den ett mindre försvar mot maskarna, vilka får lättare att föröka sig.

Min häst hade inget utslag på träckprov när hon var inne på strömsholm, men blev avmaskad mot allt.
Enligt veterinären så bör hästar bli avmaskade, oavsett, mot i alla fall bandmask en gång om året.

Eftersom Statens Veterinärmedicinska Anstalt gått ut med rekomendationer om träckprov och samtliga avmaskningsmedel receptbelagts, så tycker jag att man ska följa dessa rekomendationer. Forskningen går ju frammåt, man blir mer medveten och det låter som att den vet du pratat med kanske behöver uppdatera sig lite! :D

Men alltså, parasitstatusen har ju inget med maskmedelt att göra. Om du inte sköter om dina hagar och marker så spelar det ju noll roll att du år efter år trycker i hästarna maskmedel. Det är ju i backen smittan finns från början, inte i hästen. Och så länge du inte går direkt på problemet utan hoppar över det viktigaste..då kan du aldrig få en hyffsat parasitfri häst heller.

Att stygnflugan inte syns på träckprov vet man ju men i gengäld så ser man ju äggen tydligt på benen och kan då avgöra om hästen behöver avmaskas eller inte. Det är ju väldigt viktigt att noggrant skrapa bort äggen ifrån benen så att hästen inte får dem i sig men om man har mycket så kan ju avmaskning mot just stygnflugan behövas ändå.

Mina hästar har varit nollade i fyra år på träckprov och jag skulle aldrig komma på tanken att avmaska iallafall om det inte är stygnflugan då men det har vi haft minimalt av så det har inte heller behövts.

Att avmaska är alltid en stor påverkan på mage-tarm på hästen och man förstör tarmfloran genom att avmaska med allt vad det innebär med problem som kan uppstå i form av kolik och andra problem med att hästen inte kan tillgodogöra sig fodret och/eller är dålig i magen.

Senast ändrad:

Vi är med i SVA:s program och då kan man ju tycka att det verkar konstigt att enskilda veterinärer tycker sig veta mer än vad forskningen kommit fram till. Att avmaska i preventivt syfte vore ungefär samma sak som att äta någon medicin om uti fall att, te x penecillin. Saken talar i sin natur, mask kan bli resistent mot de medel vi har idag, och vad ska vi då använda för att bli av med skiten?

Det kan jag hålla med om och har man högt smittryck så visar troligen även träckproven att det behövs. Bandmask?... Menar du inte blodmask?
Unghästar måste man vara noga med, mina avmaskas nog åtminstone 4 ggr första levnadsåret, de har inte något eget skydd mot framförallt spolmask. Äldre hästarna har alla samtliga varit noll efter betet men däremot avmaskas de innan betet. Inte så konstigt eftersom smittrycket är betydligt högre i vinterhagarna..
Vi gör träckprov två ggr om året på de äldre och tre ggr på de som är yngre än 2 år.

Precis. Det är jätteviktigt att mocka och vila hagar för att sanera, eventuellt sambeta med andra djurslag. En sommar och två vintrar eller två somrar och en vinter ska hagarna vila för att saneras är vad jag har lärt mig.

Verkar ju inte så eftersom hästen var nollad när du kom in med den, och ändå var han tvungen trycka i den maskmedel. Vad hade veterinären tänkt ta på en nollad häst då det inte finns något att ta. Detta tyder verkligen på okunskap.

Nej, jag tror faktiskt hon menmade bandmask. Men så är ju bandmasken lurig, syns inte alltid på provet eftersom bandmasken släpper ägg så oregelbundet. Bäst är då att ta ett blodprov om man vill kolla den.

Verkar ju inte så eftersom hästen var nollad när du kom in med den, och ändå var han tvungen trycka i den maskmedel. Vad hade veterinären tänkt ta på en nollad häst då det inte finns något att ta. Detta tyder verkligen på okunskap.

Stngflugelarver som uppenbarligen inte visas på träck?? Eller finns det fler som inte visas?:crazy:

Nej, jag tror faktiskt hon menmade bandmask. Men så är ju bandmasken lurig, syns inte alltid på provet eftersom bandmasken släpper ägg så oregelbundet. Bäst är då att ta ett blodprov om man vill kolla den.

Ytterligare en fuling som inte syns alltid. Blä på de små krypen:/ Då talade ju "min" vet iaf lite sanning eller vad man nu ska säga.

Liknande trådar

Hästvård Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej. Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
3 399
Senast: Madick
·
Hästvård Fick provsvaren idag. Ena hästen 17 år, har blivit avmaskad men vet inte när sist. Andra hästen snart 3 år, aldrig avmaskad, kommit till...
Svar
3
· Visningar
863
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 296
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka