TR tolkning, beslut om diskning!!

rubytoo

Trådstartare
Ja vad säger ni om följande historia??

Ryttare väntar på sin tur, funktionärer säger till ryttaren att denne kan rida in på banan när den andra gått ut. Vilket ryttaren gör.

Domaren hoppar ur bilen och säger till ryttaren att denne inte får vara inne på banan vilket medför att ryttaren rider ut igen.

Startsignal ges och ryttaren genomför ritten på en bra procent.

När ryttaren sedan väntar på sitt resultat och kritik dyker denna ej upp varvid ryttaren frågar i sekretariatet var kritiken är. Svaret ryttaren får är att det är några oklarheter.

Ryttaren väntar fortfarande på sina poäng och sin kritik när prisutdelningen börjar.

Efter prisutdelningen så får ryttaren sin kritik i vilken det står att hon är diskvalificerad! :crazy:

Ryttaren pratar omedelbart med domaren som tyvärr i detta fall även är överdomare!

Summan blir att domaren säger att det spelar ingen roll att funktionären som dessutom var inläppare säger att ryttaren fick rida in på banan för detta gäller inte.

Så vad säger ni om detta?? Skall man nu helt sluta att lita på funktionärer eller vad?

I TR står det att man alltid skall följa anvisningar från tävlingsledningen och jag tolkar detta som att insläpparen borde fått det talat för sig vad denna får säga eller inte!

Sv: TR tolkning, beslut om diskning!!

Jag hade ju också ridit in på banan om funktionären sa det. Tycker absolut det var fel att diska henne! :mad:

Om det har gått till som du säger så tycker jag att det känns lite hårt med diskning. Det vanliga brukar vara att domaren säger "du får gå ut igen..."

Jag tycker det var på tok för hårt, som B_a_l säger så brukar det räcka med att domaren säger åt ryttaren att gå ut igen. Om domaren beslutade att diskvalificera så borde hon sagt det när ritten var aavslutad.

Är banan öppen så är den öppen så att säga. Ville de inte ha in ryttare där måste man stänga banan.

Var det en bana som inte skall beträdas innan startsignal (du kan rida runt den) eller var det start inifrån banan?

Var det en bana som inte skall beträdas innan startsignal (du kan rida runt den) eller var det start inifrån banan?

Hade det varit start inifrån banan så hade det väl inte varit något?

Jag förstår det som start utifrån men som det ibland är här att man får rida in och rida runt för att rida ut och starta utifrån. Inget ovanligt.
Nu var väl vädret också inte så kul så då är det inget ovanligt att man gör undantag.

Säger en funktionär att det är ok så följer man såklart instruktionen. Även om det gäller en "överträdelse" i vanliga fall.

Jag bara undrar hur domaren även kunde vara överdomare? Här får iaf inte samma domare som just då dömer en klass vara ÖD.

Sen låter hela historien helt befängd, varför i hela friden skulle ryttaren bli diskad när hon följt tävlings ledningens instruktioner? Låter som om det finns mer i denna historien än vad vi fått veta?

Jag bara undrar hur domaren även kunde vara överdomare? Här får iaf inte samma domare som just då dömer en klass vara ÖD.

Sen låter hela historien helt befängd, varför i hela friden skulle ryttaren bli diskad när hon följt tävlings ledningens instruktioner? Låter som om det finns mer i denna historien än vad vi fått veta?

Det finns inget mer i denna historia än vad som skrivits..

Ryttaren blev diskad rakt av och överdomaren sa frankt att man inte får lita på en funktionär även om denna står vid insläppet.

Nu vet jag inte hur ryttaren gör om en protest lämnas in till förbundet eller inte, men enligt mig så borde det göras det för jag anser att förfarandet är helt klart felaktigt.

Synd att jag själv inte var där :(

Nog skulle jag lita på att överdomaren har drillat funktionärena rätt:grin:

Jag blev avblåst en gång- fattade inte att jag skulle gå ut från banan o sen rida in igen:o. Blev inte diskad dock.

nu var det INTE olgaklara som red så då behöver det inte vara särskilt stort :devil:

dvs ÖD/domaren brydde sej inte om ryttarens försvar och/eller att funktionären sa fel. Principen här var att ryttaren ska ha koll på TR. Det hade ryttaren MEN lyssnar såklart på vad funktionären säger.

Hade det varit start inifrån banan så hade det väl inte varit något?

Jag förstår det som start utifrån men som det ibland är här att man får rida in och rida runt för att rida ut och starta utifrån. Inget ovanligt.
Nu var väl vädret också inte så kul så då är det inget ovanligt att man gör undantag.

Säger en funktionär att det är ok så följer man såklart instruktionen. Även om det gäller en "överträdelse" i vanliga fall.

Det var en simpel fråga och det hade räckt med ett simpelt svar. Det framgick inte av TS post. I och med ditt agressiva svar ger jag mig inte in på tolkningar av vad som kan ha hänt utan säjer bara "osis".

Var det aggressivt svar? :o
kl
Jag hade följt instruktionen fr funktionären, jag har sällan el aldrig TR med mig i kavajfickan ;) - litar på funkisarna..

Det finns vissa klubbar som har "kreti och pleti" som funktionärer, dvs funkisarna har inget med hästar att göra men är snälla och ställer upp. Därför är det nog lika bra att läsa igenom TR då och då;).

Var det aggressivt svar? :o
kl
Jag hade följt instruktionen fr funktionären, jag har sällan el aldrig TR med mig i kavajfickan ;) - litar på funkisarna..

Eller så är det jag som är övertrött. :p Ber om ursäkt om så är fallet. Försökte bara få rätsida på vad som hade hänt och det kändes som jag fick ett försvarstal som svar. Men som sagt..jag är hiskeligt trött också. Sängen kallar.

Frågan är ju varför hon inte fick veta att hon var diskad direkt, alltså innan ritten? Om hon fick vänta på resultatet så visar ju det att de var osäkra på vad som skulle göras och då tycker jag nog att man hellre friar än fäller och i det här fallet är det ju direkt löjligt. Det gav ju knappast henne någon fördel i ritten att ha ridit in på banan i förväg, speciellt när det upptäcktes direkt. Snarare blev hon nog lite störd i koncentrationen av att få en tillsägelse, skulle jag tro.

Men ibland blir man inte klok på domare. En vän till mig red en ritt i sommar och blev placerad. Efteråt kommer domaren och säger att hästen är halt (vilket den inte var när den kollades upp). Enligt TR ska en domare då avblåsa ritten och tala om att hästen är halt, knappast låta dem rida klart OCH placera dem....

/Camilla

Senast ändrad:

Fast "kreti & pleti" är ovärderliga när man ska anordna tävlingar (:bow: till våra!) Men vi brukar inte sätta dom på "svårare" stationer. Men de fungerar utmärkt som protokollspringare och sådant :laugh: Sen är det upp till arrangören att utbilda sina kreti & pleti så dom kan göra ett bra jobb :laugh:

Frågan är ju varför hon inte fick veta att hon var diskad direkt, alltså innan ritten? Om hon fick vänta på resultatet så visar ju det att de var osäkra på vad som skulle göras och då tycker jag nog att man hellre friar än fäller och i det här fallet är det ju direkt löjligt. Det gav ju knappast henne någon fördel i ritten att ha ridit in på banan i förväg, speciellt när det upptäcktes direkt.

Min erfarenhet är att de inte säger till innan start om man är diskad eller inte, så det har ingenting med osäker domare att göra.

Om man har fått startsignal och dröjer för länge så får man rida programmet utan att domaren så att säga blåser av före start och talar om att "tyvärr" sekunderna har tickat iväg, du är diskad, det står på protokollet efteråt.:crazy:

Samma om hästen hoppar över staketet, man får hopa in igen:D, fortsätta, men blir som regel informerad efteråt.

Man kan tycka att ryttaren ska ha koll på att man inte får beträda banan innan, möjlighet finns att rida runt, ekipagen innan startar utifrån och får inte visas banan.
Men jag tror nog att om jag vore första ekipage i klassen, var osäker, så är jag övertygad om, vilket jag också gjort, att jag hade frågat funktionären om jag fått gå in på banan eller inte.Hade jag fått lov hade jag glatt svept in där och ridit runt.

Liknande trådar

Hoppning Hur tolkar andra följande bestämmelser? och samt Anledningen till min fråga är en tävling för några veckor sen då det varma vädret...
Svar
17
· Visningar
2 662
Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står...
61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
48 662
Senast: Hedinn
·
Dressyr Jag har verkligen alltid försökt ha den uppfattningen att alla är födda med olika förutsättningar-både vad det gäller talang och...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
37 245
Senast: kryddelydd
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar