TR på klubbtävling

Anna_

Trådstartare
Hur mycket måste man följa TR på klubbtävlingar?

Får man tex arrangera hur låga klasser man vill? Vilka krav ställs på funktionärerna - måste det vara auktoriserad banbyggare och godkänd domare? Måste man ha veterinär och ambulans på plats? Får man ha banvisning till häst?

Jag hittade några såna här tävlingar - Shettisfälttävlan, Startfälttävlan - som jag tycker är jättehärliga initiativ och som verkar "lagliga". Hur vet man vilka undantag som är ok på klubbtävling?

Och hur går det med knattecupen - blir det något av den, när kommer den igång och vilka regler kommer gälla där?

Sv: TR på klubbtävling

Klubbtävling får se ut hur som helst, men tänk på att det är just en KLUBBTÄVLING... enbart föreningens medlemmar får delta, ni får inte bjuda in några andra.

Knuttecup, utbildningsfälttävlan, stilterräng, pay & cross mm mm. många projekt satta igång :angel:

Blir spännande att se om det blir nåt av nånting :devil:
Jag har verkligen försökt att dra mitt strå till stacken... men det jobbet hade jag kunna besparat mig

Ok, så jag behöver egentligen inte följa några regler alls i TR?

I mina trakter finns det knappt nån FT alls, så det känns i alla fall som att det behövs aktiviteter på låg nivå om man ska få igång nånting. Och billigt (slippa importera dyra funktionärer från långtbortistan) vore förstås bra, men man vill ju samtidigt inte riskera säkerheten...

Blir spännande att se om det blir nåt av nånting
Jag har verkligen försökt att dra mitt strå till stacken... men det jobbet hade jag kunna besparat mig

Hur menar du här? Vad har du försökt med och varför har det inte fungerat?

Ok, så jag behöver egentligen inte följa några regler alls i TR?

Följande är kopiera ur TR I angående regler för klubbtävling.

"Tävlingen är öppen endast för arrangerande klubbs medlemmar. Alla klasser kan ingå. För klubbtävling ska reglementet gälla i alla moment som rör säkerhet, handhavande av hästen samt uppträdande mot funktionärer, medtävlande o.dyl. Vad gäller tävlingens tekniska utförande i övrigt lämnas detta till arrangören.
I tävlingsledningen ska en av Ridsportförbundet utbildad funktionär, såsom instruktör, domare, banbyggare, tränare eller motsvarande ingå. Som medlem räknas den som erlagt helårsmedlemsavgift hos den arrangerande klubben."

Liknande trådar

Dressyr Sista dagen att pumpa in förslag till nästa års TR och jag sliter med vad jag tycker om kvalreglerna 😅 Vad tycker ni? Har ni lämnat in...
Svar
3
· Visningar
2 838
Senast: Fiorano
·
Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står...
61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
48 639
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 932
Senast: Zaria
·
O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 255
Senast: 0therwise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025