trä-käkande häst!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare isan_love
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 307
I

isan_love

hej!!
jag har en häst som fått för sig att det är väldigt gott att gnaga på träet i boxen och nu undrar jag vad man ska göra?? för jag vill gärna ha mina boxväggar kvar :angel:

jag har hört att det finns medel att stryka på så de inte vill bita mer... kanske nån har recept på sånt?? lr vad ska jag göra??

Sv: trä-käkande häst!!

har ett sto som nog har lite bäver i sig å äter på allt :D . köpte krubbnix å smeta på med en pänsel...hon tyckte inte att det var lika kul att gnaga längre. måste dra över ytorna ett par gånger i veckan om man använder krubbnix. om hästen äter staket så kan du använda sletolja

Hur mycket mat får din häst? hur många timmar tar det för den att äta upp sin mat sammanlagt under hela dagen? en häst ska helst äta 16-18h /dag och tyvärr brukar inte det gå så bra vintertid, och då har hästen större tuggbehov än vad den tillåts, därav biter den oftast. Jag har på senare fått höra att man inte ska göra något i den stilen du vill, då du även tar bort den möjligheten för hästen som då kan lägga till med en annan olat.
Nu när min häst går i sjukhage och även bantas har hon börjat bita, aldrig gjort innan. så nu lägger jag hälften utav höet i hönät och resten utav natthöet började jag att blanda med halm, då hade hon att göra länge, alltså sortera ut höet från halmen, funkade jätte bra tuggade ej nu har jag skippat halmen och det verar funka, men börjar hon igen blir det halm.

Oftast så är det hästens närmiljö/skötsel som är fel när hästen lägger till med olater.

Lycka till.

Jag badde på lite Jodopax på de ställen där min häst bet.
Det funkade med min häst.

Brukar kleta på lite hovtjära... Funkar superbra

Jag tycker att det är fel att ta bort symptomen istället för att göra något åt orsaken, jag har gett mina hästar aspbarkspellets då de har visat tendens till bitande i hagen, det går lika bra med grenar från asp.
Se till att hästen har tillräcklig ät tid och utevistelse, det är inte roligt att stå inne länge och inte ha något att göra.

ge hästen nåt annat att bita på i hagen och i boxen och smeta på antibit eller tjära på de ställen i boxen du vill ha orörda.

Jag tycker att det är fel att ta bort symptomen istället för att göra något åt orsaken, jag har gett mina hästar aspbarkspellets då de har visat tendens till bitande i hagen, det går lika bra med grenar från asp.
Se till att hästen har tillräcklig ät tid och utevistelse, det är inte roligt att stå inne länge och inte ha något att göra.

Vad är de för särskilt med asp? mina har gett sig på aspen som står i hagen men dom andra träden rör dom inte.

Jag är alldeles för dålig på vad det ínnehåller:o men jag vet att det är mycket mineraler och vitaminer i, förra vintern, i kombination med det hö´t jag hade då, behövde jag knappt ge några mineraler alls när jag gav dem aspbarkspellets:D

Att de får äta aspgrenar ger ju också mer sysselsättning!

Önskar att jag haft ett bestånd att ta av men tyvärr finns det inte här:( ska plantera in det i vinterhagen till sommaren:bump:

Jag är alldeles för dålig på vad det ínnehåller:o men jag vet att det är mycket mineraler och vitaminer i, förra vintern, i kombination med det hö´t jag hade då, behövde jag knappt ge några mineraler alls när jag gav dem aspbarkspellets:D

Att de får äta aspgrenar ger ju också mer sysselsättning!

Önskar att jag haft ett bestånd att ta av men tyvärr finns det inte här:( ska plantera in det i vinterhagen till sommaren:bump:

Var kan man köpa denna aspbarkspellets?

Jag har hört att linolja ska va bra för hästan som äter på inredningen. Vet dock inte om det är de, någon som vet?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 073
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 999
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 490
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka