Trackaserier

C

Cecely

Jag satt och läste en artikel för ett tag sedan om trackasserier på nätet.

Där hade man kommit fram till att detta fenomen sker huvudsakligen på forum inriktade på djur. Hund och kattforum var tydligen värst.

Efter en tid på detta stället tycker jag att det sker en hel del trackasserier här. Jag kan bli helt matt av att läsa vissa trådar och helt förstummad över hur folk kan bete sig bakom en skärm. Det är så väldigt enkelt att vara häftig utan att någon vet vem man är tydligen och slipper ta ansvar direkt för att vara en ren skit stövel!

Vad tycker ni?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trackaserier

ja det blir ju så när alla anser sig ha rätt att kommentera allt även om trådskaparen undanber vissa grejer... att visa hänsyn behövs ju inte för på forum får man skylla sig själv *ironisk*

precis. men ja tycker att det är lite så i stallet också.
när man kliver in i stallet försvinner den lilla uns av sympati och ödmjukhet som folk hade innan.
folk har en bestämd åsikt om vad som är rätt och fel och vägrar ens diskutera för att ev inse att man kanske hade lite "fel" eller att det kanske finns bättre sätt att göra på...

jag tycker det är trist.

Ja, det är synd att man inte bara kan skippa skitsnacket och den dåliga attityden och bara dela med sig och njuta av varandras gemensamma intresse - HÄSTAR!

Det hela baseras ju förmodligen på ren avundsjuka. Det kan vara allt från att de är avundsjuka på din häst, till din nya grimma eller fina utrustning till dina fräcka ridbyxor.

Patetiskt löjligt och barnsligt!

Jag tror inte att det handlar om avundsjuka, sånt lämnade de flesta på dagis utan mer att man inte kan acceptera att folk är olika. Så om någon beter sig på ett sätt som inte är inom normen så stör sig folk på det, utan att egentligen veta varför, och måste bara kommentera denna sak för att bevisa något??!
Det handlar oxå om att få andra människors acceptans och respekt och då går man i de fotspår som andra redan gjort.. *svammel svammel*

Man hade ju en bild av att man skulle slippa sandlådenivån när man blev vuxen men det är precis likadant.

Det ska alltid finnas minst 1 som måste säga emot, hur kommer det sig undrar jag?

Sånt som alltid spårar ut är tex travardikutioner och speciellt barfotagång! Jag har aldrig varit med så otrevligt bemötande någonsin som när min häst gick barfota. Även om hästen inte led på något sätt så fick man skit kastat rakt i nyllet av folk som inte ens vet vart man bor eller hur hästen mår...

Jag tror det handlar om att trycka ner på folk för att känna att man är "något", hamnar längre upp i rang. För så fort en människa har fel eller visar minsta svaghet så finns det alltid någon som tar tillfälle i akt och ska hävda sig.
Fy fan för sånt folk säger jag, är så trött på sånna...

*blev vist lite upprörd*

puckon finns ju överallt så varför bli förvånad att dom även kan sitta framför en dator och spy galla över folk? :cool:

Jag tror faktiskt det rätt få gånger hadlar om ren avundsjuka, oftare handlar det nog om brist på socialkompetens.
Buke har ju ett par "inne gäng" precis som i tonåren som man får passa sig för att säga mot, annars har man hela högen efter sig och då får man kolla sig två gånger bakom ryggen så ingen släger upp en yxa i ryggen på en.
Sedan finns det ju också vissa människor som är sjukt provcerande och skaffar sig hackkycklingar och vrider och vänder på precis allt de säger och för för att få det till något negativt. Det är rent ut sagt löjligt. En sådan har jag haft efter mig på en tidigare användare.

Jag tycker det är skit tråkigt, folk är fuktansvärt osympatiska, arroganta och elaka. Skit tråkigt.

Men det är ju faktiskt inte bara nackdelar med buke, många är skit trevliga, hjälpsamma och jätte duktiga. Tyvärr är det ju nötterna som sticker fram.
Men det är väll inte så konstigt att det blir sura miner då och då eftersom det faktiskt är ett diskussionsforum och folk har olika åsikter. Men som sagt, bristen på sympatin och förstårelse för att folk har olika åsikter sticket i ögonen i många trådar.

Det är möjligt att det är så - men här finns också en enorm omtanke och medmänsklighet, välgångsönskningar och hjälp och råd är enligt min uppfattning mer vanligt än trakasserier så jag tycker att det också är ett fantastiskt forum för folk som vill hjälpa varandra! Både med hästhantering, ridning och rent "privat". Det finns många exempel har jag förstått på situationer där en bukefalist hamnat i knipa på ett eller annat sätt och någon eller några av övriga bukefalister har rusat till hjälp.

Däremot kan det ibland bli onödigt hårda påhopp - många av oss bör tänka sig för lite noggrannare innan de/vi sänder iväg våra inlägg. Det är så lätt att läsa en sak och missa ett snällt "tonfall" eller ett litet leende i ansiktet, sådant som man ser när man pratar med folk irl.

ta det med en klackspark, ta in den info som du letar efter och skit i attityderna.. jag blev ganska påverkad förut men man lär sig med tiden ;)

och:
"what happen's in Vegas, stays in Vegas" ;)
finns ingen anledning till att släpa med sig skit från en diskssion till nån annan, jag skan ha världens catfight med X i en tråd, och i nästa är vi helt överens om en annan sak, samtidigt :D

äh jag tar inte åt mig speciellt mycket. men det går till överdrift när vissa användare går in på ens profil för att leta reda på vilka trådar man har skrivit i för att sedan kunna gå dit och racka ner på en.

Ja, det är synd att man inte bara kan skippa skitsnacket och den dåliga attityden och bara dela med sig och njuta av varandras gemensamma intresse - HÄSTAR!

Vem var det som va dryg för bara några dar sen och sa att jag inte kan hantera ett spö bara föratt jag inte använder d3et föratt bestraffa?:smirk:

det är bara ta det då, jag har blivit trackad av en och samma i flera trådar.. då brukar jag bara svara tillbaka i trådens anda eller ignorera.. om personen drar fram någt från en annan tråd så blir det bara ":smirk: kan du inte hålla isär trådarna eller?" och svara inte på tilltalet mer än det..

annars kan man blockera/ignorera folk :idea:

Vem var det som va dryg för bara några dar sen och sa att jag inte kan hantera ett spö bara föratt jag inte använder d3et föratt bestraffa?:smirk:
nu bröt DU mot en regel, dra inte upp vad som diskuterats i andra trådar i denna tråd! fy! :mad:

:p

oups :o bara ett exempel ju :angel:

Gillar inte när folk säger att andra ska göra något som den själv inte kan uppfylla:p

Det är ganska så vanligt att skitsnack i stall beror på avundsjuka, faktiskt.

Jag har själv varit med om det. När jag var si sådär 11 år och vi bara hade vår shettis, Lilleman i ett stall med 8 andra inackorderade så var alla glada och sådär. En i stallet var en riktig arab-fantast och när vi skaffade Zadek, som är väldigt välutbildad och snygg så blev hon totalt förändrad. Hon snackade skit om oss (..min syster och mig som köpt han tillsammans) Vi fick höra både det ena och det andra. Hon hade tydligen gått runt och spytt ur sig att vi bara hittade på att han tävlat mycket och att han egentligen bara gått som skogshäst. Hon tog med sig de andra i stallet och vände dom mot oss.

En sak som jag aldrig kommer att glömma var när Zadek var halt och min syster hade lindat hans ben och han stod inne i boxen. Min syster är ingen hejare på att linda och ena lindan hade gått upp. Min systers nära vän hade också sin häst i stallet och hon stod och mockade i en box lite längre bort när hon plötsligt fick höra denna avundsjuka tjej och två andra tjejer i stallet stå och hånskratta åt Zadek och skratta åt min systers dåliga lindning. Istället för att gå in och hjälpa Zadek så stod de bara och skrattade åt det! Min systers vän gick fram till dom och sa; "Ursäkta, men snackar ni skit om mig också när jag inte är i stallet? Funderat på att hjälpa till lite istället?"

Vi flyttade till ett annat "eget" stall kort därpå, då vi tröttnade på skitsnacket.

- - -

I skolans stall är det också mycket skitsnack. Jag har fått höra både det ena och det andra, både om mig själv och om andra. Alla snackar skit om alla!

- "Varför har hon ett sådant dyrt täcke på den simpla hästen?"

- "Fan, vad bortskämd hon har som har en sådan dyr sadel."

- "Hon är helt trög! Hon rider inte sin häst alls bra!"

osv..

Jag tror inte många här hade varit exakt samma person om vi hade träffats på riktigt. Jag tror man vågar öppna sig mer genom internet och vågar säga "nästan vad som helst", för man sitter ju skyddad bakom datorn. :angel:

Nätmobbning är hemskt! Jag har aldrig varit med om det men man har ju hört talas om de som har det och som mår riktigt dåligt av det. :mad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 287
Senast: cili
·
Hundhälsa För att göra en lång historia kort. Valpen har klåda sen 6 veckor tillbaka (han är 17v idag). Först trodde vi att det var foderallergi...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 114
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 472
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30