TR: att kontrollväga boots

A

ang

Kommer i håg tråden för nåt år sen om boots och den faktiska vikten. Köpte ett par nya som enligt tillverkaren skall väga 280 g, men när jag slängde upp dem på Preems godisvåg var det 275 g stycket. Å andra sidan bra att det är åt rätt håll :)

Men ni som redan tävlar, är det nåt ni kollar innan eller rent av vid köp av nya boots?

jag kontrollväger alltid mina boots om jag är det minsta osäker på vikten. Och tur är det. Inför visningarna på Solbacken vägde det ena bootset 104 gr och det andra 120 gr...fick sätta mej och klippa lite.

/Malin

Avelsvisning 120 gram (och de skall vara svarta eller bruna har jag för mig). Sport, dvs tävling, max 300 gram.

Men det gäller också även om det är blött ute - vilket man kan ta med i beräkningen ...

Sv: Re: TR: att kontrollväga boots

Varför har man lättare boots på avelsvisningar och varför får dom inte vara vita? Det har jag alltid undrat. Det är bra om man kontrollväger på affären där man köper dom, det gjorde jag och då vägde dom olika så då fick jag ett par andra som vägde rätt ist.

Sv: TR: att kontrollväga boots

På avelsvisningar får man bara ha lätta boots för att man skall se hästens naturliga gång. De får heller inte vara vita för vitt förstärker intrycket av att hästen lyfter. Bootsen skall enbart vara för skydd. Man måste inte ha boots.

/Malin

ang skrev:
Kommer i håg tråden för nåt år sen om boots och den faktiska vikten. Köpte ett par nya som enligt tillverkaren skall väga 280 g, men när jag slängde upp dem på Preems godisvåg var det 275 g stycket. Å andra sidan bra att det är åt rätt håll :)

Men ni som redan tävlar, är det nåt ni kollar innan eller rent av vid köp av nya boots?

275 gram avrundas till 280 gram, så deras angivelse är nog inte felaktig.

Om det skiljer 5 gram det gör väl ingen inverkan på hästen?

Tränarens nya boots skulle enligt säljaren väga 290g (G-boots) men vägde vid vägning hemma 305 eller liknande.
Tur att det inte var hovbeslagskontroll vid tävlingen hon köpte dom vid (SM uttagning)

Det var just det jag avsåg när jag startade tråden - OM det är nån som kollar innan hovbeslagskontrollen. Michis, tur att du gjorde det!

Jag har funderat på det där med färgen. Min häst som har vita ben och vita hovar, borde det inte egentligen vara "bättre" med vita boots på henne. Med bruna eller svarta boots borde det v'l se ut som om hon lyfter mer?

*bara en fundering*

NÅGON fördel ska väl skäckarna ha ;)

Teckningen i sig gör ju ofta att det är svårare att se om gångarterna är jämna och hur exteriören är.

Oj då, då kanske man skulle börja med det som en ny rutin att ALLTID väga bootsen före tävling. Jag vägde mina nya 280grams boots i gummi från Top Reiter och den ena vägde 279gr och den andra 278gr.:(

Det är väl helt ok, 1 gr lär knappast hästen märka någon skillnad av. Så varför så ledsen?

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 372
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Min lilla grisspassande raggsocka släppte igår tölten, bitvis, det kom och gick under en lektion. Jag svävar fortfarande på rosa moln...
Svar
5
· Visningar
7 600
Senast: glimjandi
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 777
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur