TR- fråga...

Sv: TR- fråga...

Tack för snabbt svar.

Får en annan person rida hästen på framridningen åt den som ska starta hästen i klassen?

Citat från www.stallbacken.com:

På inbjudings- och lokaltävling får häst/ponny starta två gånger i samma klass med olika ryttare i klass som inte innehåller öppna, sluta och enkla byten. om det står i propositionen

Ta det inte som sanning utan som riktlinje och kontrollera sedan med TR.

Måste bara fråga av nyfikenhet varför någon annan ska rida fram hästen åt den som ska tävla? =/

Nä, jag bara tänkte att det är lite motsägelsefullt - att två personer får starta hästen i samma klass - alltså två personer "rider fram hästen" fast inför sin egen start...vad är skillnaden i praktiken..?:crazy:

att den som skall visa upp ritten på banan för dommare skall vara den som rider fram och värmer upp.....

att den som skall visa upp ritten på banan för dommare skall vara den som rider fram och värmer upp.....

Ja, det fattar jag ju, men om två ryttare startar samma häst i samma klass så är det ju ändå den ryttare som startar först som rider fram och värmer upp hästen, eller hur?
Vad jag menar är att jag tycker att det är inkonsekvent. Endera ska två olika ryttare inte få starta samma häst i samma klass, eller så ska det inte regleras vem som rider fram hästen.

DressyrTR 2005 iof men jag tror det är samma...:
Mom 227
"På tävlingsplatsen får hästen/ponnyn arbetas endast av den/de ryttare som skall starta den på meetinget.
Överträdelser mot ovanstående medför uteslutning ur klass/klasser."

Jag kan inte se att det står någonstans att det ska vara någon bestämd ordning, så vad jag kan läsa så torde det vara fritt fram för en ryttare att rida fram hästen båda gångerna, och den andra ryttaren kan bara sätta sig upp och åka när det är dennes tur. Under förutsättning att den andra ryttaren startar samma häst i någon klass (det står ju meeting i TR).

Den tolkningen får du nog väldigt svårt att få något medhåll för hos någon domare, överdomare eller tävlingsledare skulle jag tro.
Den som ska visa upp hästen på tävlingsbanan ska också vara den som rider fram den, det säger väl vanligt sunt förnuft kan jag tycka.

Jag håller med och det var min inställning också. Men jag tog och lusläste TR och hittade ingen regel som säger att man måste rida fram hästen i någon bestämd ordning. Jag tycker självklarat att det hör till sportsmanshipp att själv rida fram sin häst, men jag hittar ingenstans i TR att det står att man måste det. Bara att hästen/ponnyn endast får arbetas av ryttaren/ryttarna som ska starta i meetinget. Leta gärna i TR du också och se vad du hittar, jag kanske har missat det någonstans. Men så länge det inte står i TR att det är förbjudet så kan man väl inte få någon påföljd, eller?

Jag vill bara poängtera att jag aldrig har och aldrig kommer använda mig av denna lucka (om den nu finns eller jag bara missat locket), men jag svarade helt enkelt på TS inlägg utifrån vad jag kan hitta i mitt TR.

En vanlig, men felaktig, uppfattning bland tävlingsryttare är just att allt som inte uttryckligen är förbjudet i TR automatiskt är tillåtet.
TR ska tolkas precis tvärtom...allt som inte uttryckligen är tillåtet är förbjudet.

Sedan finns det gott om tolkningsutrymmen i TR's formuleringar men då är det upp till överdomare, domare, tävlingsjury att avgöra från fall till fall på varje enskild tävling.

knapplån... sorry

TR betyder ju bara tävlings reglemente. det är ju ingen juridisk handling. i juridiska texter skall ju alla små kryphål täckas....

sen är den regeln att
På inbjudings- och lokaltävling får häst/ponny starta två gånger i samma klass med olika ryttare i klass som inte innehåller öppna, sluta och enkla byten. om det står i propositionen
tänkt att ridskole ryttare skall få chans att tävla....

delvis knapplån.

Men detta exempel då?
Dressyrtävling med fyra klasser, varav två lagklasser (div III). En häst går två lagklasser med olika ryttare...tillåtet eller inte?
Kunde inte hitta i lagbestämmelserna att det inte var tillåtet, sen har ví ju det där med framridning...

Vad säger ni?

men det går ju inte... eller hur tänker du?

stallbacken...
Häst/ponny får starta högst två gånger per dag på inbjudnings- och lokaltävling och högst 2 klasser per dag på regionaltävling och högre.

du får ju endast rida fram till din ritt... alltså värma upp precis innan du skall rida.

sen om en annan ryttare ska rida senare på dagen så får ju denna värm upp själv till sin ritt

Div III-reglerna bestäms av varje enskilt distrikt (men naturligtvis i enlighet med TR). I vårt distrikt får en häst endast ingå i ett lag. En ryttare får däremot starta i flera lag men då med olika hästar.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Snurrfia
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka