Träck provet visade...

caradan

Trådstartare
500 EPG, Blodmask.
Vad gör jag nu??? Provet är skickat på odling och jag får veta mera v 24 men vad gör jag nu??

Jag kontaktade Vidilabs vet och hon tyckte att jag skulle avmaska omg med någon ivomec preparat, vilket jag kommera tt göra i kväll.
Sen tyckte hon att jag skulle avvakta tills våren igen och ta ett nytt prov.

Allvarligt, 500 EPG är inte så mycket att man måste bli hysterisk! Inte behövs veterinär heller. 500 EPG ligger inom "måttligt", alltså inte ens mycket.

Vänta nu, du skulle BARA avmaska nu och inte resten av säsongen menade hon?

Ivomec och sen var 8e vecka resten av grässäsongen för att inte smitta ner ditt bete. Nästa år sen kan man säkert skippa avmaskningar om ditt bete är rent nu så hästen inte får i sig ny smitta.

Japp det var vad hon tyckte...

Men om jag avmaskar nu och sedan var 8:e vecka ska jag ta den andra hästen samtidigt?? (han hade 0 i allt, el ska jag strunta i honom??)

Nej, den med 0 skulle jag skippa. Det var väl pga det hon sa som hon gjorde kanske?

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
857
Senast: Lucifer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg