TR- fråga...

Sv: TR- fråga...

men det går ju inte... eller hur tänker du?

stallbacken...
Häst/ponny får starta högst två gånger per dag på inbjudnings- och lokaltävling och högst 2 klasser per dag på regionaltävling och högre.

Är det ändrat från 2005? I mitt TR står det 3ggr upp till LB och det trodde jag gällde fortfarande.

Klasserna går parallellt i två ridhus. Ett lag har anmält såhär:

ryttare 1 - häst 1 LC:2
ryttare 2 - häst 2 LB:0
ryttare 3 - häst 3 LB:0

Häst 2 stryks av någon anledning och ersätts av häst 1 varvid laguppställningen blev:

ryttare 2 - häst 1 LB:0

Kan detta vara ok?

Är det inte så att LB:0 är lagklassen och LC förklass? På Stocholms ridsportförbunds hemsida står iaf att div.3 går i LB:0 och LB:3 (finalen). Men det kanske ser annorlunda ut i andra distrikt?

Det är olika i olika distrikt. I våra allsvenskeregler står det tydligt att häst enbart får starta en gång i laget, samma sak med ryttare. Den får dock starta flera hästar om klubben har flera lag, men då ska den starta de olika hästarna i olika lag.

Klasserna går parallellt i två ridhus. Ett lag har anmält såhär:

ryttare 2 - häst 2 LB:0

Häst 2 stryks av någon anledning och ersätts av häst 1 varvid laguppställningen blev:

ryttare 2 - häst 1 LB:0

Kan detta vara ok?

Laguppställningen är ok. Samma häst får(helt enligt TR) starta i samma klass två gånger eller två olika klasser per dag ,med två olika ryttare. Således kunde häst 1 ha gått TEX LB:0an för laget, med både ryttare X och ryttare Y.
Bara hästen max gör två starter per dag är det ok.
Tävlar själv div3 i vårt distrikt örebro och vet att det är tillåtet. Har även arrangerat tävling iår, där det också av olika anledningar blev en häst som fick gå två gånger för laget.

Misstänker att det är vårt lag du har som exempel ( omg2 parralella ridhus) där vi pga hovböld tätt inpå tävlingen var tvungna att hitta reservhäst. Och enklast möjliga var självklart att ta en som redan skulle dit..

Senast ändrad:

Laguppställningen är ok. Samma häst får(helt enligt TR) starta i samma klass två gånger eller två olika klasser per dag ,med två olika ryttare. Således kunde häst 1 ha gått TEX LB:0an för laget, med både ryttare X och ryttare Y.
Bara hästen max gör två starter per dag är det ok.
Tävlar själv div3 i vårt distrikt örebro och vet att det är tillåtet. Har även arrangerat tävling iår, där det också av olika anledningar blev en häst som fick gå två gånger för laget.

Misstänker att det är vårt lag du har som exempel ( omg2 parralella ridhus) där vi pga hovböld tätt inpå tävlingen var tvungna att hitta reservhäst. Och enklast möjliga var självklart att ta en som redan skulle dit..

Hej, ja det kan var ert lag som är exempel, jag vet inte, fick frågan av en kompis och sa att jag skulle kolla på Buke eftersom h*n inte har internet.

Men då vet vi vad som är ok, ska vidarebefordra svaret. Hoppas att hovböldshästen blev frisk o kry!:)

Fast jag tycker fortfarande att reglerna kring framridning är inkonsekventa. Men det har ju inget med ert lag att göra.
//granger

Men tex skritta fram hästen i skogen innan framridningen på framridningsbanan får inte det ske av en hästskötare?

fast gäller inte reglerna bara på tävlings platsen. man ser ju ofta folk skritta fram hästar.... eller gjord förr iallfall även om jag aldrig skulle komma på tanken själv...

I TR står det uttryckligen "arbetas", men jag har tidigare i tråden fått påpekan om att det tydligen måste stå uttryckligen i TR att det är tillåtet för att vara tillåtet. Själv har jag alltid trott att det var lite tvärt om. Har dock aldrig utforskat TRs utkanter så jag har ingen egen erfarenhet av TRs tillämpning vid bestraffning på tävling.

jag trodde också att hästskötare fick skritta fram och av hästar uppsuttet, men inför hästskötarexamen fick vi veta att iaf inom dressyr var det Inte tillåtet, fast jag kan ju inte garantera att den som informerade oss visste vad hän talade om (dock domare, tränare och tävlande på hög nivå, men det är ju inte heller några garantier när det gäller tolkning av TR! :p )

Jag såg det senast på en dressyrtävling för ponny för bara några helger sedan. Den som då skrittade fram var dessutom över 18 år. Hörde dess utom på samma tävling en mamma säga till sin dotter "hoppas ingen såg när jag red XXX". Vad tycker ni att man sak göra när man hör/ser någon annan skritta fram/rida fram någon annans häst på dressyrtävling?

Men då vet vi vad som är ok, ska vidarebefordra svaret. Hoppas att hovböldshästen blev frisk o kry!:)

Fast jag tycker fortfarande att reglerna kring framridning är inkonsekventa. Men det har ju inget med ert lag att göra.
//granger

Hästen är bra igen, skönt, så förhoppningsvis ska den fortsätta vara frisk och kry till sista omgången nästa helg!

Håller med om framridningsreglerna! De är def luddiga och ger utrymme för tolkningar.. Det är ju tolkningarna som skapar problem. Bättre det står som svart eller vitt. Tycker jag.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Snurrfia
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III