R

rotum

Hej
Jag tror jag tänkt lite för mycket så nu vet jag varken ut eller in.
Har läst nyheterna i TR och fastnat på det här med upp/nedklassning.

Fråga 1: Om man kör med 2 eller fler hästar i spannet räcker det då med att ha EN häst som gått MSV för att få starta i MSV?
Fråga 2: Om man kör spann och har EN häst som gått MSV får man då starta lokal lätt?

Sv: TR-fråga

Jag tror det är så (rätta mig om jag har fel för jag har inte lusläst TR) att det är ekipaget som räknas, alltså samma kusk med samma hästar.

Alltså....har jag en eller flera otävlade hästar så åker man automatiskt ner till lokal lätt klass igen.

Är det inte så att om man tävlar Lok lätt klass så kör man svenskt dressyrprogram nr 2, kör man Reg lätt klass så kör man svenskt dressyrprogram nr 3, alltså det gamla msv programmet. Nu kör väl msv program nr 4?

innebär enhandsfattning att man aldrig får använda högerhanden?

jag övar o övar men tycker det är väldigt svårt att svänga höger utan att använda hjälphanden. Det är även så jag nu fått lära mig av tränaren, men kanske är det bara början till enhandsfattningen jag tränar på?
Det känns iallafall tryggare nu än för bara en månad sen.

Högerhanden ska hållas ut till höger med pisken i handen hela tiden och får då inte användas vid enhandsfattningen. Men man måste ju börja någonstans och träna!

Det där med dressyrprogram i regional klass, vad jag förstått är det samma dressyrprogram som lokal men jag kanske inte hängt med?

Jag skrev att enhandsfattning ingår i lätt klass utifrån vad jag läst på kuskringens hemsida. Där står uppdateringarna av TR fr o m 1/1 -07. Det står "2.2 Tillägg Nytt dressyrprogram Lätt klalss nr 3 (med enhandsfattning). Strykes Lätt dressyrprogram nr 2. Vad jag kan utläsa ska inte Lätt dressyrprogram nr 2 finnas 2007, men det gör det ju uppenbarligen då det står med i någon proposition.

Jo lätt svenskt dressyrprogram nr 2 kommer att finnas i lok lätt klass!

I den tr ändringen du har visat oss så står det 2.2. Går man sen o kollar i tr så står den första 2 för regional lätt klass. Alltså skall vi stryka i regional lätt klass, dressyrprogram nr 2 och lägga till dressyrprogram nr 3.

Där ser man! Men det är ju msv programmet omgjort, för det är ingen samlad trav i det nya lätta (trean). Vad kul!! Är man less på det gamla vanliga lättklassprogrammet eller? Hoppas verkligen att fler väljer att starta regional i år och låta lokala klassen vara för riktiga nybörjare. Tidigare har steget mellan lätt och msv varit så otroligt stort så det här blir ju jättebra. Lite utveckling i sporten!

Men vad bra att jag fick reda på det!! Då blir det ju större skillnad mellan Lok och Reg och steget blir mindre till att gå upp till Msv. Jättebra! Jag tyckte att det verkade lite väl svårt att börja med att köra på en hand i Lätt klass om man aldrig har tävlat förut eller om hästen är helt grön. Det hade ju inte direkt gagnat körsporten när man vill att fler och fler ska komma ut och tävla. Många hade säkert blivit avskräckta. Vilken tur att min "gröngöling" får börja med program nr 2. :banana:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka